6 kadencja, 51 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Sprawozdawca Paweł Arndt

6 kadencja, 51 posiedzenie, 1 dzień (07-10-2009)

5 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych (druki nr 2221 i 2350).


Poseł Sprawozdawca Paweł Arndt:

    Panie Marszałku! Panie Posłanki! Panowie Posłowie! Panie Ministrze! W imieniu Komisji Finansów Publicznych chciałbym przedstawić sprawozdanie z prac nad ustawą o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych.

    Pierwsze czytanie ustawy zawartej w druku nr 2221 odbyło się 26 sierpnia na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, po czym projekt został skierowany do rozpatrzenia przez stałą podkomisję do spraw instytucji finansowych.

    Na wstępie chciałbym powiedzieć, że sprawozdanie, które przyjęła najpierw podkomisja, a potem komisja, nie zawiera żadnych istotnych zmian w stosunku do przedłożenia rządowego. Wprowadzono kilka drobnych poprawek o charakterze legislacyjno-redakcyjnym. Ponieważ jednak pierwsze czytanie odbyło się na posiedzeniu komisji, przypomnę w kilku zdaniach niektóre elementy.

    Istotna merytoryczna zmiana zapisana została w pierwszej części ustawy, właściwie w 1. poprawce. Polega ona na rozszerzeniu kręgu podmiotów, które mogą korzystać z ubezpieczeń kredytów eksportowych. Dotychczas obowiązujące przepisy mówią, że mogą to być tylko podmioty polskie. Propozycja dotyczy tego, żeby również zależne podmioty zagraniczne, w których podmioty polskie mają przynajmniej 50% udziałów, mogły ubiegać się o gwarantowane przez Skarb Państwa ubezpieczenia eksportowe i otrzymywać je z KUKE (Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych).

    To rozwiązanie wzbudziło najwięcej wątpliwości. Niektórzy posłowie podnosili problem potrzeby rozszerzenia listy beneficjentów ustawy. Twierdzili, że nie powinno się umożliwiać ubezpieczania transakcji dokonywanych przez podmioty mające swą siedzibę poza granicami naszego kraju. Jednakże po wyjaśnieniach przedstawiciela rządu, że krajowe przedsiębiorstwa będą coraz częściej podejmować decyzję o rozszerzeniu swojej działalności, w szczególności do krajów Europy Wschodniej, a więc do krajów dużego ryzyka gospodarczego, co spowoduje poprawę ich pozycji na danym rynku, a w konsekwencji również wzrost działalności krajowej, komisja większością głosów przyjęła poprawkę, zmianę proponowaną przez rząd.

    Kolejną zmianą wprowadzoną w projekcie ustawy jest zdefiniowane ryzyka politycznego, handlowego i nierynkowego oraz uporządkowanie terminologii stosowanej w tym zakresie. Chciałbym dodać, że definicje te zawarte są nie w projekcie ustawy, a w rozporządzeniach dołączonych do projektu. Definiowanie ryzyka w tekście ustawy nie jest pożądane, ponieważ definicje podlegają weryfikacji, są zmieniane przez Komisję Europejską. Każdorazowa zmiana powodowałaby więc konieczność zmiany ustawy.

    Z zaleceń pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli wynika kolejna grupa zmian. Ogólnie mówiąc, polegają one na tym, iż minister finansów będzie miał większą niż dotychczas kontrolę nad Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

    I wreszcie ostatnia zmiana polega na uporządkowaniu spraw korporacyjnych, dotyczy powoływania i odwoływania członków zarządu. Akt ten będzie następował na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy, czyli de facto robić to będzie minister finansów będący większościowym akcjonariuszem KUKE.

    Ostatnie przedstawione zmiany zostały przyjęte przez komisję bez uwag.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Dla porządku chciałbym jeszcze powiedzieć, że ustawa ma wejść w życie 3 miesiące od dnia ogłoszenia, a projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

    W imieniu Komisji Finansów Publicznych wnoszę o uchwalenie ustawy w brzmieniu przedłożonym przez komisję. Dziękuję bardzo.


Powrót Przebieg posiedzenia