6 kadencja, 39 posiedzenie, 4 dzień - Poseł Adam Krzyśków

6 kadencja, 39 posiedzenie, 4 dzień (03-04-2009)

45 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1776).


Poseł Adam Krzyśków:

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoki Sejmie! W imieniu Klubu Poselskiego Polskiego Stronnictwa Ludowego pragnę przedstawić stanowisko klubu w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw zawartego w druku nr 1776.

    Wysoki Sejmie! Polska przez lata wypracowała swój własny model finansowania ochrony środowiska oparty na systemie funduszy ochrony środowiska, które dokonują redystrybucji środków zebranych głównie od przedsiębiorców korzystających ze środowiska. Przez lata dopracowywano system zarządzania funduszami, natomiast przepisy ustawowe w tym zakresie były wielokrotnie modyfikowane, szczególnie w zakresie rozbudowy listy zadań, które mogą być czy powinny być finansowane przez fundusze, i to niezależnie od ekipy rządowej, która akurat obejmowała władzę. Takie pomysły pojawiały się, pojawiają się i nadal będą się pojawiać. Zmiany, które proponuje wprowadzić się do projektu ustawy, zakładają przekształcenie funduszy ochrony środowiska w ten sposób, że od 1 stycznia 2010 r., odpowiednio, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska stanie się państwową osobą prawną, a fundusze wojewódzkie - samorządowymi osobami prawnymi. Takie przekształcenie będzie skutkowało również ujęciem środków funduszy w budżecie państwa oraz w budżetach poszczególnych województw. To dobrze, że w miejsce pierwotnych pomysłów reformatorów finansów publicznych przewidujących likwidację funduszy celowych zaproponowano ich przekształcenie, stanowiące formę ewolucyjną, gwarantującą zachowanie trwałości obsługi finansowej beneficjentów realizujących zadania z zakresu ochrony środowiska. Jest to szczególnie ważne w sytuacji aktywnego uczestnictwa wymienionych funduszy w procesie naboru wniosków w ramach programu ˝Infrastruktura i środowisko˝ oraz regionalnych programów operacyjnych. Fundusze są bowiem kluczowym narzędziem finansowym w rękach ministra środowiska służącym do realizacji przyjętych w traktacie akcesyjnym celów środowiskowych. Poza tym zespoły wysoko wykwalifikowanych fachowców pracujących w funduszach z powodzeniem wdrażają projekty inwestycyjne według złożonych procedur unijnych. Są to walory trudne do przecenienia, dlatego ważna jest w tym zakresie stabilizacja zatrudnienia.

    Natomiast jeżeli chodzi o proponowane zmiany, to potrzebne jest, aby na posiedzeniu komisji ochrony środowiska odbyła się dyskusja dotycząca szczególnie podziału środków wpływających do funduszy, katalogu przepisów ustalających opłaty na rzecz środowiska, dysponowania subfunduszami i, można powiedzieć, pewnego poluzowania w ramach tych subfunduszy oraz możliwości bardziej elastycznego ich traktowania, w tym słynnego, przywołanego już tutaj przez mojego poprzednika, funduszu wrakowego, w zakresie którego gromadzone są środki z opłaty recyklingowej. Fundusze potrzebują stabilizacji...

    (Poseł Anna Paluch: Już nie będzie stabilizacji.)

    ...szczególnie że już zapowiadane są kolejne pomysły, kolejne zadania, których realizacja spoczęłaby na funduszach. Z jednej strony, chodzi chociażby o premie ekologiczne z tytułu kupna nowego samochodu, a z drugiej strony - konieczność opracowania systemu handlu emisjami. Czy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska będzie w tym przypadku krajowym operatorem? Czy w związku z tym będziemy zmieniać przedłożony projekt czy też będziemy nowelizować go po raz kolejny? Podobnych pytań może być więcej. Proces stanowienia prawa trwa i ma charakter dynamiczny, dlatego w imieniu klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego wnioskuję o skierowanie omawianego projektu do komisji ochrony środowiska w celu prowadzenia dalszych prac nad tym projektem. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia