4 kadencja, 95 posiedzenie, 2 dzień (06.01.2005)
13 punkt porządku dziennego:
Informacja bieżąca.
Poseł Aleksander Szczygło:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze! Ja skupię się na europejskiej polityce regionalnej, dlatego że jest to istotne narzędzie walki z zagrożeniami integracji, które tkwią przede wszystkim w tym, że poszczególne regiony są nierównomiernie rozwinięte. W wymiarze krajowym cel tej polityki, czyli dążenie do niwelowania różnic, zwiększania spójności, ograniczania problemu bezrobocia, znajduje w moim odczuciu szczególne odniesienie do województwa warmińsko-mazurskiego. Województwo warmińsko-mazurskie poprzez swoje położenie na osi wschód-zachód, usytuowanie w regionie bałtyckim oraz ze względu na granicę z Rosją poprzez obwód kaliningradzki jest niezmiernie ważnym obszarem europejskich powiązań komunikacyjnych. Jednocześnie na przykład stan techniczny dróg województwa warmińsko-mazurskiego budzi ogromne zastrzeżenia, jest po prostu bardzo zły. Według ostatnich badań aż 28% dróg krajowych w województwie warmińsko-mazurskim jest w stanie złym lub niezadowalającym, jedynie 30% dróg nie wymaga żadnych zabiegów dotyczących poprawienia stanu nawierzchni. A jest przy tym oczywiste, że jednym z istotnych elementów walki z bezrobociem, z zacofaniem, z zapóźnieniem rozwojowym jest zapewnienie właściwych warunków tak dla rozwoju małej, średniej, jak i dużej przedsiębiorczości, wielkich inwestycji kapitałowych.
Brak odpowiedniej struktury transportowej nie pozwoli jednak takim aspiracjom wyjść poza sferę marzeń, a tym samym wiara w poprawę warunków życia ludności województwa warmińsko-mazurskiego będzie tylko i wyłącznie niespełnionym marzeniem.
W związku z tym pragnę zapytać się pana ministra: po pierwsze, czy województwo warmińsko-mazurskie w kontekście sygnalizowanych przeze mnie problemów ma szansę na pozyskanie w latach 2007-2013 niezbędnych środków finansowych na przeprowadzenie koniecznych robót drogowych i tym samym na poprawę stanu transportu?; po drugie, czy przy podziale środków uwzględnione zostanie dotychczasowe wieloletnie niedoinwestowanie regionu warmińsko-mazurskiego?; i po trzecie, w jakim wymiarze środki te zostaną przeznaczone? Oczywiście ja tutaj pytam się o wielkość tych środków, dlatego że mam w pamięci ZPORR na lata 2004-2006, kiedy okazało się, że sposób przyznawania, obliczania środków przeznaczanych na poszczególne województwa spowodował, że województwo warmińsko-mazurskie zostało według naszych obliczeń poszkodowane na około 10 mln euro, to znaczy chodzi o ten sposób, że bierze się pod uwagę czynniki, które dla województwa warmińsko-mazurskiego...
Przebieg posiedzenia