4 kadencja, 62 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Zbigniew Dziewulski

4 kadencja, 62 posiedzenie, 3 dzień (27.11.2003)


33 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o służbie zastępczej (druki nr 2228 i 2252).


Poseł Zbigniew Dziewulski:

    Dziękuję bardzo.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Jako przedstawiciel Klubu Parlamentarnego Samoobrona Rzeczypospolitej Polskiej przedstawię Wysokiej Izbie opinię naszego klubu przyjętą wobec sprawozdania Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o służbie zastępczej zawartym w druku sejmowym nr 2228. Senat w uchwale z dnia 21 listopada 2003 r. zaproponował wprowadzenie do uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 29 października br. ustawy 29 poprawek. Według naszego klubu 5 poprawek ma charakter redakcyjny lub też zamiarowi ich wprowadzenia przyświecała chęć doprecyzowania poszczególnych przepisów ustawy - są to poprawki: 2., 6., 7., 12., 13. - i do takiego komentarza odnośnie do tychże poprawek pozwólcie państwo, że się ograniczę. Większej uwagi wymagają jednak pozostałe z zaproponowanych zmian, gdyż za nimi idą konkretne uregulowania prawne wpływające na całokształt omawianej dziś ustawy. I tak najistotniejsze poprawki - zarówno w opinii Senatu, jak i w opinii komisji - to te, które dotyczą w szczególności uregulowań odnoszących się do poszczególnych podmiotów realizujących zadania określone przedmiotową ustawą.

    Przez wprowadzenie poprawki 5. Senat proponuje zmodyfikowanie przepisów dotyczących właściwości wojskowego komendanta uzupełnień, którą ma ustalać się według stałego miejsca pobytu poborowego, a także według czasowego miejsca pobytu poborowego w przypadku zameldowania poborowego na pobyt czasowy trwający dłużej niż 2 miesiące. Proponowana zmiana jest wadliwa, gdyż senatorowie użyli terminologii niewystępującej w przepisach o ewidencji ludności.

    Za sprawą poprawek 4. i 11. Senat zasugerował także właściwość marszałka województwa w sprawach związanych z wykonywaniem służby zastępczej oraz w sprawach związanych z wykonywaniem zadań dotyczących poszczególnych podmiotów, u których wykonywana będzie ta służba. Zmiany te odnoszą się także do właściwości komisji wojewódzkiej w sprawach przeznaczania do służby zastępczej. Są one analogiczne do zmian zaproponowanych przy ustalaniu właściwości komendanta i mają identyczną wadę prawną jak poprawka 5.

    Jeśli chodzi o poprawkę 14., to na jej mocy proponuje się składanie wniosków o przeznaczenie do służby zastępczej do komisji wojewódzkiej za pośrednictwem właściwego komendanta uzupełnień, a nie - jak proponowano do tej pory - za pośrednictwem marszałka województwa. Uważamy, że skróci to procedurę i ułatwi tryb rozpatrywania niniejszych podań.

    Poprawki nr 10 oraz 15 określają najmniejszą liczbę osób ze składu komisji wojewódzkiej, których obecność jest konieczna do wydawania właściwych orzeczeń przez ten organ.

    Poprawki nr 17 i 18 uzwględniają kwestię zwrotu kosztów przejazdu poborowemu, który został wezwany na posiedzenie komisji, oraz kwestię rekompensaty niewypłaconego wynagrodzenia za czas opuszczony z powodu wezwania na posiedzenie komisji.

    Poprawka nr 19 przewiduje, iż marszałek województwa o skierowaniu poborowego do służby zastępczej będzie informował zarówno wojskowego komendanta uzupełnień, jak i podmiot, do którego poborowego skierowano.

    Poprawka nr 22 określa termin, w jakim podmiot będzie zobligowany do poinformowania marszałka oraz komendanta uzupełnień o stawieniu się poborowego do odbycia służby zastępczej. Będzie to termin trzydniowy.

    Za sprawą poprawki nr 24 podmiot, u którego odbywana będzie służba zastępcza, zobligowany będzie w terminie do 14 dni poinformować marszałka o każdej nieobecności poborowego w pracy.

    Modyfikacji ulegałyby również przesłanki uzasadniające skierowanie poborowego, który nie odbył służby zastępczej w pełnym wymiarze, do odbycia pozostałego okresu tej służby. Odnosi się do tego poprawka nr 25.

    Poprawki nr 9 i 16 doprecyzowują zaś spójność przyjętej terminologii odnośnie do komisji wojewódzkich i komisji jako organów pierwszej i drugiej instancji właściwych do przeznaczania osób do służby zastępczej.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Klubu Parlamentarny Samoobrona Rzeczypospolitej Polskiej po rozpatrzeniu sprawozdania Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o służbie zastępczej będzie głosował za odrzuceniem poprawek nr 4, 5, 6, 11, 13, 20 i 21 oraz za przyjęciem pozostałych poprawek. Dziękuję za uwagę.


Powrót Przebieg posiedzenia