5 kadencja, 41 posiedzenie, 2 dzień (09.05.2007)
26 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks wykroczeń oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1597).
Poseł Alina Gut:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pani Minister! W imieniu Klubu Parlamentarnego Samoobrona Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przedstawić stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy Kodeks wykroczeń, oraz niektórych innych ustaw.
Projektowana ustawa przewiduje zaostrzenie zasad odpowiedzialności za wykroczenie w stosunku do unormowań obowiązującego Kodeksu wykroczeń, m.in. poprzez podwyższenie sankcji zawartych w przepisach części szczególnej, jak również poprzez zmiany w części ogólnej w zakresie zasad odpowiedzialności za wykroczenie czy zasad wymiaru kary.
Zgodnie z art. 1 Kodeksu wykroczeń górna granica kary grzywny wynosi 5 tys. zł, projekt zaś przewiduje podwyższenie tej górnej granicy do 15 tys. zł, a dolną granicę zamierza podwyższyć z 20 do 50 zł.
Projektowana ustawa zmienia dotychczas obowiązującą zasadę odpowiedzialności nieletnich, ustanawiając, iż za wykroczenie odpowiedzialność ponosić będzie sprawca, który popełnia czyn zabroniony po ukończeniu 15 roku życia - § 1 w art. 8 Kodeksu wykroczeń. Sprawca odpowie przed sądem powszechnym za popełnione w takich warunkach wykroczenie na zasadach wskazanych w treści kodeksu.
Zgodnie z dodanym § 2 w art. 8 Kodeksu wykroczeń czyn sprawcy może zostać osądzony nie przez sąd powszechny na ogólnych zasadach, lecz przez sąd rodzinny tylko wówczas, gdy sprawca w chwili czynu nie miał ukończonych 17 lat. Powyższa regulacja stanowi novum w porównaniu z dotychczasowym stanem prawnym, który ustanawia zasadę odpowiedzialności nieletnich za wykroczenia.
W art. 24 § 2 zasadą obligatoryjnego orzeczenia grzywny obok kary aresztu objęto wykroczenia o charakterze chuligańskim, co jest uzasadnione koniecznością zwiększenia represji karnej za wykroczenia o takim charakterze.
Sąd będzie mógł podać wyrok do publicznej wiadomości w określony sposób, jeśli orzekając w sprawie o wykroczenie, uzna celowość zastosowania środka karnego w takiej postaci. Jednakże będzie on musiał wziąć pod uwagę takie okoliczności, jak społeczne oddziaływanie ukarania oraz interes pokrzywdzonego - art. 31 § 1 Kodeksu wykroczeń.
Do projektowanej ustawy wprowadzono ponadto rozwiązania, które zapewnią skuteczną walkę z wykroczeniami określonymi mianem stadionowych. Proponuje się wprowadzenie do Kodeksu wykroczeń środka karnego w postaci zakazu wstępu na imprezy masowe, w tym imprezy masowe organizowane za granicą, który byłby orzekany na okres od 2 do 6 lat - art. 28 § 1 Kodeksu wykroczeń.
Skuteczne egzekwowanie podwyższonego środka karnego obejmowałoby obowiązek stawiennictwa ukaranego we wskazanej jednostce Policji lub zakaz opuszczania kraju. Ponadto sankcje za wszelkie działania chuligańskie znalazły odzwierciedlenie w art. 64d przewidującym zaostrzony wymiar kary: areszt od 10 dni, ograniczenie wolności od 10 dni oraz grzywnę od 3 tys. zł.
Uzupełnieniem tych rozwiązań jest także nowy rozdział VIIIa Kodeksu wykroczeń, w którym zostały zgrupowane wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi imprez masowych.
Zmiany w przepisach Kodeksu wykroczeń dotyczą również przedawnienia orzekania wykonania kary oraz zatarcia ukarania i polegają na wydłużeniu każdego z obecnie obowiązujących terminów o jeden rok, a okres przedawnienia wykonania środka karnego - zakazu wstępu na imprezy masowe aż o trzy lata, i mają na celu ograniczenie możliwości uniknięcia kary przez sprawców wykroczeń.
W świetle projektowanej regulacji obostrzeniu ulegają także sankcje grożące za popełnienie wykroczeń polegających na zakłóceniu porządku, spokoju lub spoczynku nocnego - art. 51, wywoływaniu fałszywego alarmu - art. 66, uszkodzeniu ogłoszeń i niszczeniu znaków - art. 67 i 69 Kodeksu wykroczeń.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Klub parlamentarny Samoobrony Rzeczypospolitej Polskiej popiera omawiany projekt zmian i wnosi (Dzwonek) o skierowanie go do dalszych prac legislacyjnych. Dziękuję za uwagę.
Przebieg posiedzenia