2 kadencja, 58 posiedzenie, 1 dzień (30.08.1995)
(Początek posiedzenia o godz. 9 min 05)
(Na posiedzeniu przewodniczą marszałek Sejmu Józef Zych oraz wicemarszałkowie Aleksander Małachowski i Włodzimierz Cimoszewicz)
Marszałek:
Proszę o zajmowanie miejsc.
Otwieram posiedzenie.
(Marszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)
Na sekretarzy powołuję panią poseł Małgorzatę Ostrowską i pana posła Stanisława Ciesielskiego.
Protokół i listę mówców prowadzić będzie pani poseł Małgorzata Ostrowska.
Proszę posłów sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.
Protokół 57 posiedzenia uważam za przyjęty wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.
Porządek dzienny posiedzenia został paniom i panom posłom doręczony.
Przypominam, że Sejm przeniósł na bieżące posiedzenie:
- głosowanie nad wnioskiem w sprawie uznania za wystarczającą odpowiedzi na interpelację pana posła Ryszarda Zająca,
- wysłuchanie informacji ministrów spraw wewnętrznych i obrony narodowej w sprawie naruszenia apolityczności Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSW i wojska.
Właściwe komisje przedstawiły sprawozdania o poprawkach zgłoszonych w drugim czytaniu do projektów ustaw:
- o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym,
- o zmianie ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
W związku z tym Prezydium Sejmu, po porozumieniu z Konwentem Seniorów, proponuje dodanie nowych punktów porządku dziennego w brzmieniu:
- Informacja ministra spraw wewnętrznych o wynikach dochodzenia w sprawie naruszenia apolityczności Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSW i ministra obrony narodowej w sprawie prób naruszenia apolityczności wojska - punkt ten rozpatrzymy jako 3 w porządku dziennym;
- Głosowanie nad wnioskiem o uznanie za wystarczającą odpowiedzi na interpelację pana posła Ryszarda Zająca;
- Sprawozdanie Komisji Samorządu Terytorialnego oraz Komisji Ustawodawczej o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym - trzecie czytanie;
- Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych - trzecie czytanie.
Odpowiedniej zmianie ulegną oznaczenia pozostałych punktów porządku dziennego.
Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Sejm propozycje przyjął.
Sprzeciwu nie słyszę.
Informuję, iż na podstawie art. 99 ust. 3 regulaminu Sejmu zgłoszono wnioski do porządku dziennego.
Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego wnosi o dodanie punktu porządku dziennego w brzmieniu: Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu gmin.
W uzasadnieniu tego wniosku czytamy: Zdaniem Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego proponowana nowelizacja jest tak ważna, że wskazane jest jej jak najszybsze rozpatrzenie i wprowadzenie w życie. Czas ma szczególne znaczenie teraz, kiedy ważny jest praktycznie każdy dzień, ponieważ rady gmin planują budżet na rok przyszły. Poza tym na posiedzeniu w dniach 13-15 września z bardzo ważnych przyczyn nie może być obecny przedstawiciel wnioskodawców pan poseł Jarosław Kalinowski.
Informuję Wysoką Izbę, że w tej sprawie Prezydium Sejmu wystąpiło o zajęcie stanowiska przez rząd.
O głos w tej sprawie prosi szef Urzędu Rady Ministrów pan Marek Borowski.
Proszę bardzo.
Minister - Szef Urzędu Rady Ministrów Marek Borowski
Marszałek:
Dziękuję bardzo.
Proszę bardzo, pan poseł Jarosław Kalinowski, przedstawiciel wnioskodawców.
Marszałek:
Dziękuję panu posłowi.
Przystępujemy do głosowania.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego o dodanie punktu porządku dziennego w brzmieniu: Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu gmin, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 352 posłów. Za uwzględnieniem wniosku głosowało 150 posłów, przeciw - 173, 29 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm wniosek Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego odrzucił.
Proszę bardzo.
Marszałek:
Informuję Wysoką Izbę, że projekt, o którym pan poseł mówił przed chwilą, rząd wycofał w dniu wczorajszym. Pismo o wycofaniu zostało doręczone w godzinach popołudniowych i w odpowiednim momencie, przy ustalaniu ostatecznego porządku obrad w dniu dzisiejszym, będzie podana informacja na ten temat. Natomiast pan poseł słusznie zwrócił uwagę na zagadnienie, które było już przedmiotem rozważań i uchwały Prezydium Sejmu - jak postępować, gdy mamy do czynienia z projektem pilnym i projektem zwykłym.
Wysoki Sejmie! Kluby parlamentarne Unii Wolności, Unii Pracy oraz Konfederacji Polski Niepodległej przedstawiły projekty dwóch uchwał i rezolucji w sprawie 15 rocznicy powstania ˝Solidarności˝ oraz Sierpnia 1980 r. z wnioskiem o rozpatrzenie ich na bieżącym posiedzeniu Sejmu.
Obecnie przedstawię uzasadnienie, a w końcowej części propozycję Prezydium Sejmu uzgodnioną z Konwentem Seniorów.
Klub Parlamentarny Unii Wolności w uzasadnieniu swojego wniosku dotyczącego podjęcia uchwały - projekt uchwały jest załączony - pisze m.in.: Piętnaście lat temu robotnicy Wybrzeża wymusili na komunistycznych władzach PRL podpisanie Porozumień Gdańskich i Porozumień Szczecińskich, a robotnicy Śląska i Zagłębia - Porozumień Jastrzębskich. Porozumienia te i powstanie Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego ˝Solidarność˝ umożliwiły odbudowę demokracji w Polsce i odzyskanie przez Polskę pełnej suwerenności. 58 posiedzenie Sejmu Rzeczypospolitej, odbywające się w ostatnich dniach sierpnia, jest właściwym momentem dla uczczenia rocznicy tych wydarzeń.
Klub Parlamentarny Unii Pracy wnosi o przyjęcie rezolucji Sejmu Rzeczypospolitej - projekt rezolucji załącza - a w uzasadnieniu swojego wniosku pisze: W bieżącym roku mija 15 rocznica podpisania Porozumień Gdańskich, które zapoczątkowały głębokie przeobrażenia w życiu politycznym i gospodarczym Polski. Złamały one niczym nie ograniczony wcześniej monopol władzy autorytarnej, otworzyły drogę do budowy demokratycznych organizacji społecznych. Grupą, która przesądziła o zwycięstwie sierpniowym, byli robotnicy. Oni też w decydującej mierze przyczynili się do rozpoczęcia procesu demokratyzacji w końcu lat osiemdziesiątych. Oni ponieśli największe ofiary. Ironią historii jest to, że tej właśnie grupie przyszło płacić szczególnie wysoką cenę za zmiany.
Sądzimy, że rocznica porozumień gdańskich jest dobrą okazją do refleksji na ten temat i wyciągnięcia wniosków co do metod realizowania przeobrażeń ekonomicznych i sposobów sprawiedliwego rozkładu kosztów społecznych.
Konfederacja Polski Niepodległej wnosi o przyjęcie uchwały na 15 rocznicę powstania NSZZ ˝Solidarność˝, załącza stosowny projekt uchwały, a w uzasadnieniu pisze: Sejm Rzeczypospolitej Polskiej winien w 15 rocznicę powstania NSZZ ˝Solidarność˝ przyjąć oświadczenie czczące pamięć masowego ruchu antykomunistycznego i antytotalitarnego. Niezbędne jest przyznanie zasług ruchowi ˝Solidarności˝ w obaleniu dyktatury PZPR.
Ważne byłoby także, aby Sejm drugiej kadencji podtrzymał stanowisko Sejmu Rzeczypospolitej pierwszej kadencji o nielegalności zamachu stanu z 13 grudnia 1981 r., za pomocą którego próbowano stłumić wolnościowe dążenia narodu polskiego.
Informuję Wysoką Izbę, że w związku z uroczystościami, jakie odbędą się jutro w Gdańsku, na ręce marszałka Sejmu wpłynęło zaproszenie do udziału w tych uroczystościach. W uroczystościach tych wezmę udział.
Prezydium Sejmu, uwzględniając te wnioski, zwróciło się do klubów o opracowanie i przedstawienie w dniu dzisiejszym jednolitego projektu uchwały.
Jednocześnie Prezydium Sejmu, po porozumieniu z Konwentem Seniorów, proponuje uzupełnienie porządku dziennego o punkt: Pierwsze czytanie projektów uchwał i rezolucji w sprawie 15 rocznicy Sierpnia 1980 r., rocznicy Porozumień Gdańskich oraz powstania NSZZ ˝Solidarność˝.
Wyjaśniam, Wysoki Sejmie, iż, jak słyszeliśmy, tematyka projektów uchwał, a także rezolucji jest zbieżna i stąd też rozpatrzenie ich w jednym, wspólnym punkcie jest w pełni uzasadnione.
Jeżeli zatem nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Sejm propozycję przyjął.
Sprzeciwu nie słyszę.
Klub Parlamentarny Konfederacji Polski Niepodległej wnosi o dodanie punktu porządku dziennego w brzmieniu: Informacja prezesa Rady Ministrów pana Józefa Oleksego o działaniach rządu dla likwidacji zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży w roku szkolnym 1995/1996.
W uzasadnieniu wniosku czytamy: Głębokie zubożenie polskiego społeczeństwa w wyniku realizacji programu dostosowawczego Międzynarodowego Funduszu Walutowego, czyli tzw. planu Balcerowicza, szczególnie boleśnie dotyka nasze dzieci i młodzież. Według oficjalnych danych aż 1,5 miliona polskich dzieci i młodzieży jest chronicznie niedożywionych.
W związku z rozpoczynającym się rokiem szkolnym premier rządu pan Józef Oleksy winien udzielić Sejmowi informacji, co rząd już zrobił i co zamierza zrobić, aby zlikwidować zjawisko niedożywienia polskich dzieci i młodzieży.
Prezydium Sejmu, uznając, że jest to niezwykle ważne zagadnienie, nie może opowiedzieć się, ze względów czasowych, za rozpatrzeniem tego na tym posiedzeniu, uważając, że sprawa wymaga rozpatrzenia na jednym z najbliższych posiedzeń.
Przystępujemy do głosowania.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku Klubu Parlamentarnego Konfederacji Polski Niepodległej o dodanie punktu porządku dziennego w brzmieniu: Informacja prezesa Rady Ministrów pana Józefa Oleksego o działaniach rządu dla likwidacji zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży w roku szkolnym 1995/1996, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 349 posłów. Za przyjęciem wniosku głosowało 83 posłów, przeciw - 168, 98 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm wniosek Klubu Parlamentarnego Konfederacji Polski Niepodległej odrzucił.
Klub Parlamentarny Konfederacji Polski Niepodległej wnosi o dodanie punktu porządku dziennego w brzmieniu: Informacja prezesa Rady Ministrów pana Józefa Oleksego o zadłużeniu zagranicznym kraju, warunkach jego powstania i zasadach spłat.
W uzasadnieniu wniosku czytamy: Polskie społeczeństwo i gospodarka kraju spłaca kosztem olbrzymich wyrzeczeń komunistyczne długi byłego PRL. Obciążenie Polski spłatą długów jest cięższe niż reparacje wojenne Niemiec po przegranej przez nie II wojnie światowej. Polska spłaciła do tej pory 57 mld dolarów, a do roku 2010 ma spłacić dalsze 80 mld dolarów. Dlatego premier rządu, pan Józef Oleksy, winien udzielić opinii publicznej i Sejmowi zasadniczych informacji, odpowiadając na pytania:
1. Jak doszło do powstania 40 mld dolarów długów byłego PRL i na co przeznaczone zostały rzeczywiście kredyty zagraniczne?
2. Jaka jest legalność tych kredytów udzielanych niesuwerennemu, satelickiemu PRL i jaka jest zasadność ich spłat wobec członków Klubu Londyńskiego i Paryskiego, którzy wiedzieli o tym, komu kredytów udzielają?
3. Jaka część zadłużenia zagranicznego z lat 1988-1994 jest wynikiem odkrytego przez śp. Michała Falzmanna zjawiska nielegalnego transferu dewiz i należności dewizowych?
Prezydium Sejmu z przyczyn omówionych w poprzednim punkcie jest przeciwko wprowadzeniu tego zagadnienia do porządku obrad.
Przystępujemy do głosowania.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku Klubu Parlamentarnego Konfederacji Polski Niepodległej o dodanie punktu porządku dziennego w brzmieniu: Informacja prezesa Rady Ministrów pana Józefa Oleksego o zadłużeniu zagranicznym kraju, warunkach jego powstania i zasadach spłaty, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 357 posłów. Za przyjęciem wniosku głosowało 36 posłów, przeciw - 261, 60 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm wniosek Klubu Parlamentarnego Konfederacji Polski Niepodległej odrzucił.
Porządek dzienny 58 posiedzenia zaproponowany przez Prezydium Sejmu, wraz z przyjętymi zmianami, został zatwierdzony.
Proszę, panie pośle.
Marszałek:
Informuję pana posła, iż Prezydium Sejmu na posiedzeniu w dniu jutrzejszym o godz. 8 rozpatrzy wniosek pana posła.
(Poseł Krzysztof Kamiński: Prezydium Sejmu powinno wystąpić o to z urzędu.)
Jeżeli Prezydium Sejmu zdecydowałoby się przyjąć koncepcję pana posła, to mogłoby to uczynić. Natomiast gdyby miał to być wniosek klubu, to jest to zupełnie inne zagadnienie. Pan poseł, jak zrozumiałem, apelował, aby Prezydium Sejmu z urzędu zajęło się tym zagadnieniem.
Obecnie przedstawię propozycje dotyczące trybu rozpatrywania punktów porządku dziennego.
Prezydium Sejmu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów, proponuje przeprowadzenie debaty długiej nad sprawozdaniem komisji o sprawozdaniach z wykonania budżetu państwa, z realizacji polityki pieniężnej, o bilansie płatniczym oraz z działalności Narodowego Banku Polskiego w 1994 r.
Prezydium Sejmu proponuje przeprowadzenie debat krótkich nad punktami dotyczącymi pierwszego czytania projektu ustawy Prawo celne, rządowego raportu o polityce regionalnej oraz projektu uchwały o zmianie regulaminu Sejmu.
Nad sprawozdaniem z działalności Najwyższej Izby Kontroli oraz projektem ustawy o zmianie ustawy o rewaloryzacji emerytur i rent oraz o zasadach ustalania emerytur i rent Prezydium Sejmu proponuje wysłuchanie 10-minutowych oświadczeń w imieniu klubów i 5-minutowych w imieniu kół.
Nad pozostałymi punktami porządku dziennego wymagającymi dyskusji Prezydium Sejmu proponuje wysłuchanie 5-minutowych oświadczeń w imieniu klubów i kół.
Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Sejm propozycje przyjął.
Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję.
Informuję, iż głosowania przeprowadzimy dzisiaj o godz. 20, a w dniu jutrzejszym rano i około godz. 13.
Interpelacje i zapytania rozpatrzymy jutro w godz. od 13 do 16.
Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 1 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów o:
1) sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1994 r. wraz z przedstawioną przez Najwyższą Izbę Kontroli analizą wykonania budżetu państwa w 1994 r. oraz opinią i wnioskiem w przedmiocie absolutorium,
2) sprawozdaniu z realizacji polityki pieniężnej w 1994 r.,
3) bilansie płatniczym Rzeczypospolitej Polskiej za 1994 r.,
4) sprawozdaniu z działalności Narodowego Banku Polskiego w 1994 r.(druki nr 1098, 1098-A, 968, 1015, 1151, 1173, 1186, 1187 i 1188).
Zarządzam 2-minutową przerwę.
(Przerwa w posiedzeniu od godz. 9 min 31 do godz. 9 min 33)
Marszałek:
Wznawiam obrady.
Wysoki Sejmie! Informuję, iż w miejsce pana posła Stanisława Ciesielskiego na sekretarza dzisiejszych obrad powołuję pana posła Waldemara Dobrowolskiego.
Proszę pana posła Mieczysława Czerniawskiego o zabranie głosu w celu przedstawienia sprawozdania komisji o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1994 r. wraz z wnioskiem w przedmiocie absolutorium dla rządu.
Marszałek:
Proszę państwa, na coś się musimy zdecydować - albo poważnie obradujemy, albo robimy przerwę. Kilka konferencji... Tak dalej być nie może.
Proszę bardzo.
Marszałek:
Moja prośba dotyczy również strony rządowej.
Proszę kontynuować.
Marszałek:
Dziękuję panu posłowi.
O zabranie głosu proszę pana posła Waldemara Michnę w celu przedstawienia sprawozdania komisji o sprawozdaniach z działalności Narodowego Banku Polskiego w 1994 roku, z realizacji polityki pieniężnej w 1994 roku oraz o bilansie płatniczym Rzeczypospolitej Polskiej za 1994 rok.
Marszałek:
Dziękuję panu posłowi.
O zabranie głosu proszę prezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Janusza Wojciechowskiego w celu przedstawienia analizy wykonania budżetu państwa w 1994 r.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli Janusz Wojciechowski
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu prezesowi NIK Januszowi Wojciechowskiemu za przedstawienie analizy wykonania budżetu.
Proszę obecnie o zabranie głosu panią prezes Narodowego Banku Polskiego Hannę Gronkiewicz-Waltz.
Prezes Narodowego Banku Polskiego Hanna Gronkiewicz-Waltz
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Proszę państwa o nieutrudnianie wystąpienia pani prezes.
Proszę kontynuować swoje wystąpienie.
Prezes Narodowego Banku Polskiego Hanna Gronkiewicz-Waltz
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję prezes Narodowego Banku Polskiego pani Hannie Gronkiewicz-Waltz za przedstawienie sprawozdania bankowego.
Wysoka Izbo, wiceprezes Rady Ministrów pan minister finansów prof. Grzegorz Kołodko pragnie zabrać głos.
Proszę pana premiera o wypowiedź.
Wiceprezes Rady Ministrów Minister Finansów Grzegorz Kołodko
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu wicepremierowi Grzegorzowi Kołodce za zabranie głosu.
Przypominam, Wysoka Izbo, iż Sejm ustalił w debacie nad tym punktem porządku dziennego podział czasu pomiędzy kluby i koła, w zależności od ich wielkości, w granicach od 8 do 116 minut, to jest debatę długą.
Otwieram dyskusję.
Proszę pana posła Stanisława Steca z Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Stanisławowi Stecowi z Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Zanim poproszę pana posła Alfreda Domagalskiego, pragnę Wysoką Izbę poinformować, że upłynęły już trzy i pół godziny posiedzenia, a przewidziano pięć i pół godziny debaty w sprawach budżetowych. W związku z tym, zgodnie z decyzją Prezydium Sejmu, nie będzie dzisiaj przerwy. Da nam to dodatkowo dwie godziny i pomoże we wcześniejszym zakończeniu rozpatrywania tego punktu porządku dziennego oraz umożliwi rozpatrzenie następnych punktów.
Proszę uprzejmie...
(Głos z sali: Komisje mają posiedzenia wyznaczone na te godziny.)
Jeśli są pewne problemy związane z posiedzeniami komisji, to za chwilę je wyjaśnię. Są jeszcze pewne niedomówienia w tej sprawie.
Proszę obecnie o zabranie głosu pana posła Alfreda Domagalskiego z klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Alfredowi Domagalskiemu z Polskiego Stronnictwa Ludowego.
Proszę obecnie o zabranie głosu pana posła Wojciecha Arkuszewskiego z Unii Wolności.
Proszę, panie pośle.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Wojciechowi Arkuszewskiemu z Unii Wolności.
Zanim udzielę głosu pani posłance Wiesławie Ziółkowskiej, proszę o zabranie głosu prezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Janusza Wojciechowskiego, który ma do tego prawo na podstawie art. 111 ust. 2 regulaminu Sejmu.
Proszę, panie prezesie.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli Janusz Wojciechowski
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Pan poseł Wojciech Arkuszewski, proszę bardzo, ale prosiłbym krótko, bo czasu mamy mało.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Arkuszewskiemu.
Proszę o zabranie głosu panią posłankę Wiesławę Ziółkowską z Unii Pracy.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Niestety...
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję pani posłance Wiesławie Ziółkowskiej z Unii Pracy.
Przypominam, że dzwon zawsze bije tobie - jak mówił Hemingway. Jak jest dzwonek - nie pytaj komu dzwoni.
Pan poseł Leszek Miller minister pracy i polityki socjalnej wyraził chęć zabrania głosu.
Proszę pana ministra o wystąpienie.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej Leszek Miller
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu ministrowi Leszkowi Millerowi.
Pani posłanka Wiesława Ziółkowska, jak rozumiem, w trybie sprostowania, bo czas klubu został już wyczerpany. Przepraszam panów posłów - pan poseł Krzysztof Wiecheć i pan poseł Ryszard Faszyński już nie będą mogli zabrać głosu.
Proszę, pani poseł.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję pani posłance Wiesławie Ziółkowskiej.
Pan minister Leszek Miller chciałby sprostować, proszę bardzo.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej Leszek Miller
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu ministrowi Leszkowi Millerowi.
Pani posłanka Wiesława Ziółkowska, tylko bardzo proszę, żeby już może zakończyć ten spór, bo zegar bije.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję bardzo.
Proszę o zabranie głosu pana posła Wojciecha Błasiaka z Konfederacji Polski Niepodległej.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję panu posłowi.
Zanim udzielę głosu następnemu mówcy, proszę panią poseł sekretarz Sejmu o odczytanie komunikatów.
Sekretarz poseł Małgorzata Ostrowska
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję bardzo.
Obecnie głos zabierze pan poseł Jerzy Gwiżdż, występujący w imieniu klubu BBWR.
(Głos z sali: Przerwa.)
Nie, nie ma przerwy. Obradujemy bez przerwy.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję panu posłowi.
O udzielenie głosu zwrócił się sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej, pełnomocnik do spraw osób niepełnosprawnych pan Adam Gwara.
Udzielam panu głosu, panie ministrze.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej Adam Gwara
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję bardzo.
Obecnie udzielam głosu panu posłowi Jerzemu Eysymonttowi reprezentującemu Parlamentarne Koło Republikanie.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję panu posłowi.
Obecnie głos zabierze pan poseł Zbigniew Zysk z Poselskiego Koła - Nowa Demokracja.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję panu posłowi.
Proszę o zabranie głosu pana posła Piotra Ikonowicza w imieniu koła PPS.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję bardzo.
Udzielam głosu panu posłowi Wiesławowi Ciesielskiemu z klubu SLD.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Wiesławowi Ciesielskiemu z Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Proszę obecnie o zabranie głosu pana posła Wiesława Piątkowskiego z Polskiego Stronnictwa Ludowego.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Wiesławowi Piątkowskiemu z Polskiego Stronnictwa Ludowego.
Proszę pana posła Jana Wyrowińskiego z Unii Wolności.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję bardzo.
Przemawiał pan poseł Jan Wyrowiński z Unii Wolności.
Proszę pana posła Mieczysława Jedonia z Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Mieczysławowi Jedoniowi z Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Proszę pana posła Stanisława Kalembę z Polskiego Stronnictwa Ludowego.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Stanisławowi Kalembie z Polskiego Stronnictwa Ludowego.
Proszę pana posła Marka Balickiego z Unii Wolności.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Proszę obecnie o zabranie głosu pana posła Franciszka Potulskiego z klubu SLD.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Obecnie głos zabierze pan poseł Andrzej Wielowieyski z klubu Unii Wolności.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję bardzo.
Udzielam obecnie głosu panu posłowi Kazimierzowi Iwańcowi z klubu SLD.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Udzielam głosu panu posłowi Jerzemu Zdradzie z klubu Unii Wolności.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Kolejną zapisaną do głosu jest pani posłanka Maria Stolzman. Została pani minuta i 50 sekund. Czy chciałaby pani zabrać głos?
(Poseł Maria Stolzman: Nie, dziękuję.)
Udzielam w takim razie głosu panu posłowi Józefowi Michalikowi z klubu PSL.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Obecnie głos zabierze pan poseł Jan Świrepo z Klubu Parlamentarnego PSL.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję panu posłowi Janowi Świrepo.
Kolejnym mówcą będzie pan poseł Ireneusz Skubis z klubu PSL.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Obecnie udzielam głosu panu posłowi Mieczysławowi Kasprzakowi z klubu PSL.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję bardzo.
Stwierdzam, że lista posłów zapisanych do głosu została wyczerpana.
Czy posłowie sprawozdawcy zechcą zabrać głos?
Nie widzę zgłoszeń.
Udzielam w takim razie głosu I wiceprezesowi Narodowego Banku Polskiego...
(Poseł Franciszek Potulski: Panie marszałku, chciałbym sprostować jedną sprawę.)
W trybie sprostowania? Proszę bardzo.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Pan poseł Jerzy Zdrada, proszę.
(Poseł Janusz Szymański: To nie było sprostowanie.)
To nie było sprostowanie, ale posłom klubu SLD przysługuje jeszcze czas w dyskusji.
(Poseł Janusz Szymański: Ależ oczywiście.)
Udzielę również głosu panu posłowi Zdradzie. Pański klub ma chwilę czasu. Myślę jednak, że nie będzie protestów z sali, gdy - dla zachowania zasady równych szans, w celu przedstawienia swojego poglądu - pan poseł Zdrada nie będzie skrępowany tą minutą czasu.
Proszę bardzo.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję uprzejmie.
Udzielam w tej chwili głosu I wiceprezesowi Narodowego Banku Polskiego panu Witoldowi Kozińskiemu.
I Zastępca Prezesa Narodowego Banku Polskiego Witold Koziński
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję panu prezesowi.
Udzielam głosu podsekretarzowi stanu w Ministerstwie Finansów pani Elżbiecie Chojnie-Duch.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Chojna-Duch
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję pani minister Chojnie-Duch.
Czy w związku z tym są pytania? Nie ma.
Zamykam dyskusję.
Wysoka Izbo, do głosowania, jak to zostało już wcześniej ustalone, przystąpimy dzisiaj około godz. 20.
Na tym wyczerpaliśmy ten punkt porządku dziennego.
Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 2 porządku dziennego: Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1994 r. (druki nr 1174 i 1183).
Proszę o zabranie głosu prezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Janusza Wojciechowskiego w celu przedstawienia sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1994 r.
Proszę, panie prezesie.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli Janusz Wojciechowski
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu prezesowi.
Wysoka Izbo! Prezydium Sejmu skierowało przedłożone sprawozdanie do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów w celu rozpatrzenia.
Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę komisji pana posła Stanisława Steca.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi.
Wysoka Izbo! Informuję, że sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1994 r. było przedmiotem obrad Prezydium Sejmu, które oceniło je pozytywnie.
Sejm postanowił o wysłuchaniu w debacie nad tym punktem porządku dziennego 10-minutowych wystąpień w imieniu klubów i 5-minutowych w imieniu kół.
Otwieram dyskusję.
Proszę o zabranie głosu pana posła Marka Mazurkiewicza z Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Proszę bardzo, panie profesorze.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Panie pośle, czas mija, muszę niestety włączyć sygnał ostrzegający. O dwie minuty przekroczył pan limit czasu... już prawie o trzy.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Markowi Mazurkiewiczowi z Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Proszę obecnie pana posła Jana Marię Rokitę z Unii Wolności o zabranie głosu.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję.
Przemawiał pan poseł Jan Maria Rokita.
Chcę panu wyjaśnić, że ta sprawa była wczoraj przedmiotem dosyć długiej debaty Prezydium Sejmu. Gdyby pan w niej uczestniczył, nie miałby pan tej pewności, że tak jest. Przestudiowaliśmy kilka ekspertyz w tym zakresie i sprawa jest wątpliwa. Dlatego też zostanie skierowany wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o wykładnię, gdyż nie jest to jednoznaczne. Wedle tych ekspertyz, jakie otrzymaliśmy, a są to trzy czy cztery ekspertyzy podpisane przez poważnych naukowców, sprawa nie jest jednoznaczna. Dlatego prosiliśmy prezesa Najwyższej Izby Kontroli, bo my nie mamy takiego prawa jako Prezydium Sejmu, aby zechciał skierować wniosek o wykładnię do Trybunału Konstytucyjnego - wtedy sprawa będzie rozstrzygnięta. Mamy w Prezydium Sejmu pełną świadomość istnienia podejrzenia, które pan tutaj wyraził, ale niestety ekspertyzy nie dają podstawy do zajęcia jednoznacznego stanowiska - potrzebna jest wykładnia Trybunału Konstytucyjnego.
Czy pan poseł chce zabrać głos?
Proszę bardzo, wymaga to wyjaśnienia.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Ja nie komentuję, wyjaśniłem tylko panu sprawę, która była wczoraj rozważana na posiedzeniu Prezydium Sejmu.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Tak, tylko, panie pośle, konstytucja kształtuje te sprawy inaczej. Prawdopodobnie przeoczono sprzeczność w obu aktach normujących te sprawy.
Proszę, pan poseł Janusz Szymański z Unii Pracy zechce zabrać głos.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję bardzo panu posłowi Januszowi Szymańskiemu.
Zanim poproszę o zabranie głosu pana posła Dariusza Wójcika, chciałbym wyjaśnić pewną kwestię.
Panie pośle, zarzuca pan Prezydium Sejmu, iż dopuszcza, wbrew prawu, do rozpatrywania na plenarnym posiedzeniu sprawozdań Najwyższej Izby Kontroli. Istotnie, w art. 67 regulaminu Sejmu jest mowa o tym, iż przedkładane przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli sprawozdanie z rocznej działalności NIK rozpatruje Prezydium Sejmu. Przed rozpatrzeniem tego sprawozdania Prezydium Sejmu może przesłać je do właściwych komisji sejmowych w celu ustosunkowania się. To zostało uczynione, komisje sejmowe oceniły je pozytywnie - z wyjątkiem jednej komisji, która nie ustosunkowała się do sprawozdania ze względów organizacyjnych. Nie ma tam merytorycznych zastrzeżeń. Natomiast art. 95 ust. 2 mówi: ˝Przedmiot posiedzeń Sejmu stanowią w szczególności: (...) 9) uwagi Najwyższej Izby Kontroli do sprawozdań Rady Ministrów z wykonania zadań społeczno-gospodarczych oraz analiza wykonania budżetu, a także sprawozdania Najwyższej Izby Kontroli z jej działalności˝. Przeoczył pan, zdaje mi się, ten punkt regulaminu Sejmu, który pan sam częściowo napisał.
(Poseł Janusz Szymański: Nie, to nie jest tak. To są inne sprawozdania.)
Tu nie ma żadnej nielegalności, jak to by wynikało z pańskiego wystąpienia, rozpatrywania przez Sejm tego sprawozdania Najwyższej Izby Kontroli. Sprawa jest czysta i jasna.
Proszę bardzo, jeżeli pan chce...
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Ale to, które dzisiaj rozpatrujemy, to jest sprawozdanie z rocznej działalności. To jest tutaj absolutnie jednoznacznie powiedziane.
Dziękuję bardzo.
Proszę pana posła Dariusza Wójcika, ostatniego z mówców, o zabranie głosu.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Panie pośle, czas minął.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Dariuszowi Wójcikowi.
Stwierdzam, iż lista posłów zapisanych do głosu została wyczerpana.
Proszę pana prezesa Najwyższej Izby Kontroli Janusza Wojciechowskiego o zabranie głosu i wyjaśnienie tych wszystkich wątpliwości, które tu zostały poruszone, szczególnie w ostatnim wystąpieniu.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli Janusz Wojciechowski
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu prezesowi Januszowi Wojciechowskiemu.
Czy są pytania?
Pan poseł Stanisław Stec, proszę bardzo.
Czy pan chce wystąpić jako sprawozdawca?
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję.
Jak rozumiem, pan poseł Stanisław Stec nie chciał wystąpić jako sprawozdawca, tylko w celu wyjaśnienia tej sprawy.
Czy są pytania?
Jeśli nie ma, zamykam dyskusję.
Wysoka Izbo, przystąpimy wkrótce do głosowania nad sprawozdaniem z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1994 r.; już są napisy, że zbliża się głosowanie.
Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 3 porządku dziennego: Informacja ministra spraw wewnętrznych o wynikach dochodzenia w sprawie naruszenia apolityczności Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i ministra obrony narodowej w sprawie prób naruszenia apolityczności wojska.
Proszę o zabranie głosu podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych pana Jerzego Zimowskiego.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Jerzy Zimowski
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu ministrowi Jerzemu Zimowskiemu za przedstawienie informacji ministra spraw wewnętrznych.
Proszę obecnie o zabranie głosu podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej pana Jana Kuriatę.
Proszę bardzo, panie ministrze.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Jan Kuriata
Marszałek:
Dziękuję panu ministrowi.
Przypominam, iż Sejm postanowił o wysłuchaniu w debacie nad tym punktem porządku dziennego 5-minutowych oświadczeń w imieniu klubów i kół.
Ponieważ Sejm jeszcze nie jest gotowy do przystąpienia do głosowania, otwieram dyskusję.
Proponuję, abyśmy przed głosowaniami wysłuchali przynajmniej jednego wystąpienia.
O zabranie głosu proszę pana posła Jerzego Dziewulskiego z Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Kolejnym mówcą będzie pan poseł Władysław Wrona, Polskie Stronnictwo Ludowe.
Marszałek:
Proszę o zajęcie miejsc.
Proszę bardzo, komunikat.
Sekretarz poseł Małgorzata Ostrowska
Marszałek:
Dziękuję.
Proszę o zajęcie miejsc.
Powracamy do rozpatrzenia punktu 1 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów o:
1) sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1994 r. wraz z przedstawioną przez Najwyższą Izbę Kontroli analizą wykonania budżetu państwa w 1994 r. oraz opinią i wnioskiem w przedmiocie absolutorium,
2) sprawozdaniu z realizacji polityki pieniężnej w 1994 r.,
3) bilansie płatniczym Rzeczypospolitej Polskiej za 1994 r.,
4) sprawozdaniu z działalności Narodowego Banku Polskiego w 1994 r.Przypominam, iż Sejm wysłuchał sprawozdań komisji przedstawionych przez panów posłów Mieczysława Czerniawskiego i Waldemara Michnę, wystąpień prezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Janusza Wojciechowskiego, prezesa Narodowego Banku Polskiego pani Hanny Gronkiewicz-Waltz i wiceprezesa Rady Ministrów ministra finansów pana Grzegorza Kołodki oraz przeprowadził dyskusję.
Przechodzimy do głosowania.
Głosować będziemy nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1994 r. oraz w sprawie absolutorium dla rządu.
Komisja w sprawozdaniu przedstawia projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1994 r. oraz w sprawie absolutorium dla rządu.
Komisja przedstawia również wniosek mniejszości, nad którym głosować będziemy w pierwszej kolejności. We wniosku mniejszości wnioskodawcy przedstawiają projekt uchwały w sprawie nieprzyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1994 r. oraz w sprawie nieudzielenia absolutorium dla rządu.
W przypadku przyjęcia tego wniosku projekt uchwały przedstawionej przez komisję stanie się bezprzedmiotowy.
Proszę pana posła sprawozdawcę, aby zechciał zająć miejsce.
(Głos z sali: Jest dwóch.)
Jeżeli pan poseł zechce zabrać głos, to proszę mi to zasygnalizować.
Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem mniejszości.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku mniejszości zawierającego projekt uchwały w sprawie nieprzyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1994 r. oraz w sprawie nieudzielenia absolutorium dla rządu, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 387 posłów. Za przyjęciem wniosku mniejszości głosowało 105 posłów, przeciw - 265, 17 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm odrzucił wniosek mniejszości.
Przystępujemy zatem do głosowania nad projektem uchwały przedłożonym przez komisję.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem w całości projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1994 r. oraz w sprawie absolutorium dla rządu, w brzmieniu proponowanym przez Komisję Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 392 posłów. Za przyjęciem uchwały głosowało 270 posłów, przeciw - 107, 15 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm podjął uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1994 r. oraz w sprawie absolutorium dla rządu.
Dziękuję, panie pośle.
Przechodzimy do głosowania nad sprawozdaniem o sprawozdaniach z działalności Narodowego Banku Polskiego w 1994 r., z realizacji polityki pieniężnej w 1994 r. oraz o bilansie płatniczym Rzeczypospolitej Polskiej za 1994 r.
Komisja przedstawia projekt uchwały w sprawie sprawozdania z działalności Narodowego Banku Polskiego w 1994 r. i sprawozdania z realizacji polityki pieniężnej w 1994 r. oraz w sprawie bilansu płatniczego Rzeczypospolitej Polskiej w 1994 r.
Komisja przedstawia również wnioski mniejszości, nad którymi głosować będziemy w pierwszej kolejności.
Proszę sprawozdawcę pana posła Waldemara Michnę o zajęcie miejsca.
W pierwszym wniosku mniejszości wnioskodawcy w nowym brzmieniu pkt. I proponują, aby Sejm nie przyjął sprawozdania z działalności Narodowego Banku Polskiego.
Komisja natomiast zaproponowała przyjęcie sprawozdania z działalności Narodowego Banku Polskiego z zastrzeżeniami.
W przypadku przyjęcia tego wniosku stanie się bezprzedmiotowy drugi wniosek mniejszości lit. a i b.
Przystępujemy do głosowania nad pierwszym wnioskiem mniejszości.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku mniejszości, polegającego na nadaniu nowego brzmienia pkt. I, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 387 posłów. Za przyjęciem wniosku mniejszości głosowało 25 posłów, przeciw - 329, 33 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm wniosek mniejszości polegający na nadaniu nowego brzmienia pkt. I odrzucił.
W drugim wniosku mniejszości lit. a wnioskodawcy proponują w pkt. I skreślenie pkt. 2, w którym komisja uznała za nie satysfakcjonującą współpracę Narodowego Banku Polskiego z rządem w zakresie kształtowania polityki gospodarczej państwa oraz funkcjonowania i rozwoju systemu bankowego.
Konsekwencją przyjęcia tego wniosku będzie zmiana brzmienia pkt. I oraz bezprzedmiotowość wniosku drugiego lit. b.
Przystępujemy do głosowania nad drugim wnioskiem mniejszości lit. a.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku mniejszości polegającego na skreśleniu pkt. 2 w pkt. I, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 392 posłów. Za przyjęciem drugiego wniosku mniejszości lit. a głosowało 71 posłów, przeciw - 290, 31 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm odrzucił wniosek mniejszości polegający na skreśleniu pkt. 2 w pkt. I.
W drugim wniosku mniejszości lit. b wnioskodawcy w pkt. I w nowym brzmieniu pkt. 2 proponują, aby jako nie satysfakcjonującą ocenić współpracę Narodowego Banku Polskiego i rządu, a nie - jak proponuje komisja - Narodowego Banku Polskiego z rządem.
Przystępujemy do głosowania.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku mniejszości polegającego na nadaniu nowego brzmienia pkt. 2 w pkt. I oznaczonym rzymską jedynką, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 395 posłów. Za przyjęciem wniosku mniejszości głosowało 99 posłów, przeciw - 263, 33 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm odrzucił wniosek mniejszości polegający na nadaniu nowego brzmienia pkt. 2 w pkt. I.
W trzecim wniosku mniejszości wnioskodawcy w nowym brzmieniu pkt. II proponują, aby Sejm przyjął sprawozdanie z realizacji polityki pieniężnej.
Komisja natomiast proponuje, aby Sejm nie przyjął tego sprawozdania ze względu na zbyt duże rozbieżności między treścią ˝Założeń polityki pieniężnej na 1994 r.˝ a wynikami realizacji tych założeń.
Przystępujemy do głosowania nad trzecim wnioskiem mniejszości.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku mniejszości polegającego na nadaniu nowego brzmienia pkt. II, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 395 posłów. Za przyjęciem trzeciego wniosku mniejszości głosowało 68 posłów, przeciw - 316, 11 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm odrzucił wniosek mniejszości polegający na nadaniu nowego brzmienia pkt. II.
Przystępujemy obecnie do głosowania nad całością projektu uchwały.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem w całości projektu uchwały w sprawie sprawozdania z działalności Narodowego Banku Polskiego w 1994 r. i sprawozdania z realizacji polityki pieniężnej w 1994 r. oraz w sprawie bilansu płatniczego Rzeczypospolitej Polskiej za 1994 r., w brzmieniu proponowanym przez Komisję Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciwny?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 397 posłów. Za przyjęciem uchwały głosowało 288 posłów, przeciw - 81, 28 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm podjął uchwałę w sprawie sprawozdania z działalności Narodowego Banku Polskiego w 1994 r. i sprawozdania z realizacji polityki pieniężnej w 1994 r. oraz w sprawie bilansu płatniczego Rzeczypospolitej Polskiej w 1994 r.
Bardzo dziękuję, panie pośle.
Powracamy do rozpatrzenia punktu 2 porządku dziennego: Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1994 r.
Sejm wysłuchał sprawozdania przedstawionego przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Janusza Wojciechowskiego, sprawozdawcy komisji pana posła Stanisława Steca oraz przeprowadził dyskusję.
W dyskusji zgłoszono wniosek o odrzucenie sprawozdania.
Wniosek ten poddam pod głosowanie.
Przyjęcie tego wniosku oznaczać będzie, że projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności NIK w 1994 r. stanie się bezprzedmiotowy.
Przystępujemy do głosowania.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1994 r., zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 390 posłów. Za przyjęciem wniosku głosowało 11 posłów, przeciw - 359, 20 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm wniosek o odrzucenie sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1994 r. odrzucił.
Przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1994 r., w brzmieniu proponowanym przez Komisję Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 395 posłów. Za przyjęciem uchwały głosowało 364 posłów, przeciw - 12, 19 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm podjął uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1994 r.
Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 6 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych (druki nr 1160 i 1193) - trzecie czytanie.
O zabranie głosu proszę sprawozdawcę komisji panią poseł Krystynę Sienkiewicz.
Marszałek:
Dziękuję.
Przechodzimy do głosowania.
W poprawce nr 1 wnioskodawcy proponują, aby w tytule ustawy wyraz ˝zatrudnieniu˝ zastąpić wyrazem ˝zatrudnianiu˝, co jest zgodne z dotychczasowym brzmieniem tytułu ustawy.
Komisje wnoszą o przyjęcie tej poprawki.
Przystępujemy do głosowania.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki zmieniającej tytuł ustawy, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 374 posłów. Za przyjęciem poprawki głosowało 369 posłów, przeciw - 2, 3 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm poprawkę zmieniającą tytuł ustawy przyjął.
W poprawce nr 2 lit. a do art. 1 ustawy nowelizującej wnioskodawcy proponują, aby uzupełnić wymienione w zdaniu wstępnym powołania o nie uwzględnione aktualnie obowiązujące zmiany ustawy.
Komisje wnoszą o przyjęcie tej poprawki.
Przystępujemy do głosowania.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 1, zdanie wstępne ustawy nowelizującej, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 379 posłów. Za przyjęciem poprawki głosowało 373 posłów, głosów przeciwnych nie było, 6 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm poprawkę do art. 1, zdanie wstępne ustawy nowelizującej, przyjął.
W poprawce nr 2 lit. b do zmiany nr 2 lit. a, dotyczącej art. 34 nowelizowanej ustawy, wnioskodawcy proponują, aby poprawkę do zdania pierwszego w ust. 1 zastąpić propozycją nowego brzmienia tego zdania.
Komisje wnoszą o przyjęcie tej poprawki.
Przystępujemy do głosowania.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do art. 1 zmiana 2 lit. a, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 382 posłów. Za przyjęciem poprawki głosowało 378 posłów, głosów przeciwnych nie było, 4 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm poprawkę do art. 1 zmiana nr 2 lit. a przyjął.
Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem w całości projektu ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych, w brzmieniu proponowanym w druku nr 1160, wraz z autopoprawkami oraz przyjętymi poprawkami, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 385 posłów. Za przyjęciem projektu ustawy głosowało 383 posłów, przeciw - 1 poseł, 1 poseł wstrzymał się od głosowania.
Indywidualne wyniki głosowania
Stwierdzam, że Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o zatrudnianiu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. (Oklaski)
Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 7 porządku dziennego: Głosowanie nad wnioskiem o uznanie za wystarczającą odpowiedzi na interpelację posła Ryszarda Zająca.
Sejm na 57 posiedzeniu wysłuchał odpowiedzi udzielonej przez sekretarza stanu w Urzędzie Rady Ministrów pana Grzegorza Rydlewskiego w sprawie Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Episkopatu Polski.
Pan poseł Ryszard Zając zgłosił sprzeciw wobec wniosku o uznanie tej odpowiedzi za wystarczającą.
Poddam ten wniosek pod głosowanie.
Przystępujemy do głosowania.
Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku o uznanie odpowiedzi na interpelację posła Ryszarda Zająca za wystarczającą, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosowania?
W głosowaniu wzięło udział 374 posłów. Za przyjęciem wniosku o uznanie odpowiedzi za wystarczającą głosowało 231 posłów, przeciw - 46, 97 posłów wstrzymało się od głosowania.
Stwierdzam, że Sejm uznał odpowiedź na interpelację za wystarczającą.
Powracamy do rozpatrzenia punktu 3 porządku dziennego: Informacja ministra spraw wewnętrznych o wynikach dochodzenia w sprawie naruszenia apolityczności Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSW i ministra obrony narodowej w sprawie prób naruszenia apolityczności wojska.
Kontynuujemy dyskusję.
O zabranie głosu proszę pana posła Władysława Wronę, Polskie Stronnictwo Ludowe. Kolejnym mówcą będzie pan poseł Bronisław Komorowski, Unia Wolności. (Gwar na sali)
(Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Włodzimierz Cimoszewicz)
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Proszę o spokój.
Proszę, panie pośle.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Przepraszam, panie pośle, przepraszam bardzo.
Wysoka Izbo! Proszę o zachowanie spokoju na sali. Panie i panów posłów, którzy w tej chwili nie są zainteresowani obradami, proszę o przeniesienie rozmów w kuluary.
Proszę bardzo.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Przepraszam bardzo, panie pośle, ale ja jako prowadzący obrady przywołuję pana do rzeczy. Ten punkt dotyczy określonej problematyki.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Proszę o zabranie głosu pana posła Bronisława Komorowskiego z klubu Unii Wolności.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Proszę o zabranie głosu pana posła Artura Smółko z klubu Unii Pracy.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Tylko trochę.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Proszę o zabranie głosu pana posła Krzysztofa Króla z klubu KPN.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Pani posłanka Wiesława Ziółkowska w jakiej sprawie?
(Poseł Wiesława Ziółkowska: W sprawie formalnej.)
Proszę bardzo.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję bardzo.
Kontynuujemy dyskusję.
Proszę o zabranie głosu pana posła Leszka Zielińskiego występującego w imieniu Klubu Parlamentarnego BBWR.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Udzielam głosu panu posłowi Jerzemu Eysymonttowi występującemu w imieniu Parlamentarnego Koła Republikanie.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Proszę pana posła Eugeniusza Janułę o zabranie głosu w imieniu Poselskiego Koła - Nowa Demokracja.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję bardzo.
Pierwszy poprosił o udzielenie głosu, celem złożenia sprostowania, pan poseł Jerzy Stefaniuk.
Proszę bardzo, panie pośle.
Poseł Franciszek Jerzy Stefaniuk
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję bardzo.
Pan poseł Ryszard Faszyński, proszę bardzo.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Lista posłów zapisanych do głosu została wyczerpana.
Udzielam głosu wiceprezesowi Rady Ministrów panu Aleksandrowi Łuczakowi.
Wiceprezes Rady Ministrów Aleksander Łuczak
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Proszę o zabranie głosu podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych pana Jerzego Zimowskiego.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Jerzy Zimowski
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Proszę łaskawie nie opuszczać podium. Są chyba jeszcze pytania.
Proszę bardzo, pan poseł Artur Smółko.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję bardzo.
Czy jeszcze są pytania do ministra spraw wewnętrznych? Nie ma.
Proszę bardzo, panie ministrze.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Jerzy Zimowski
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję bardzo.
Proszę o zabranie głosu podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej pana Jana Kuriatę.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Jan Kuriata
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję bardzo.
Proszę pozostać na podium. Za chwilę będą pytania A ja pozwolę sobie jedynie skomentować jeden z ostatnich fragmentów wypowiedzi pana ministra. Być może to rzeczywiście nie jest czas na to, żeby mówić w tej chwili o samochodach w wojsku, ale miejsce na pewno jest stosowne, panie ministrze. Proszę nie ograniczać kompetencji Sejmu.
Pan poseł Artur Smółko, proszę bardzo.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Pan poseł Jerzy Szmajdziński.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Pan poseł Stanisław Dzienisiewicz
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Pan poseł Bronisław Komorowski.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Pan poseł Jerzy Dziewulski.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję.
Pan poseł Longin Pastusiak.
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję bardzo.
Nie widzę dalszych zgłoszeń.
Proszę bardzo, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Jan Kuriata
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
To wszystko, panie ministrze? Tak.
Jeszcze pan premier Aleksander Łuczak chce zabrać głos.
Proszę bardzo.
Wiceprezes Rady Ministrów Aleksander Łuczak
Wicemarszałek Włodzimierz Cimoszewicz:
Dziękuję bardzo.
Zamykam dyskusję.
Wysoki Sejmie, w czasie dyskusji zgłoszono dwa niezależne wnioski o odrzucenie zarówno informacji ministra spraw wewnętrznych, jak i ministra obrony narodowej.
W tej sytuacji rozstrzygniemy to w jutrzejszym głosowaniu.
Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 4 porządku dziennego: Pierwsze czytanie pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 1189).
Proszę o zabranie głosu ministra pracy i polityki socjalnej pana Leszka Millera w celu przedstawienia uzasadnienia projektu ustawy.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej Leszek Miller
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu ministrowi Leszkowi Millerowi za przedstawienie projektu ustawy o zmianie ustawy o rewaloryzacji emerytur i rent.
Pan poseł Jan Rulewski w jakiej sprawie?
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Panie pośle, po pierwsze, wprowadził mnie pan w błąd, ponieważ nie otworzyłem debaty, a pan zgłosił wniosek w sprawie debaty. Będzie go pan zatem musiał, zgodnie z wymogami regulaminu Sejmu, powtórzyć. Po drugie, wiedząc o tym wniosku, zrobiłem bilans czasu. Mamy jutro od 13 do 15 godzin pracy przed sobą. Obliczyłem to bardzo powściągliwie, zakładając, że wszystkie krótkie dyskusje będą rzeczywiście krótkie itd. Czy w tej sytuacji Wysoka Izba zechce podjąć taką decyzję? Oczywiście możemy to uchwalić, regulamin Sejmu na to pozwala. Prosiłbym tylko o refleksję, czy jest możliwość odbycia spotkania w dniu jutrzejszym.
Czy są jakieś głosy w tej sprawie?
Pan poseł Stanisław Wiśniewski, proszę.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Wiśniewskiemu.
Pan minister Leszek Miller pragnie zabrać głos.
Panie pośle, przepraszam, pan był co prawda pierwszy, ale ministrowie mają prawo do wystąpień poza kolejnością zgłoszeń. Minister Miller ma ten przywilej, zgodnie z regulaminem Sejmu.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej Leszek Miller
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Panie Ministrze! Sprawa polega na tym, że poseł Rulewski miał rację, zgłaszając swój wniosek, bo w tym składzie Izby nie moglibyśmy przegłosować zmiany porządku dziennego o przeniesienie punktu porządku dziennego. Możemy natomiast odroczyć rozpoczętą debatę. Niestety, na pana wypadło. Mógłby to być z równym powodzeniem wniosek poselski. W tej sytuacji udzielę jeszcze głosu panu posłowi i zaraz przeprowadzimy głosowanie. Tak określa to regulamin Sejmu. Będzie pan musiał w wystąpieniu podsumowującym powtórzyć swoje argumenty. Takie widzę praktyczne rozwiązanie. Pan ma zawsze możność wystąpienia, panie ministrze, prowadzący marszałek nie robi panu żadnej uprzejmości. Może pan zatem jeszcze zabrać głos i powtórzyć znaczną część swoich argumentów. Myślę, że to jest jednak bardziej realne rozwiązanie. Sądząc po sali, ten wniosek zostanie przegłosowany.
Jeszcze pan poseł Marek Dyduch pragnie zabrać głos, proszę bardzo.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Proszę, pan poseł Henryk Wujec.
Ja ciągle przypominam, że nie otworzyłem debaty w tej sprawie.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Wniosek został zgłoszony przed otworzeniem debaty. Nie ma on do tej pory waloru wniosku formalnego.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Pan poseł Rulewski nie uprzedził mnie, iż zamierza zgłosić wniosek, który wymaga rozpoczęcia debaty. Ja tej debaty nie otworzyłem. Myślałem, że pan poseł chce zabrać głos w sprawach porządkowych.
W tej sytuacji, skoro klub prosi o przerwę, wyrażam zgodę na 15-minutową przerwę, po której otworzę debatę, wniosek zostanie powtórzony i wtedy będzie można poddać go pod głosowanie.
Zarządzam 15-minutową przerwę, czyli do godz. 22.35.
Sekretarz poseł Małgorzata Ostrowska
(Przerwa w posiedzeniu od godz. 22 min 17 do godz. 22 min 34)
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Proszę państwa o zajmowanie miejsc, ponieważ czas przerwy dobiegł końca.
Wznawiam obrady.
Kontynuujemy punkt 4 porządku dziennego. Jest to pierwsze czytanie pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw.
Wysoka Izbo! Przypominam, iż Sejm postanowił o wysłuchaniu w debacie nad tym punktem porządku dziennego 10-minutowych wystąpień w imieniu klubów i 5-minutowych wystąpień w imieniu kół.
Otwieram dyskusję.
Czy panowie posłowie, którzy przedtem w sposób nieformalny zgłosili wnioski, zamierzają je powtórzyć w sposób formalny?
Proszę bardzo, pan poseł Stanisław Wiśniewski.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję bardzo.
Zgodnie z art. 109 ust. 3 pkt 4 regulaminu Sejmu możemy bez kworum, przy liczbie posłów obecnych na sali, przeprowadzić głosowanie w tej sprawie.
Zarządzam głosowanie.
Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem wniosku klubu Unii Pracy, zgłoszonego przez pana posła Wiśniewskiego, o odroczenie do dnia jutrzejszego debaty nad punktem 4 porządku dziennego, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosowania?
W głosowaniu uczestniczyło 185 posłów. Za wnioskiem opowiedziało się 67 posłów, przeciw - 103, wstrzymało się 15 posłów.
Stwierdzam, że Sejm nie przychylił się do wniosku Unii Pracy Klubu Parlamentarnego i w związku z tym przystępujemy do debaty.
Pierwszego proszę o zabranie głosu pana posła Marka Dyducha z Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Markowi Dyduchowi z Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Proszę pana posła Józefa Mioduszewskiego z Polskiego Stronnictwa Ludowego.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Józefowi Mioduszewskiemu z Polskiego Stronnictwa Ludowego.
Proszę o zabranie głosu pana posła Jana Rulewskiego z Unii Wolności.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Proszę mówić spokojnie i proszę, żeby panowie nie przeszkadzali posłowi Rulewskiemu w wystąpieniu.
Proszę kontynuować wypowiedź.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Panowie, bardzo proszę o nieprzeszkadzanie, bo to do niczego nie prowadzi.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Panie pośle, wniosek, który pan przedstawił, niestety nie powoduje skutków prawnych. Musiałby to być projekt uchwały bądź rezolucji Sejmu, który by wzywał rząd do powołania takiej komisji. Nie wyobrażam sobie, żeby takie tylko słowne oświadczenie pana - a jest ono, w moim przekonaniu, zasadne - mogło powodować skutki prawne.
(Poseł Jan Rulewski: To ja na piśmie złożę...)
Nie, to nie jest wniosek na piśmie, to nie jest wniosek. Wniosek na piśmie może dotyczyć porządku. To musi być projekt jakiejś... Ten wniosek musi wejść na drogę legislacyjną. W jakiej formie? Trudno mi teraz o tej porze rozważać, jaka powinna być tego forma - czy to ma być rezolucja, czy też... Spokojnie, z regulaminem Sejmu w ręku, to ustalimy.
(Poseł Jan Rulewski: Rozumiem, to musi wejść do pierwszego czytania, to musi być projekt rezolucji.)
Dziękuję panu posłowi Janowi Rulewskiemu z Unii Wolności.
Proszę obecnie o zabranie głosu pana posła Stanisława Wiśniewskiego z Unii Pracy.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Bardzo proszę o nieprzeszkadzanie mówcom.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Bardzo proszę...
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Stanisławowi Wiśniewskiemu z Unii Pracy.
Pan poseł Jan Rulewski... Przepraszam, w jakim trybie?
(Poseł Jan Rulewski: W trybie art. 109.)
To znaczy sprostowania?
(Poseł Jan Rulewski: Nie, w trybie porządkowym, zgłoszenia do porządku.)
Proszę bardzo.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi.
Proszę pana posła Dariusza Wójcika, a do panów posłów zwracam się jeszcze raz o zachowanie dyscypliny obrad, ponieważ jest rzeczą niemożliwą, aby przeszkadzano mówcom.
Proszę, pan poseł będzie łaskaw rozpocząć.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dajcie spokój, jest dwunasta w nocy, panie pośle.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Panowie, bardzo proszę o nieprzeszkadzanie mówcom.
Proszę, panie pośle.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Panie pośle, bardzo proszę, żeby pan wrócił do rzeczy. Przywołuję pana do porządku. Tak nie może być, że dyskusja o ustawach emerytalnych zamienia się w pogróżki polityczne. Proszę bardzo mówić na temat.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Wójcikowi z Konfederacji Polski Niepodległej.
Proszę pana posła Stanisława Kowolika z Bezpartyjnego Bloku Wspierania Reform.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Stanisławowi Kowolikowi z Bezpartyjnego Bloku Wspierania Reform.
Jako ostatni zapisany jest do głosu pan poseł Eugeniusz Januła z Poselskiego Koła - Nowa Demokracja.
Proszę, panie pośle.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Eugeniuszowi Janule z Poselskiego Koła - Nowa Demokracja.
Stwierdzam, iż lista posłów zapisanych do głosu została wyczerpana.
Proszę o zabranie głosu ministra pracy i polityki socjalnej pana posła Leszka Millera.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej Leszek Miller
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Proszę, panie pośle, żeby pan się nie wtrącał w tej chwili. Pan mówił dużo ostrzejsze rzeczy, tutaj nie ma rzeczy nieuprzejmych. Ja reaguję na słowa niegrzeczne i ordynarne.
(Poseł Jan Rulewski: Przy reformie ubezpieczeń o okrętach...)
Jest to odpowiedź na wiele bardzo obraźliwych tekstów wypowiedzianych przez pana marszałka Wójcika. Nie prowadźmy takich dyskusji; ja jestem bardzo wyczulony na te rzeczy. Tam, gdzie argumenty nie wkraczają w brzydkie słownictwo, nie reaguję, bo uważam, że panowie macie prawo mówić o sobie źle.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej Leszek Miller
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu ministrowi Leszkowi Millerowi.
Pan poseł Jan Rulewski?
(Poseł Jan Rulewski: W trybie sprostowania.)
Proszę bardzo.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
To bardzo ładne.
Dziękuję.
Przepraszam bardzo, chciałbym tu wyjaśnić jedną sprawę. Na poprzednim posiedzeniu Prezydium Sejmu, kiedy ustalany był pierwotny porządek dzienny tego posiedzenia, pojawił się pilny rządowy projekt ustawy, który był dzisiaj omawiany. Wtedy Prezydium Sejmu - sam podpisałem to pismo - zwróciło się do premiera Oleksego z informacją, że nie możemy przyjąć dwóch projektów równocześnie, i z żądaniem wycofania jednego z nich. W odpowiedzi na to wpłynął list od premiera, może nieco późno, że rząd projekt waloryzacji cenowej wycofuje.
Pan poseł Henryk Wujec, proszę bardzo.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję bardzo.
Czy pan minister chciałby odpowiedzieć?
Proszę bardzo.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej Leszek Miller
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Chciałbym wyjaśnić tu pewną sprawę, bo toczymy dyskusję trochę pustą. Mianowicie na posiedzeniu Konwentu Seniorów przedstawicielom wszystkich klubów został przedstawiony projekt czasowy i było wiadomo, że będzie to rozpatrywane wieczorem. Uważam to za błąd i poczuwam się jakby do winy za niedopatrzenie tego. Rzeczywiście, takie projekty ustaw powinny być rozpatrywane w dobrych godzinach oglądalności, ale nikt: ani przedstawiciel Unii Pracy, ani przedstawiciel Unii Wolności nie zwrócił na ten fakt uwagi i dyskusja na ten temat jest o tyle nieaktualna, że Konwent Seniorów nie zakwestionował tego. Izba przyjęła ten projekt.
(Poseł Henryk Wujec: Tak, ja to mam; to jest przybliżony czas rozpatrywania.)
Zgadzam się, że wypływa z tego pewna nauczka dla nas, członków Konwentu Seniorów i Prezydium Sejmu, aby nie dopuszczać do tego rodzaju konfliktów i aby tego typu ustawy były jednak dyskutowane wtedy, kiedy jest pełna transmisja telewizyjna bądź przynajmniej radiowa. Niedobrze się dzieje, bo w tej chwili nie ma nawet transmisji radiowej. Zgadzam się z panem posłem, ale, jak mówię, sprawa była wiadoma od początku i jest to jakby błąd zbiorowy.
(Poseł Henryk Wujec: Ja się przyznaję.)
Nie da się tutaj powiedzieć, że minister Miller czy ktokolwiek inny wymyślił sobie, że to będzie w nocy. Ta sprawa była podana do wiadomości, nie zareagowaliśmy, wspólnie ponosimy winę. Ja się w każdym razie do tej winy poczuwam, że nie zwróciłem uwagi, a jestem uczulony na te rzeczy jako dziennikarz i staram się zawsze zwracać uwagę, by jednak w takich terminach takie kwestie nie były omawiane.
Myślę, że na tym możemy zamknąć tę sprawę.
Proszę bardzo, pan poseł Jan Rulewski.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję bardzo, panie pośle.
Pan poseł Henryk Wujec.
(Poseł Henryk Wujec: Nie, to później, panie marszałku.)
Trzeba od razu, bo to strasznie przedłuża. Minister będzie wielokrotnie wchodził, żeby odpowiedzieć. To zabiera czas.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Panie pośle, członkowie Konwentu Seniorów otrzymali dokument, który mam w tej chwili przed sobą; jest tu wyraźnie powiedziane, że pomiędzy godz. 20 a godz. 22.30 nastąpi pierwsze czytanie pilnego projektu ustawy. Nie dopatrzyliśmy tego wszyscy i nie możemy... Na posiedzeniu Konwentu Seniorów nikt na to nie zwrócił uwagi; sam się poczuwam także do winy. Jest to nauka dla nas wszystkich, byśmy na takie rzeczy zwracali uwagę. Więcej nic nie możemy w tej sprawie powiedzieć.
Wysoka Izbo! Zostały zgłoszone aż trzy wnioski...
(Poseł Henryk Wujec: Jeszcze było pytanie do pana ministra.)
Przepraszam bardzo, czy jest jeszcze pytanie do pana ministra?
Czy pan minister zechce wyjaśnić tę sprawę?
Minister Pracy i Polityki Socjalnej Leszek Miller
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję bardzo panu ministrowi.
Nie ma więcej zgłoszeń, a zatem myślę, iż mogę zamknąć dyskusję.
Zamykam dyskusję.
Wysoka Izbo! Zostały zgłoszone aż trzy wnioski o odrzucenie ustawy w pierwszym czytaniu. Sprawę tę musimy rozpatrzyć w dniu jutrzejszym, kiedy będą bloki głosowań.
Chciałbym wyjaśnić jedną rzecz. Któryś z panów posłów zgłosił wniosek o inny kalendarz niż przewidziany w propozycji Prezydium Sejmu. My proponujemy, by komisja przedłożyła sprawozdanie do 19 września (jest to zgodne z regulaminem), podczas gdy panowie proponują - tutaj padła propozycja chyba pana posła Dyducha - by to było wcześniej. Panie pośle, regulamin Sejmu rozwiązuje te kwestie. Jeżeli przy ustawach rozpatrywanych w trybie pilnym komisja przedłoży sprawozdanie wcześniej, to wtedy Prezydium Sejmu jest zobowiązane z mocy prawa skierować to sprawozdanie na najbliższe posiedzenie Sejmu. Jeśli więc Komisja Polityki Społecznej przedstawi je wcześniej, automatycznie projekt będzie musiał być skierowany na najbliższe posiedzenie Sejmu. Ale, jak mówię, do ostatecznego załatwienia tej sprawy powrócimy jutro.
Wysoka Izbo! Na tym kończymy rozpatrywanie punktów porządku dziennego w dniu dzisiejszym.
Komunikatów nie ma.
Informuję, że zgłosili się posłowie w celu złożenia oświadczeń poselskich.
Proszę o zabranie głosu pana posła Stanisława Wiśniewskiego z Unii Pracy.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję bardzo panu posłowi Stanisławowi Wiśniewskiemu z Unii Pracy.
Proszę pana posła Stanisława Dzienisiewicza z Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję panu posłowi Stanisławowi Dzienisiewiczowi z Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Proszę obecnie o zabranie głosu pana posła Leszka Millera, również z Sojuszu Lewicy Demokratycznej.
Wicemarszałek Aleksander Małachowski:
Dziękuję bardzo.
(Poseł Stanisław Wiśniewski: W sprawie sprostowania.)
Panie pośle, niestety art. 110 regulaminu Sejmu powiada, że po pierwsze, przedmiotem oświadczenia poselskiego nie może być sprawa, której merytoryczna treść jest interpelacją lub zapytaniem poselskim. Pana oświadczenie miało taki charakter.
Art. 110 ust. 3 brzmi: Nad oświadczeniem poselskim nie przeprowadza się dyskusji. Wystąpienie pana posła Millera miało charakter dyskusyjny. Nie mogę dalej dopuścić do debaty na ten temat. Zamknę za chwilę obrady i będziecie mogli panowie wymienić uwagi na ten temat. Nie ma możliwości przeprowadzania debaty przy oświadczeniach poselskich, przykro mi bardzo, a pana oświadczenie miało charakter taki, jakiego w zasadzie regulamin Sejmu nie dopuszcza. Z uwagi na szacunek dla obu panów nie przerwałem tego, ale naruszyłem w ten sposób regulamin Sejmu. Pocieszam się, że nie sam.
Jeśli nikt się nie zgłasza, to na tym zakończymy oświadczenia poselskie.
Zarządzam przerwę w obradach do dnia 31 sierpnia 1995 r. do godz. 9.
Dziękuję wytrwałym.
(Przerwa w posiedzeniu o godz. 0 min 36)