5 kadencja, 5 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Sprawozdawca Paweł Poncyljusz

5 kadencja, 5 posiedzenie, 1 dzień (14.12.2005)


9 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Skarbu Państwa o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (druki nr 57 i 126).


Poseł Sprawozdawca Paweł Poncyljusz:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przypadł mi zaszczyt sprawozdawania z tego, co udało się osiągnąć w Komisji Skarbu Państwa odnośnie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

    Można powiedzieć, że tekst zawarty w druku nr 57 został zaakceptowany w trakcie pracy komisji. Dodaliśmy kilka zmian o charakterze legislacyjnym, doprecyzowującym, tak aby nie było żadnych wątpliwości, że dany zapis znaczy to, co ma znaczyć, żeby nie było z tego powodu żadnych kłopotów. Były to w dużej części sugestie skierowane do nas z Biura Legislacyjnego. Większość tych poprawek została przyjęta, uwzględniona, zapisy są uszczegółowione.

    Oprócz tego w ramach prac podkomisji został zgłoszony jeden wniosek mniejszości o skreślenie ust. 3 w art. 44. Równolegle trwały obrady Komisji Skarbu Państwa. W tym samym czasie Komisja Ustawodawcza rozpatrywała poselski projekt zmian ustawy o Prokuratorii Generalnej, złożony przez posłów Prawa i Sprawiedliwości, a ponieważ również rządowemu projektowi przyświecało to, aby wyjaśnić wszelkie nieścisłości co do możliwości zostawania prawnikami w innych branżach niż mówi o tym egzamin zawodowy, rządowy projekt zmian uwzględniał takie wyprostowanie spraw, ale, niestety, nie był tam zawarty zapis dotyczący ustawy o notariacie. I temu między innymi poświęcona była nowelizacja projektu poselskiego.

    W związku z tym, że dostaliśmy informację o tym, że projekt poselski został odrzucony przez komisję, komisja większością głosów, ktoś chyba był przeciwny, albo przynajmniej wstrzymał się, dopisała poprawkę, która dzisiaj jest poprawką nr 17. Poprawka ta dodaje w art. 74 Prawo o notariacie w art. 12 § 1 pkt 4, który mówi, że również notariuszem może stać się ktoś, kto wcześniej przez 3 lata zajmował stanowisko radcy Prokuratorii Generalnej.

    Oczywiście pojawiały się takie uwagi, że ustawa o dostępie do zawodów prawniczych pozwala na swobodny przepływ pomiędzy zawodami, ale chodziło nam o to, aby poprzez tę poprawkę, jak również poprawki wcześniej zaproponowane przez rząd, wyprostować i jasno dać sygnał, że również względem radcy Prokuratorii Generalnej może istnieć swobodny przepływ pomiędzy zawodami, dlatego dodaliśmy tę poprawkę.

    Do Komisji Skarbu Państwa wpłynęły jeszcze dwa dokumenty - dokument skierowany z Krajowej Rady Radców Prawnych, a odnoszący się do druku nr 57, czyli do projektu rządowego, w którym czytamy, że Krajowa Rada Radców Prawnych nie ma żadnych zastrzeżeń do tego druku, i drugi dokument, poprzez Biuro Studiów i Ekspertyz, dostaliśmy uwagi Sądu Najwyższego do projektu ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. Tyle tylko, że te uwagi wpłynęły wczoraj, ja dzisiaj je otrzymałem. Jeżeli posłowie zgłoszą jakiekolwiek poprawki do drugiego czytania, to jest szansa, że również pochylimy się nad tymi uwagami, aczkolwiek są to uwagi bardziej ogólne niż szczegółowe. Nie ma tu zaproponowanych konkretnych zmian zapisów.

    Nie chcę mówić o samej idei zmian ustawy o Prokuratorii Generalnej, ale jedną rzecz z naciskiem podkreślę, że zależy nam wszystkim, tak pełnomocnikowi Prokuratorii Generalnej, jak również rządowi i Sejmowi, aby cały proces legislacyjny uchwalania tej ustawy był zakończony do 31 grudnia 2005 r. W związku z tym mamy mało czasu na to, aby zakończyć całą procedurę, więc tym bardziej zależałoby mnie i myślę, że wszystkim posłom Komisji Skarbu Państwa, aby poprawki były zgłaszane tylko w tym zakresie, który jest konieczny. Myśmy również w czasie posiedzenia komisji chyba wyjaśnili wszelkie wątpliwości. Byli posłowie w czasie pierwszego czytania, którzy składali różnego rodzaju zastrzeżenia do tej ustawy, była szansa bezpośredniej rozmowy z pełnomocnikiem, z ministrem skarbu, z osobami odpowiedzialnymi za ten projekt. Myślę, że wszystkie wątpliwości zostały rozwiane. Dowodem na to jest to, że nie wpłynęły żadne propozycje nowych zapisów i że nawet, jeżeli się takie pojawiały, to po wyjaśnieniach były wycofywane. Stąd mamy chyba projekt uzgodniony pomiędzy przynajmniej posłami różnych ugrupowań politycznych w ramach Komisji Skarbu Państwa i mam nadzieję, że będziemy mieli za chwilę projekt, który będzie uzgodniony przez Wysoką Izbę. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że trzeba przesunąć termin wejścia w życie tej ustawy na 15 marca 2006 r., tak aby pełnomocnik, który stanie się szefem, prezesem Prokuratorii Generalnej mógł od 1 stycznia zatrudniać radców prawnych, tak żeby Prokuratoria Generalna od 15 marca mogła stawać przed Sądem Najwyższym, przed sądami apelacyjnymi we wszystkich sprawach powyżej miliona złotych, reprezentując Skarb Państwa.

    To chyba tyle. Bardzo dziękuję, panie marszałku, Wysoki Sejmie.


Powrót Przebieg posiedzenia