4 kadencja, 95 posiedzenie, 2 dzień - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Mędza

4 kadencja, 95 posiedzenie, 2 dzień (06.01.2005)


12 punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Mędza:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Jak pan poseł słusznie zauważył, niepokoje społeczne na kolei w okresie grudniowym stały się pewnego rodzaju tradycją.

    Przechodząc do meritum i faktów, chciałbym odpowiedzieć na pierwsze pytanie. Kwota 550 mln została rozdysponowana w sposób następujący: 250 mln zostało przeznaczone dla samorządów wojewódzkich w ramach kontraktów wojewódzkich, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 marca w sprawie przyjęcia programu wsparcia, z przeznaczeniem na realizację kolejowych inwestycji taborowych. Kwota 150 mln została przeznaczona dla spółki PKP Przewozy Regionalne z przeznaczeniem na współfinansowanie realizacji inwestycji z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Transport˝ w zakresie zakupów, remontów i modernizacji taboru kolejowego dla przewozów pasażerskich. Kwota 150 mln również została przeznaczona dla spółki PKP Przewozy Regionalne, z przeznaczeniem na modernizację i zakup taboru. Z tej kwoty spółka wydatkowała 50 mln zł w roku 2004, ale ze względu na długi cykl związany z zamawianiem taboru kolejowego Rada Ministrów podjęła decyzję w drodze rozporządzenia w grudniu ubiegłego roku o niewygasalności wszystkich środków niewykorzystanych w roku 2004 z terminem do 30 czerwca 2006 r. Przy tak długim terminie niewygasalności nie ma zagrożenia, aby te środki mogły nie zostać wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem, czyli na finansowanie inwestycji w zakresie taboru do przewozów pasażerskich.

    Pytanie drugie. Porozumienia, o których mowa w pytaniu, to porozumienia z roku 2003. Dotyczą one przede wszystkim dofinansowania Przewozów Regionalnych i kwestii związanych z dostępnymi środkami finansowymi na inwestycje infrastrukturalne. Dotyczą one również kwestii powołania forum w celu konsultacji - z udziałem związków zawodowych - w sprawach związanych z dalszą restrukturyzacją Grupy PKP.

    Chciałbym powiedzieć, że jeżeli chodzi o podstawowe kwestie, to znaczy o dofinansowanie Przewozów Regionalnych, w roku 2004 spółka PKP Przewozy Regionalne otrzymała pełną refundację ulg do biletów w kwocie 370 mln zł, kwotę pochodzącą z samorządów wojewódzkich rzędu 430 mln zł, jak również kwotę 300 mln zł pochodzącą z emisji obligacji wyemitowanych przez PKP SA zgodnie z zawartymi porozumieniami. Łączna kwota dofinansowania Przewozów Regionalnych przekroczyła miliard złotych.

    Jeśli chodzi o finansowanie inwestycji infrastrukturalnych, chciałbym powiedzieć, że budżet państwa w roku ubiegłym zapewnił dofinansowanie tej dziedziny działalności w stopniu umożliwiającym wykorzystanie środków unijnych zgodnie z zawansowaniem prac spółki PLK w zakresie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Na rok 2005 w budżecie ministra infrastruktury jest przewidziana kwota 92 mln zł na inwestycje kolejowe. Została też przewidziana rezerwa budżetowa na integrację europejską w kwocie przekraczającej 4 mld zł, jeśli chodzi o inwestycje kolejowe; rezerwa ta będzie dostępna w stopniu niezbędnym do współfinansowania programów unijnych.

    Chciałbym paniom i panom posłom przy tej okazji powiedzieć, że na okres 2004-2006 dla inwestycji kolejowych są dostępne środki pochodzące z Unii Europejskiej w kwocie przekraczającej 1 mld euro, czyli ponad 4 mld zł. Środki budżetowe zapewnią współfinansowanie tych programów. Natomiast dodatkowo w ostatnim okresie Skarb Państwa zapewnił gwarancję dla kredytu zaciągniętego przez spółkę PLK w kwocie 300 mln euro, która ma służyć prefinansowaniu, przygotowaniu i realizacji inwestycji infrastrukturalnych. W tym momencie nie ma problemu braku środków na realizację inwestycji infrastrukturalnych na kolei, pozostaje tylko kwestia tempa przygotowania i realizacji tych projektów. Podsumowując, chciałbym powiedzieć, że porozumienia zawarte ze związkami zawodowymi są realizowane. Kwestią sporną pozostaje sprawa tworzenia spółek realizujących przewozy regionalne z samorządami wojewódzkimi.

    Jeśli chodzi o pytanie trzecie, dotyczące finansowania przewozów międzywojewódzkich, chcę powiedzieć, że Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie systemowego dofinansowania utrzymania infrastruktury kolejowej, co pozwoli na obniżenie stawek dostępu, w szczególności stawek, które dotyczą realizacji przewozów międzywojewódzkich. Taka zmiana, tego typu dofinansowanie pozwoli na wykonywanie tych przewozów w ramach komercyjnej działalności wykonywanej przez przewoźników. Kwestia zarówno tej zmiany, jak i innych zmian w programie dalszej restrukturyzacji i prywatyzacji PKP zgodnie z programem prac rządu będzie rozpatrywana przez Radę Ministrów w styczniu.

    Jeżeli chodzi o kwestię połączeń regionalnych, chciałbym poinformować, że zgodnie z ustawą z 13 listopada o dochodach jednostek samorządu terytorialnego od 1 stycznia ub. r. samorządy terytorialne, samorządy wojewódzkie są odpowiedzialne za organizowanie i dotowanie kolejowych przewozów regionalnych. Zamawiający, czyli w tym wypadku samorząd województwa, określa w umowie liczbę pociągów i ich rodzaj, rozkład jazdy i kwotę dofinansowania. W związku z tym zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym minister infrastruktury nie może podejmować działań wobec spółki w tym zakresie, natomiast środki na ten cel, czyli na realizację przewozów regionalnych, posiadają samorządy województw. I zgodnie z wykonaniem wpływów, jeśli chodzi o środki budżetowe dostępne dla województw, mogę stwierdzić, że samorządy województw mają wystarczające środki na realizację połączeń kolejowych, w stopniu przekraczającym wcześniejsze szacunki. Bardzo serdecznie dziękuję za uwagę. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia