5 kadencja, 5 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Jerzy Budnik

5 kadencja, 5 posiedzenie, 1 dzień (14.12.2005)


4 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej (druki nr 48 i 114).


Poseł Jerzy Budnik:

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze! Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej, w imieniu którego mam zaszczyt występować, popiera projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej, który zawarty jest w sprawozdaniu połączonych komisji, Komisji Infrastruktury oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (druk nr 114).

    Projekt tej ustawy ma na celu zapewnienie realizacji przez Rzeczpospolitą Polską obowiązków związanych z monitorowaniem, a także niezbędnym w handlu wewnętrzwspólnotowym dokumentowaniem połowów 4 gatunków ryb: tuńczyka błękitnopłetwego, włócznika, opastuna oraz antara i obrotu nimi. W uzasadnieniu do projektu ustawy przywołano wszystkie rozporządzenia Rady, które te kwestie regulują. Przyjęte regulacje nakładają stosowne obowiązki na inspektorów rybołówstwa morskiego sprawujących nadzór nad przestrzeganiem przepisów o rybołówstwie, a także na Służbę Celną uprawnioną do kontroli przestrzegania przepisów dotyczących przywozu lub wywozu, w tym przypadku wyżej wymienionych gatunków ryb. Obowiązki te nie były dotąd realizowane przez Rzeczpospolitą Polską ze względu na brak w prawie krajowym odpowiednich regulacji prawnych. Było to spowodowane - mówił już o tym pan poseł sprawozdawca - jak piszą autorzy projektu ustawy, brakiem bazy historycznej i brakiem odpowiednich statków. To było przyczyną tego, że wyżej wymienione gatunki nie były i nie są poławiane przez polską flotę rybacką. Proponowane przepisy wypełniają tę lukę.

    Ponieważ pan poseł sprawozdawca w sposób bardzo szczegółowy i wyczerpujący omówił proponowane zmiany, a mój klub nie wnosi do nich zastrzeżeń, nie będę przedłużał swojego wystąpienia. Zakończę je tylko uwagą dotyczącą procedury konsultacji i uzgodnień, która została tu zastosowana. Zasługuje ona na pochwałę. Projekt tej ustawy został przesłany do uzgodnień zarówno terenowym organom rybołówstwa morskiego, jak i wszystkim liczącym się organizacjom społeczno-zawodowym rybaków, a także Morskiemu Instytutowi Rybackiemu w Gdyni oraz Instytutowi Rybactwa Środlądowego w Olsztynie. Należy mieć nadzieję, że podobna procedura konsultacji i uzgodnień będzie zastosowana do wszystkich bez wyjątku projektów aktów prawnych dotyczących rybołówstwa, także wtedy, a może przede wszystkim wtedy, kiedy te regulacje będą dotyczyły zdecydowanie trudniejszych problemów niż ten, nad którym dziś debatujemy. Gdyby takich trudnych spraw i problemów, przed którymi stanie obecny rząd, nie było, Sztab Kryzysowy Rybołówstwa już by się rozwiązał, a tego nie uczynił. Czekają one na rozwiązanie przy udziale tych, których dotyczą. Dlatego proszę z tego miejsca pana ministra o dialog, o partnerstwo w codziennych kontaktach z całym środowiskiem rybaków i naukowców zajmujących się problematyką rybołówstwa. W przeszłości z komunikacją na linii rząd - te środowiska różnie bywało, najczęściej źle, a bywało, że bardzo źle. Teraz, mam nadzieję, zmieni się to na lepsze. Dziękuję bardzo.


Powrót Przebieg posiedzenia