4 kadencja, 29 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Wiesław Okoński

4 kadencja, 29 posiedzenie, 3 dzień (13.09.2002)


28 i 29 punkt porządku dziennego:

28. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych (druk nr 857).
29. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych (druk nr 858).


Poseł Wiesław Okoński:

    Panie Marszałku! Panie Premierze! Wysoka Izbo! W styczniu bieżącego roku rząd Leszka Millera ogłosił strategię rozwoju gospodarczego kraju, dla której przyjął nazwę ˝Przedsiębiorczość - Rozwój - Praca˝. Jednym z elementów strategii był swoisty bilans otwarcia, w którym poddano m.in. krytyce nie tylko sposób i tempo budowy dróg i autostrad, ale także stopień absorpcji funduszy pomocowych i małe wykorzystanie możliwości kredytowych. W prezentowanej strategii rozwoju gospodarczego jednym z kluczowych programów jest program ˝Infrastruktura - klucz do rozwoju˝. Jak słusznie zauważono, zła infrastruktura jest jedną z przyczyn hamujących rozwój i aktywność gospodarczą. W tym miejscu chciałbym przypomnieć, że w ostatnich czterech latach zrealizowany został jedynie 120-kilometrowy odcinek autostrady Wrocław-Gliwice, którego budowa rozpoczęta została za poprzedniej koalicji.

    Dlaczego tak mało budujemy? Co jest przyczyną niewykorzystania możliwości finansowych, a także potencjału ludzkiego? Brak własnych środków, przeciągające się procedury administracyjne związane z wywłaszczeniem i uzyskaniem pozwolenia na budowę to główne przyczyny. Dlatego z wielkim zadowoleniem należy przyjąć przedłożoną propozycję ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych. Jest to śmiały przykład rozwiązań, dzięki którym beznakładowo można znacznie zwiększyć zakres i tempo budowy tak potrzebnych dróg.

    Dziwne wydaje się zachowanie środowisk i organizacji ekologicznych, które protestują przeciwko zaproponowanym rozwiązaniom. Ustawa ta uniemożliwia bezzasadne protestowanie przeciwko realizacji dróg na każdym etapie procedowania oraz budowania. Zapobiega także - i to jest chyba przyczyną tych protestów - konieczności ponoszenia dodatkowych świadczeń przez inwestorów na rzecz organizacji ekologicznych.

    Kolejne zapisy, które należy przyjąć z wielkim zadowoleniem, to zasada zakazująca obrotu nieruchomościami z chwilą wszczęcia postępowania lokalizacyjnego (co powinno zapobiec wszelkim dotychczas spotykanym w tym zakresie spekulacjom), uproszczenie procedur podziału nieruchomości do jednej decyzji, łącznej z decyzją lokalizacyjną, ułatwienia w postępowaniu wywłaszczeniowym oraz zwiększenie skuteczności egzekwowania decyzji wywłaszczeniowych. Są to propozycje szczególnie oczekiwane. Wszystkie zaproponowane rozwiązania pozwalają nie tylko na znaczne skrócenie i ułatwienie uciążliwych procedur administracyjnych, ale także na przyspieszenie budowy dróg i znaczne obniżenie kosztów jej realizacji.

    Znacznie więcej emocji wzbudza drugie z przedłożeń - ustawa o budowie i eksploatacji dróg krajowych. Tu chciałbym się odnieść do propozycji finansowania budowy dróg i autostrad. Dyskusja, jaka się od pewnego czasu toczy, sprowadza się do pytania: co lepsze - winiety czy płatne autostrady. Płatne autostrady to nie tylko kosztochłonne punkty poboru opłat, ale także znaczne wydłużenie czasu przejazdów. Drugim ważnym argumentem przemawiającym za wprowadzeniem winiet jest fakt małego wykorzystania opłat od samochodów wjeżdżających na polskie drogi. Od początku bieżącego roku, decyzją poprzedniego rządu, wjeżdżające do naszego kraju samochody ciężarowe zobowiązane są posiadać znaczek opłaty winietowej. Taki obowiązek dotychczas nie dotyczy samochodów osobowych i wielokrotnie zdarza się, że zagraniczny użytkownik podróżujący po Polsce samochodem nie ponosi żadnych kosztów związanych z eksploatacją dróg. Tylko wprowadzenie winiet może doprowadzić do tego, że wszyscy użytkownicy dróg będą mogli współfinansować ich budowę, tak jak nasi rodacy współfinansują budowę dróg w Słowacji, w Austrii i w Czechach. Taki system może pozwoli na zgromadzenie niezbędnych środków finansowych, dzięki którym możliwe będzie pozyskanie kolejnych, wcześniej wspomnianych kredytów i funduszy.

    Mam nadzieję, że Ministerstwo Infrastruktury wspólnie z Ministerstwem Finansów opracuje taki wzór winiety i sposób kontroli, które uniemożliwią podrabianie winiet i podróżowanie bez ich wykupienia. W trakcie prac komisji powinny też zostać szczegółowo przedyskutowane kwestie wysokości opłat i zwolnień dla pojazdów poruszających się po drogach w obrębie gminy lub powiatu. Należy także żywić głęboką nadzieję czy też wyrazić życzenie, żeby kolejne przetargi na budowę dróg i autostrad były tak przygotowane, by umożliwiało to ich budowanie przez polskie podmioty. Dziękuję. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia