6 kadencja, 51 posiedzenie, 1 dzień (07-10-2009)
4 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Infrastruktury o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (druki nr 2065 i 2347).
Poseł Tadeusz Kopeć:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze! Przypadł mi zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych. Poselski projekt ustawy zawiera propozycje zmian w ustawie z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych.
Przedmiotowa ustawa była wielokrotnie nowelizowana i wszystkie dotychczasowe zmiany były korzystne dla kredytobiorców, bowiem zawsze dotyczyły zwiększenia skali udzielanej im pomocy ze środków budżetu państwa. Zmiany do wyżej wymienionej ustawy wprowadzone zostały na przełomie roku 2008 i 2009. W dniu 5 grudnia 2008 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o zmianie ustawy o pomocy państwa. Zmiany wprowadzone tą ustawą polegały na wydłużeniu o 4 lata, to jest do końca 2012 r., terminu całkowitej spłaty - na preferencyjnych warunkach - zadłużenia z tytułu kredytów mieszkaniowych. W dniu 23 stycznia bieżącego roku Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów, która weszła w życie z dniem 1 kwietnia bieżącego roku. W wyniku zmian wprowadzonych tą ustawą znacznie rozszerzył się katalog wydatków mieszkaniowych uprawniających do ubiegania się przez właścicieli książeczek mieszkaniowych wystawionych do dnia 23 października 1990 r. o premię gwarancyjną, w tym do przeznaczenia otrzymanej premii na spłatę zadłużenia obciążającego ich lokal mieszkalny z tytułu właśnie tzw. starego kredytu spółdzielczego. Dodać należy, że uprawnienie to przysługuje również tym posiadaczom książeczek, którzy dokonali spłaty zadłużenia przed wejściem w życie ustawy.
Aktualnie z pomocy państwa, według stanu na koniec 2008 r., korzysta ok. 105 tys. kredytobiorców - dla porównania według stanu z roku 1990 było to 280 tys. - i liczba ta sukcesywnie maleje dzięki preferencyjnym warunkom spłaty zadłużenia, o których mowa jest w art. 10 ust. 1 pkt 5 i w art. 11 ust. 6 ustawy. Na koniec I kwartału 2009 r. z pomocy państwa korzystało już tylko 102 tys. kredytobiorców.
W projekcie poselskim zawartym w druku sejmowym nr 2065 zostały zaproponowane kolejne formy pomocy i dodatkowe preferencje dla kredytobiorców spłacających kredyty mieszkaniowe tzw. starego portfela. Najważniejsze zmiany dotyczą zredukowania do 50% stanu zadłużenia wobec banków z tytułu skapitalizowanych odsetek oraz zredukowania do 50% stanu zadłużenia wobec budżetu państwa z tytułu przejściowego wykupienia odsetek dla kredytobiorców dokonujących spłaty zadłużenia na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy oraz art. 11 ust. 6 ustawy. W projekcie proponuje się również stworzenie możliwości całkowitego umorzenia zadłużenia kredytobiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej oraz stworzenie zasady przejściowej spłaty kredytów przez spółdzielnie mieszkaniowe za jej członków. Celem nowelizacji jest zmniejszenie negatywnych finansowych skutków przemian ustrojowych państwa, którymi została obarczona grupa obywateli, przede wszystkim członkowie spółdzielni mieszkaniowych, oraz doprowadzenie do zmiany stanu prawnego, w wyniku którego zostaną oni uwolnieni od ciążących na zajmowanych przez nich lokalach zadłużeń kredytowych.
Poselska inicjatywa zmiany ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym oraz oczekiwaniom spółdzielców. Proponowane zmiany przyczynią się do wzrostu zainteresowania kredytobiorców dokonywaniem spłat zadłużenia na preferencyjnych warunkach określonych w nowelizowanej ustawie, w efekcie czego może nastąpić wzrost dochodów również do budżetu państwa z tytułu spłat zadłużenia z tytułu przejściowego wykupienia odsetek oraz z tytułu zwrotu nominalnych kwot umorzenia kredytu, dokonanego przy ostatecznym rozliczeniu kosztów budowy.
Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska będzie głosował za przedstawionym projektem ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia