6 kadencja, 39 posiedzenie, 4 dzień (03-04-2009)
45 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1776).
Poseł Henryk Milcarz:
Dziękuję bardzo.
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Poselskiego Lewica mam zaszczyt zarekomendować projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1776).
Panie i Panowie Posłowie! Zarówno narodowy, jak i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska odgrywają niebagatelną rolę w procesie absorpcji przez polskie samorządy środków unijnych. Przygotowany przez resort środowiska projekt nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska zakłada, że zarówno Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak i jego wojewódzkie odpowiedniki będą miały osobowość prawną. Ministerstwo zapewnia jednak, że zmiana formy prawnej organizacji nie spowoduje istotnych zmian w dotychczasowych zasadach funkcjonowania. Panuje wręcz przekonanie, że przekształcenie funduszy celowych w samorządowe osoby prawne przeobrazi wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej w rzeczywisty instrument polityki regionalnej, w pełni podporządkowany samorządowi województwa. Według projektu Ministerstwa Środowiska wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej nadal będą udzielały preferencyjnych pożyczek i dofinansowania w postaci dotacji na przedsięwzięcia z zakresu ochrony przyrody. Z pomocy funduszy, tak jak to ma miejsce obecnie, będą mogły również korzystać te prywatne przedsiębiorstwa, które realizują inwestycje przyczyniające się do poprawy stanu środowiska naturalnego. Utrzymana ma zostać także możliwość umorzenia w niektórych przypadkach nawet do 50% pożyczki udzielonej przez fundusz, jeśli kredytobiorca przeznaczy równoważną kwotę na dalsze inwestycje proekologiczne.
Prawdziwym dobrodziejstwem dla beneficjentów mogą okazać się środki zgromadzone przez NFOŚiGW w ramach tzw. subfunduszy. W kontekście możliwości finansowania z tych środków ochrony środowiska bardzo pozytywnie odbieram obrany przez projektodawców ustawy kierunek zmierzający do zwiększenia elastyczności w gospodarowaniu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej środkami finansowymi właśnie z subfunduszy. Przykładem praktycznym, dlaczego jest to bardzo potrzebne źródło finansowania ogromnych inwestycji środowiskowych, jest chociażby tzw. subfundusz opłat recyklingowych pojazdów, zwany inaczej subfunduszem wrakowym, z którego dofinansowanie w formie preferencyjnych pożyczek inwestycyjnych otrzymać mogą wielkie inwestycje w ochronę środowiska Polski. Przy tej okazji, w pełni popierając taki mechanizm pozyskiwania środków, chciałbym zwrócić się do ministra środowiska o spowodowanie odblokowania naprawdę niemałych środków zgromadzonych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach subfunduszu opłat zastępczych, co wymaga jego zgody. Wspieranie szerszego katalogu przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska jest w kontekście PO IiŚ dla naszych beneficjentów ogromną pomocą i w tym kierunku należy podążać.
Przechodząc do ujęcia w projekcie ustawy kwestii wojewódzkich funduszy, stwierdzić należy, że proponowane przekształcenie wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej w samorządowe osoby prawne wzbogaci dodatkowo ich ofertę finansową o nowe instrumenty. Najważniejszym z nich ma być możliwość tworzenia przez fundusze konsorcjów z bankami. Rozwiązanie takie będzie szczególnie przydatne w przypadku, gdy środki wojewódzkiego funduszu okażą się niewystarczające dla wsparcia danego przedsięwzięcia. W takiej sytuacji fundusz przeprowadzi przetarg na linię kredytową. Beneficjent tych środków otrzyma wówczas preferencyjne finansowanie, bo fundusz złagodzi te koszty dopłatami do odsetek. Ma to znaczenie szczególnie w przypadku pożyczek pomostowych na finansowanie dużych projektów unijnych. Takie zadania, związane chociażby z realizacją Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝, stoją właśnie przed nami. Z tych wszystkich powodów klub Lewica popiera przedłożony projekt ustawy. Dziękuję bardzo za uwagę i troszeczkę zniwelowałem w ten sposób przekroczenie limitu czasu przez moją poprzedniczkę. Dziękuję za uwagę. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia