5 kadencja, 41 posiedzenie, 2 dzień - Poseł Sprawozdawca Elżbieta Pierzchała

5 kadencja, 41 posiedzenie, 2 dzień (09.05.2007)


23 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (druki nr 1546 i 1660).


Poseł Sprawozdawca Elżbieta Pierzchała:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie Komisji Infrastruktury o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (druki nr 1546 i 1660).

    Przedstawiony poselski projekt ustawy wprowadza liberalizację wymogów wpisu do rejestru statków używanych wyłącznie do celów sportowych i rekreacyjnych.

    W art. 18 ust. 2 proponuje się wyłączenie z obowiązku wpisu statków polskich o długości kadłuba do 7,5 m, obecnie jest 5 m, statków polskich napędzanych wyłącznie siłą ludzkich mięśni, obecnie nie ma takiej kategorii wyłączenia, oraz statków polskich o mocy silników do 10 kW, obecnie do 5 kW. Jednak statki zwolnione z obowiązku wpisu mogłyby zostać wpisane na wniosek właściciela.

    W art. 20 i art. 24a wprowadza się zmiany w przepisach określających zasady wydawania dokumentów rejestracyjnych dla statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu i rekreacji oraz likwiduje się obowiązkowe przeglądy techniczne. W załączniku do ustawy zatytułowanym ˝Wysokości opłat˝ wprowadza zmniejszenie opłat za czynności rejestrowe dla statków używanych do uprawiania sportu i rekreacji.

    Projekt tej ustawy stanowi częściowe ukoronowanie wielu lat starań żeglarzy o likwidację nieuzasadnionych przywilejów Polskiego Związku Żeglarskiego w ściąganiu opłat od żeglarzy uprawiających żeglarstwo przyjemnościowe, za własne pieniądze i na własne ryzyko. Sytuacja, która istnieje w Polsce, nie jest spotykana nigdzie na świecie. Mimo że związek zrzesza jedynie 5% żeglarzy, skutki finansowe dotykają pozostałych 95% żeglarzy. Wynikają one z obowiązkowych i drogich przeglądów technicznych jachtów - ich liczbę określa się na ponad 40 tys. - oraz kosztów rejestracji. Argument, że jest to w trosce o bezpieczeństwo żeglarzy, nie wytrzymuje krytyki w istniejącej od dawna sytuacji.

    Ta sytuacja nie ma żadnego uzasadnienia prawnego ani logicznego, ponieważ można by sobie wyobrazić, że np. Polski Związek Kolarski lub Polski Związek Narciarski zbierają opłaty od rowerzystów i narciarzy turystów. Każdy żeglarz, armator jachtu, żeglujący nim wraz z najbliższymi, wie doskonale, co musi mieć na jachcie i w jakim powinien być on stanie. Wie o wiele lepiej niż obcy, przypadkowy człowiek, ponieważ to on odpowiada za życie swoje i rodziny. Takiego wymogu nie ma nigdzie na świecie. Osoby uprawiające żeglarstwo morskie, o wiele bardziej niebezpieczne od jeziornego, też pracują nad wprowadzeniem liberalizacji przepisów w tym zakresie. Czasem zdarzają się tragiczne wypadki na morzu czy jeziorach, ale prawie nie zdarza się, aby stało się to z przyczyn złego stanu jachtu.

    Od zakończenia wojny na morzu zginęło mniej ludzi, niż ginie ich w jeden weekend na polskich drogach. Jachty są budowane według zatwierdzonej dokumentacji technicznej i muszą spełniać kryteria norm europejskich. Obowiązujące obecnie przepisy są jednymi z najbardziej restrykcyjnych, jakie obowiązują w krajach europejskich, a odnoszące się, co warto podkreślić, do statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji. Dlatego też celowe wydaje się działanie zgodne z oczekiwaniami osób, które wraz z rodziną aktywnie spędzają czas wolny podczas urlopu, a nie mają czasu na załatwianie spraw związanych z procedurą rejestracyjną jednostki używanej wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.

    Komisja Infrastruktury opiniuje pozytywnie projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (druki nr 1546 i 1660). Dziękuję. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia