4 kadencja, 52 posiedzenie, 2 dzień - Poseł Sprawozdawca Roman Jagieliński

4 kadencja, 52 posiedzenie, 2 dzień (09.07.2003)


20 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Gospodarki o rządowym i senackim projektach ustaw o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych (druki nr 1281, 1557 i 1679).


Poseł Sprawozdawca Roman Jagieliński:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu Komisji Gospodarki przedstawić sprawozdanie o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych z druku nr 1281 i o senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych z druku nr 1557.

    Chcę poinformować Wysoką Izbę, że to przedmiotowe nowelizowanie ustawy o zamówieniach publicznych jest tylko aktem, który ma przeciwdziałać w określonych punktach zwalczaniu korupcji w systemie zamówień publicznych, ułatwić udział przedsiębiorcom w rynku zamówień publicznych, odbiurokratyzować udzielanie zamówień publicznych, zlikwidować nieścisłości legislacyjne utrudniające stosowanie przepisów ustawy oraz dostosować ustawę do wymogów prawa Unii Europejskiej. Komisja Gospodarki powołała podkomisję i w następstwie tego przedstawiamy to sprawozdanie.

    Jednym z problemów, który spotkaliśmy podczas obrad w komisji i podkomisji, później także przy przyjmowaniu sprawozdania komisji, jest zakres nowelizacji tej ustawy. Ten zakres jest ograniczony, chociaż problemów z tą ustawą jest zapewne wiele i Wysoka Izba te poglądy podzieli, ze względu na zamiar rządu, że możliwie szybko przedstawi kompleksowy projekt nowej ustawy o zamówieniach publicznych, w którym odniesie się do tych wszystkich problemów, które jeszcze nurtują środowisko przedsiębiorców, a także oferentów. My przyjęliśmy zasadę ograniczenia wpisywania poprawek do nowelizowanej ustawy, jednakże nie uniknęliśmy tego zupełnie, bo były poprawki poselskie, a także były poprawki związane z projektem senackim.

    Chcę tu odnieść się do poprawek związanych ze środowiskiem naukowym, ze środowiskiem artystycznym, twórczym, które były przedmiotem nowelizacji, poprawek poselskich czy senackich. To wszystko napotykało na jeden problem, czy projekty są zgodne z prawem Unii Europejskiej, czy też nie. Szukaliśmy kompromisu. Prawdą jest, że ten kompromis został w pracy podkomisji wypracowany na podstawie pracy przedłożonej przez rząd, ale w tym czasie - tak jak wspomniałem - przyszło przedłożenie senackie i okres pracy zdecydowanie się wydłużył. Ostatecznie przedkładamy Wysokiej Izbie taki wariant. Rozstrzygamy te doraźne sprawy, które muszą uporządkować zamówienia publiczne, a przede wszystkim stworzyć szanse na to, że przy restrukturyzowaniu przedsiębiorstw przedsiębiorca może zlecać poza zamówieniami publiczne wykonywanie usług czy też dostaw przez swoją spółkę. Ograniczyliśmy się też do wyprostowania zapisu w sprawie arbitrażu. Oczywiście trzeba stwierdzić, że te sprawy są zgodne z prawem Unii Europejskiej. Szukaliśmy tego kompromisu w sprawie zaspokojenia środowisk naukowych przy zlecaniu zamówień, środowisk twórczych i ostatecznie przedłożyliśmy to w formie poprawki mniejszości.

    Do ww. ustawy są druki rozporządzeń, czyli można mówić, że ta formuła przedłożona przez rząd jest pełna. Ona też nie pociąga dodatkowych kosztów ze strony budżetowej. Dzisiaj jest tylko kwestia ostatecznej weryfikacji tej poprawki mniejszości, chodzi o to, czy jest ona zgodna z prawem Unii Europejskiej, czy też nie. Ostatecznie przedłożenie przedstawione przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej podpisane przez panią minister Danutę Hübner jest bardzo wyważone i uważam, że po przeprowadzonej przez panie i panów posłów dyskusji w stosownym czasie zabierze głos przedstawiciel rządu, a przede wszystkim prezes Urzędu Zamówień Publicznych i zajmie ostateczne stanowisko, wskazując nam, w jaki sposób jako Wysoka Izba powinniśmy się zachować, żeby nie naruszać tego prawa, które zakłada, że wszystko, co tu uchwalamy, winno być dostosowane do prawa Unii Europejskiej.

    Wnoszę, Wysoka Izbo, o wnikliwe przeanalizowanie, przedyskutowanie tego przedłożenia, możliwie sprawne przegłosowanie i uchwalenie w celu skierowania przedmiotowego projektu nowelizacji do Senatu. Dziękuję za uwagę. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia