6 kadencja, 51 posiedzenie, 1 dzień (07-10-2009)
8 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządami Królestwa Danii, Republiki Estońskiej, Republiki Finlandii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Rzeczypospolitej Polskiej, Federacji Rosyjskiej i Królestwa Szwecji dotyczącej przywilejów i immunitetów Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku, sporządzonej w Helsinkach dnia 2 lutego 1998 r. (druki nr 2257 i 2358).
Poseł Grzegorz Pisalski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Posłanki i posłowie Klubu Poselskiego Lewica będą głosować za upoważnieniem prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji umowy dotyczącej przywilejów i immunitetów Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku.
Mój przedmówca, a zwłaszcza pani poseł sprawozdawca, na tyle szczegółowo omówili postanowienia tej umowy, że mogę sobie pozwolić na przedstawienie naszego stanowiska w bardziej syntetycznej formie.
Jak wiadomo, każda organizacja międzynarodowa będąca podmiotem prawa międzynarodowego korzysta z przywilejów i immunitetów wynikających bądź z właściwości powołującej ją do życia umowy wielostronnej, bądź w przypadku braku takiej umowy - z umów dwustronnych z państwem przyjmującym.
Konwencja z 1992 r. o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, potocznie zwana konwencją helsińską, na podstawie której funkcjonuje Komisja Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku, nie zawiera postanowień dotyczących przywilejów i immunitetów tej organizacji. Umowa z roku 1998 jest więc logicznym dopełnieniem tejże konwencji, a skoro Polska jest stroną konwencji helsińskiej, to logiczne jest przystąpienie również do tej umowy, także ze względu na nieformalny wymóg poszanowania powszechnie dziś obowiązujących standardów dotyczących funkcjonowania organizacji międzynarodowych i ich funkcjonariuszy.
Ratyfikowanie umowy helsińskiej jest też celowe i racjonalne z punktu widzenia celów polityki dyplomatycznej w obszarze, nazwijmy to, bardzo szeroko pojętej polityki bałtyckiej. Przypomnę, że dążymy do tego, by plan działania Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku był tożsamy z unijną strategią dla Morza Bałtyckiego. Przypomnę także, że konsekwentnie zabiegamy, by komisja zajęła się kwestią planów budowy Gazociągu Północnego, nie czekając na zakończenie procedur wynikających z konwencji Epsoo, która dotyczy oceny transgranicznych skutków oddziaływania takich inwestycji na środowisko naturalne. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia