5 kadencja, 5 posiedzenie, 1 dzień (14.12.2005)
9 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Skarbu Państwa o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (druki nr 57 i 126).
Poseł Jan Bury:
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego brał bardzo aktywny udział w pracach nad tą ustawą, ale chcielibyśmy, żeby przynajmniej w niektórych momentach pozostał duch projektu ustawy, który był już w tej Izbie. Duch tego projektu ustawy wywodzi się z klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego, w poprzedniej kadencji Sejmu złożyliśmy bowiem stosowny projekt ustawy o Prokuratorii Generalnej.
Jak pamiętam, mówiłem zresztą o tym ostatnio, klub Prawa i Sprawiedliwości wtedy utożsamiał się z tym projektem. Chciałbym dzisiaj pomóc klubowi Prawa i Sprawiedliwości przywrócić przynajmniej w części istotne zapisy z tamtego projektu. Ten projekt, który poprawialiśmy teraz, z tą krótką nowelizacją... Ta nowelizacja była potrzebna, ona miała bardziej czyszczący charakter, ale była potrzebna i dobrze, że pełnomocnik ds. prokuratorii sam nad tymi poprawkami pracował, bo mógł popatrzeć na to od strony praktycznego wykonywania swojej funkcji. Niektóre poprawki miały charakter czyszczący, niektóre były merytoryczne - przesunięcie terminu o 3 miesiące jest chyba ważne, bo mam świadomość, że nie byłoby możliwe, żeby ta instytucja ruszyła od 1 stycznia w normalny sposób. Wydaje mi się, że jeśli prokuratoria ma spełnić oczekiwania społeczne, nie tylko Wysokiej Izby, ale także społeczne, jeśli ma być odzewem na słuszną krytykę ze strony Wysokiej Izby, ze strony wyborców, ze strony mediów - polskich nieudanych prywatyzacji, różnych afer, które miały miejsce, korupcji przy okazji prywatyzacji w Polsce, to, po pierwsze, powinny być jednak zapisy, o których mówiliśmy we wcześniejszym projekcie, naszym klubowym, iż opiniowanie projektów umów, których stroną jest lub ma być Skarb Państwa, jest także obowiązkiem Prokuratorii Generalnej. Chcemy też, żeby Prokuratoria Generalna była organem, który jest nadzorowany przez Wysoką Izbę. To Wysoka Izba powinna nadzorować Prokuratorię Generalną i także Wysoka Izba powinna raz w roku przyjmować sprawozdanie, tak jak to jest w przypadku prezesa NIK, Krajowej Rady czy wielu instytucji, które działają na rzecz państwa - raz w roku przyjmować sprawozdanie. Uważam także za stosowne, żeby ustawić prokuratorię w takiej sytuacji, że nie jest organem podporządkowanym ministrowi skarbu, tylko organem, którego prace nadzoruje Wysoka Izba. Definiujemy w naszych poprawkach, żeby prezesa Prokuratorii Generalnej wybierała Wysoka Izba, na wniosek marszałka lub grupy przynajmniej 35 posłów, bezwzględną większością głosów, za zgodą Senatu, a wiceprezesów Prokuratorii Generalnej w liczbie dwóch, na wniosek prezesa Prokuratorii Generalnej, powoływał i odwoływał marszałek Sejmu.
Wiele instytucji w Polsce, które nadzoruje Sejm, tak właśnie funkcjonuje i myślę, że dlatego one są niezależne i dlatego mają dobrą opinię i darzone są zaufaniem społecznym. Taką instytucją, która cieszy się bardzo wielkim autorytetem w państwie, w parlamencie, jest Najwyższa Izba Kontroli. Prezesi tej Izby byli różni, z różnych opcji, od lewej do prawej, także był prezes peeselowski przez 5 lat, a instytucja ta, bez względu na to, kto był szefem, zawsze miała bardzo dobrą opinię i wysoką ocenę społeczną z racji swojej merytorycznej bardzo dobrej działalności. Prezesem był przyszły prezydent Rzeczypospolitej pan Lech Kaczyński, który sprawował tę funkcję 5 lat i także z kapitalnymi, bardzo dobrymi sukcesami. I myślę, że prokuratoria zasługuje właśnie na takie usytuowanie w całym ustroju naszego państwa.
Szczegółowe poprawki przedkładam w imieniu Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego. Dziękuję bardzo.
(Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Wojciech Olejniczak)
Przebieg posiedzenia