5 kadencja, 5 posiedzenie, 1 dzień - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Eugeniusz Wróbel

5 kadencja, 5 posiedzenie, 1 dzień (14.12.2005)


1 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej (druk nr 59).


Sekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Eugeniusz Wróbel:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Jestem w trochę łatwiejszej sytuacji, ponieważ mój przedmówca ustosunkował się już do tych ustrojowych i zasadniczych spraw, dlatego postaram się skupić tylko na pewnych szczegółach dotyczących tej ˝działki˝, która interesuje w rządzie ministra transportu i budownictwa. Ale najpierw chciałbym mocno potwierdzić, że w żadnym wypadku - chciałbym powtórzyć to, co już mój przedmówca powiedział - nie ma intencji ograniczania roli samorządów, natomiast jest intencja, ażeby państwo działało sprawnie i żeby program rządu nakreślony tutaj przez pana premiera kilkanaście dni temu mógł być sprawnie realizowany.

    Pan poseł Dzikowski z Platformy wielokrotnie mówił, że powinno być tak samo, ale inaczej. Ja byłbym w stanie nawet się przychylić do takiego stwierdzenia, gdybyśmy mieli odpowiednią ilość czasu. Ustawa ma wejść w życie, ta przenosząca kompetencje, 1 stycznia i, tak jak już wielu posłów zauważyło, czasu jest bardzo mało, dlatego być może nie wszystkie działania przygotowujące tę nowelę mogą satysfakcjonować.

    Co do wzmacniania lub niewzmacniania samorządów - jeszcze jedna moja uwaga. Ja wprawdzie w samorządzie nigdy nie byłem, ale mam w historii swojej działalności także dosyć długi okres, kiedy bardzo silnie, jako przedstawiciel administracji rządowej w terenie, wzmacniałem budowanie samorządu i nie sądzę, żeby ktokolwiek w tej chwili chciał działać inaczej.

    Proszę państwa, za budowę dróg krajowych, jak i za bezpieczeństwo konstytucyjnie odpowiada rząd i dlatego najważniejsze narzędzia realizacji tych zadań powinny być w rękach rządu, także przedstawicieli rządu w terenie, jakimi są wojewodowie.

    Pan poseł Woda, którego doskonale pamiętam z czasu mojej pierwszej wizyty jako wicewojewody u pana wicewojewody, podkreślał, że likwidowane są ośrodki zamiejscowe. Ten wątek był kontynuowany. Ja chciałbym powiedzieć, że społeczeństwo oczekuje sprawnie budowanych dróg krajowych i bezpieczeństwa na tych drogach i społeczeństwo mniej interesuje, czy dana sprawa jest realizowana w samorządzie wojewódzkim, czy u wojewody, tym bardziej że wszystkie te zagadnienia, które dotyczą Ministerstwa Transportu i Budownictwa, jak gdyby nie dotyczą bezpośrednio obywateli w sensie kontaktu z urzędem. To wszystko są decyzje administracyjne, które dotyczą instytucji, urzędów, a nie samych obywateli.

    Wielokrotnie w dyskusji przewijał się wątek tablic rejestracyjnych. Otóż nie wiem, skąd się ten wątek tu pojawił, bowiem produkcja tablic rejestracyjnych w dalszym ciągu znajduje się w gestii marszałka województwa i nikt tej czysto gospodarczej działalności nie zamierza marszałkom zabierać.

    Padały tu też wielokrotnie słowa o nieuczciwości i korupcji. Mój przedmówca się do tego ustosunkowywał. Podzielam jego pogląd. Chciałbym także powiedzieć, że ani w moim wystąpieniu, ani w wystąpieniu pana ministra Kwiatkowskiego sprawa korupcji nie pojawiała się.

    Ponieważ było pytanie szczegółowe pana posła Łącznego z Samoobrony dotyczące egzaminów, to na tyle, na ile w tej chwili jestem w stanie szczegółowo odpowiedzieć, powiem, że średnio według danych, które mamy, co kilka miesięcy aresztowanych jest od 10 do 15 egzaminatorów. Służby, które się tym zajmują, oceniają, że wykrywalność jest gdzieś na poziomie 90%, więc mogą państwo, panie i panowie posłowie określić sobie, o jakiej skali problemu mówimy.

    Co do wydawania wskazań lokalizacyjnych, to było szereg pytań dotyczących tego, czy to opóźni, czy nie opóźni, czy skomplikuje, czy nie skomplikuje realizacji zadań. Otóż niewątpliwie przekazanie tej kompetencji marszałkom w tej chwili skomplikowałoby i opóźniłoby realizację zadań związanych z budową dróg krajowych. Według informacji, które my posiadamy, nie wszystkie urzędy marszałkowskie są w tej chwili przygotowane do przejęcia tych kompetencji, a sama procedura przekazywania dokumentów, a także części pracowników jest bardzo złożona i na pewno nie sprzyja poprawie działalności w tym zakresie.

    Ja doskonale pamiętam, aczkolwiek z zupełnie innego poziomu to obserwowałem, kiedy likwidowana była Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad i wszystkie będące w toku sprawy związane z tą agencją przekazywane były do ówczesnej generalnej dyrekcji, jak bardzo wpłynęło to, absolutnie nie negując w tej chwili samego faktu likwidacji tej agencji, na opóźnienie szeregu projektów, jaki był przez długi czas - nie waham się użyć tego słowa - bałagan, póki nowi urzędnicy, generalna dyrekcja nie opanowała przede wszystkim tych wszystkich spraw, które były w toku. Według mojej oceny nowelizacja, którą rząd proponuje, nie spowoduje utrudnienia w wykorzystywaniu funduszy europejskich.

    Na pewne szczegółowe pytania deklaruję odpowiedź pisemną. Dziękuję, panie marszałku. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia