5 kadencja, 5 posiedzenie, 1 dzień (14.12.2005)
8 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druki nr 64 i 124).
Poseł Beata Dorota Sawicka:
Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! Mam zaszczyt w imieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska przedstawić negatywne stanowisko odnośnie do projektu zmieniającego ustawę z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, skierowanego do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, a zawartego w druku nr 64.
Dnia 29 listopada bieżącego roku do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych rząd skierował projekt zmieniający ustawę z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Projektowane zmiany dotyczą wprowadzenia nowego terminu obowiązywania prowadzenia ewidencji ludności w systemie kartotecznym. W świetle przedłożonej nowelizacji przedmiotowy termin, a tym samym termin uruchomienia systemów informatycznych ewidencji ludności i ewidencji dowodów osobistych, miałby zostać przesunięty z dnia 31 grudnia 2005 r. na dzień 31 grudnia 2010 r., czyli aż o pięć lat.
Jak przyznał sam wnioskodawca, opóźnienie we wprowadzeniu w gminach systemów informatycznych ewidencji ludności i ewidencji dowodów osobistych jest konsekwencją niedoskonałości i niesprawności obowiązującego dotychczas w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji sposobu realizacji i finansowania wyżej wymienionych zadań.
Dokonując merytorycznego rozpoznania przedłożonej nowelizacji, Platforma Obywatelska uważa, że obowiązkiem władzy wykonawczej jest realizowanie, wypełnianie nałożonych nań stosownymi przepisami prawa zadań, mając na względzie między innymi dobrze rozumiany interes społeczny. Działanie rządu w niniejszej sprawie nosi niestety znamiona unikania realizacji nałożonych nań obowiązków, by nie powiedzieć mocniej - próby zrzucenia odpowiedzialności na przyszłe rządy. Próba przesunięcia ostatecznego terminu o tak długi czas świadczy ewidentnie nie tylko o braku przygotowania, lecz także o braku choćby koncepcji rządu odnośnie do zapewnienia jednostkom samorządu terytorialnego środków finansowych na realizację systemów informatycznych.
Prawo i Sprawiedliwość szło do wyborów, głosząc hasła odwołujące się do taniego państwa, ale w najczarniejszych scenariuszach chyba nikt z tu obecnych nie śmiał sądzić, iż pod tymi hasłami kryje się państwo nie tanie, lecz zacofane. W dobie powszechnej informatyzacji, ogólnoświatowej tendencji do odchodzenia od tradycyjnych nośników informacji i tworzenia coraz szerszych możliwości informatycznych, bezosobowych sposobów załatwiania spraw w relacjach pomiędzy obywatelami a urzędami brak zintensyfikowanych działań ukierunkowanych na szybką i zintegrowaną informatyzację może doprowadzić do utrzymywania archaicznej w swym rodzaju organizacji prowadzenia zbiorów ewidencji ludności.
Zadaniem rządu winno być w pierwszej kolejności szukanie źródeł finansowania przedmiotowych zadań, a nie koncentrowanie swych wysiłków na działaniach mających na celu odsunięcie w czasie przeprowadzania niezbędnych zmian. Współcześnie wprowadzenie informatycznego systemu ewidencji ludności stanowi niezbędny element współczesnego przyjaznego dla obywatela modelu państwa. Z tych też względów wprowadzenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej informatycznego systemu ewidencji ludności winno być jednym z priorytetów działań ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Przedmiotowy projekt nowelizacji jest kolejnym przykładem na to, że mamy do czynienia z występowaniem dużego dysonansu między legislacją a istniejącą rzeczywistością. Tworzone są normy prawne, które jeszcze nie zdążyły zaistnieć, a już stanowią przedmiot nowelizacji. Ten stan rzeczy, jak i stale pogarszająca się jakość stanowionego prawa, prowadzi do spadku zaufania obywateli do państwa i do instytucji prawotwórczych.
Mając powyższe na uwadze, Platforma Obywatelska będzie głosowała za odrzuceniem projektu ustawy w obecnym brzmieniu, a ewentualne poparcie uzależniamy od zmiany, w myśl której zbiory meldunkowe prowadzone w systemie kartotecznym będą prowadzone w tym systemie do czasu uzupełniania zbiorów meldunkowych prowadzonych w systemie informatycznym, nie dłużej jednak niż do czasu zakończenia wymiany książeczkowych dowodów osobistych, tj. do dnia 31 grudnia 2007 r. Jednocześnie zwracamy się do rządu z prośbą o pilne podjęcie prac nad jak najszybszym wdrożeniem przedmiotowych zmian dotyczących informatyzacji, ewidencji ludności i dowodów osobistych. Dziękuję.
Przebieg posiedzenia