4 kadencja, 62 posiedzenie, 3 dzień (27.11.2003)
22 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości (druk nr 2204).
Poseł Jerzy Czerwiński:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! W imieniu Ruchu Katolicko-Narodowego mam zaszczyt przedstawić stanowisko w sprawie senackiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości, zawartego w druku nr 2204.
Ruch Katolicko-Narodowy w pełni popiera projekt senacki, ponieważ projekt ten ma charakter uwłaszczeniowy, a RKN popierał zawsze te rozwiązania prawne, które oddawały Polakom na własność wypracowany przez nich majątek, który wcześniej przechwyciło socjalistyczne państwo w różny sposób, w większości sprzeczny z elementarnym poczuciem sprawiedliwości. I właśnie zwrot majątku państwowego czy też upaństwowionego prawowitym właścicielom - osobom fizycznym, polskim obywatelom jest wypełnieniem podstawowych zasad sprawiedliwości. Nie mówiąc już o tym, że proces uwłaszczenia ma też niebagatelne znaczenie ekonomiczne. Majątek państwowy bowiem, wspólny, a właściwie niczyj, bez odpowiedniego nadzoru właścicielskiego, co niestety staje się powoli regułą, niszczeje i ulega destrukcji. Własność prywatna, szczególnie ta najbliższa podstawowym potrzebom obywatela - właściciela, jest na ogół szanowana i chroniona. Tak jest np. w przypadku mieszkań, warsztatów pracy rzemieślników czy też ziemi w rodzinnych gospodarstwach rolnych.
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Rozpatrywany przez nas senacki projekt ustawy ułatwia nabycie na własność mieszkań zakładowych przez osoby je wynajmujące i ich bliskich, za niewielką stosunkowo cenę, przy zastosowaniu dużych upustów. W ustawie są uwzględnione m.in. mieszkania administrowane przez Lasy Państwowe, Wojskową Agencję Mieszkaniową, Polskie Koleje Państwowe oraz inne - będące własnością skarbu państwa, przedsiębiorstw państwowych i spółek handlowych z udziałem skarbu państwa, a także państwowych osób prawnych.
Przepisy zawarte w projekcie, nowelizujące odpowiednie ustawy, mają charakter czyszczący - usuwają wątpliwości interpretacyjne, doprecyzowują teksty ustaw nowelizowanych, formułują je bardziej jednoznacznie. W ten sposób czynią wspomniane ustawy łatwiejszymi w stosowaniu praktycznym.
Projekt ustawy zawiera też przepisy zmieniające trzy, a właściwie dwie ustawy normujące przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Również i te przepisy mają charakter czyszczący, poprawiają błędy i nieścisłości, niedoróbki legislacyjne zawarte w tych ustawach. Poszerzają też zakres przedmiotowy obu ustaw, w szczególności w ustawie z 16 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości.
Rozpatrywany przez nas projekt ustawy poszerza krąg osób uprawnionych o niektóre kategorie następców prawnych tychże osób uprawnionych. O tej ustawie wspomniałem nie bez przyczyny, bo to właśnie ustawa z lipca 2001 r., po jej nowelizacji z 11 kwietnia 2003 r., daje największe przywileje użytkownikom wieczystym. Mianowicie na podstawie tej ustawy duża grupa użytkowników wieczystych - osób fizycznych i ich następców prawnych - uzyskuje z mocy prawa zamianę użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe oraz nieruchomości rolnych, w sposób w pełni nieodpłatny. To uwłaszczenie w czystej postaci, wprowadzone, jak już powiedziałem, w kwietniu bieżącego roku nowelizacją autorstwa posłów RKN, jest niestety blokowane przez celowe zaniechanie rządu Rzeczypospolitej. Do chwili obecnej bowiem upoważnieni ministrowie - minister skarbu oraz minister spraw wewnętrznych i administracji - nie opublikowali rozporządzenia wykonawczego do ustawy, które określałoby procedurę wydawania decyzji potwierdzających nabycie z mocy prawa prawa własności użytkowanej wieczyście nieruchomości. W ten sposób wymienieni ministrowie nie wykonują ciążącego na nich obowiązku ustawowego i działają na niekorzyść obywateli polskich, szczególnie tych zamieszkałych na Ziemiach Zachodnich i Północnych. Tu bowiem właśnie, na polskich Ziemiach Odzyskanych, szczególnie mocno odczuwany jest brak poczucia stabilności własnościowej, niepewność co do gwarancji zachowania swoich praw do nieruchomości po wejściu Polski do Unii Europejskiej. To poczucie zagrożenia polskich użytkowników wieczystych jest umiejętnie podsycane przez żądania wysuwane przez środowiska niemieckich tzw. wypędzonych.
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Posłowie Ruchu Katolicko-Narodowego stanowczo sprzeciwiają się takiej postawie rządu Rzeczypospolitej faworyzującej żądania niemieckich przesiedlonych kosztem słusznych praw polskich obywateli, mieszkańców Ziem Zachodnich i Północnych. Żądamy wydania odpowiedniego rozporządzenia wykonawczego do ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego jak najszybciej, tak aby Polacy użytkownicy wieczyści stali się właścicielami użytkowanych nieruchomości przed 1 maja 2004 r., to jest dniem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia