5 kadencja, 41 posiedzenie, 2 dzień (09.05.2007)
26 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks wykroczeń oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1597).
Poseł Edward Ośko:
Panie Marszałku! Pani Minister! Wysoka Izbo! W imieniu klubu Ligi Polskich Rodzin przedstawiam stanowisko w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks wykroczeń oraz niektórych innych ustaw.
Wysoka Izbo! Jak wynika z uzasadnienia, celem projektu ustawy jest bardziej efektywne zwalczanie wykroczeń przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu, które są najbardziej uciążliwe w codziennym życiu społeczeństwa. Projekt ustawy zamierza to uczynić poprzez obniżenie wieku odpowiedzialności karnej sprawców, zaostrzenie wysokości kar, wprowadzenie nowego rodzaju wykroczeń, poszerzenie katalogu kar, wydłużenie okresu przedawnienia karalności. Są to w przekonaniu naszego klubu słuszne środki do osiągnięcia zamierzonego celu. Oczywiście prawem opozycji jest krytykowanie pewnych rozwiązań rządowych, ale wydaje się, że zwłaszcza poseł Tober, który przemawiał przed chwilą, no nie ma racji, stwierdzając, że proponuje się tylko restrykcje.
Wysoka Izbo! Tego typu ustawa nie dotyczy pełnej ochrony osób nieletnich, zwłaszcza w zakresie pomocy, w zakresie ułatwiania im czy to startu życiowego, czy w ogóle prowadzenia życia zgodnego z prawem. I wydaje się jak najbardziej słuszne obniżenie wieku odpowiedzialności do 15 lat. Tutaj zapewne wzorowano się na Kodeksie karnym, gdzie taka ogólna podobna zasada już obowiązuje. Sądzę, że ten wiek nie jest przypadkowy i na pewno wynika to z szybszego dojrzewania młodzieży, jak również z badań psychologicznych, socjologicznych.
Chcę jednak podkreślić w tym przypadku, że granica 15 lat nie jest sztywna, ponieważ art. 8 § 2 mówi, że daje sądowi możliwość oceny sprawcy, okoliczności czynu i uznania, czy osoba, która ukończyła 15 lat, a nie ukończyła 17, będzie odpowiadała na zasadach Kodeksu wykroczeń czy też może odpowiadać na zasadach ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, czyli tak jak dotychczas. I wydaje się, że to jest rozwiązanie słuszne, ponieważ daje sądowi właśnie możliwość oceny wyboru zastosowania kar. Tu też jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom, jeśli chodzi o ochronę osób nieletnich, takiego stosowania wobec nich prawa, żeby pozwalało przede wszystkim ich wychowywać, a nie karać.
Wysoka Izbo! Na pewno kontrowersyjne jest podwyższanie kar, zwiększanie wysokości kar, zwłaszcza kary grzywny do 15 tys. zł. Jednakże należy zwrócić uwagę na to, że ta kara grzywny jest wymierzana w dużym przedziale - od 50 zł aż do 15 tys. zł. I sądzę, że również tutaj należy zdać się na doświadczenie i wiedzę sędziów, którzy będą zapewne stosować właściwe kary grzywny.
Zgodziłbym się natomiast z tym, że dla wprowadzenia pewnej jednolitości należałoby chyba przy przeliczaniu kary aresztu, dni, zastosować już te kwoty od 50 zł, a nie od 20, zwłaszcza że jest to kwota bardzo mała w tej chwili, na pewno nieadekwatna do kosztów związanych ze stosowaniem przynajmniej jednego dnia aresztu.
Również na aprobatę zasługuje wymierzanie grzywny oprócz kary aresztu w sytuacjach, kiedy sprawca działa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej bądź też z pobudek o charakterze chuligańskim. Tutaj też jest zastosowana zasada, że sąd ma pewną swobodę, może tu wybierać, wymierzając tę karę. Ale ta ogólna zasada jest zapewne słuszna, chodzi o pewną dolegliwość dla sprawcy wykroczenia. (Dzwonek)
Już kończę, panie marszałku.
Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na kwestię nowego rozdziału 8a dotyczącego, jak wcześniej już mówiono, przestępstw stadionowych. Popieram to i uważam za ciekawe rozwiązanie wymierzanie kar grzywny czy aresztu od pewnej granicy, a nie od minimalnej. Jest to jak gdyby sygnał, że nie będzie pobłażliwej polityki karnej co do sprawców godzących w imprezy masowe, w spokój i bezpieczeństwo na takich imprezach.
Zdaniem Klubu Parlamentarnego Ligi Polskich Rodzin rządowy projekt ustawy jest na pewno projektem bardzo ciekawym, nad którym należy nadal pracować. Dlatego wnosimy o skierowanie go do dalszych prac w kodyfikacyjnej Komisji Nadzwyczajnej. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia