4 kadencja, 52 posiedzenie, 2 dzień (09.07.2003)
14 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zasadach nieodpłatnego przekazywania udziałów i akcji skarbu państwa w niektórych spółkach jednostkom samorządu terytorialnego (druk nr 1697).
Poseł Andrzej Aumiller:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu Klubu Parlamentarnego Unii Pracy przedstawić nasze stanowisko odnośnie do poselskiego projektu ustawy o zasadach nieodpłatnego przekazywania udziałów i akcji skarbu państwa w niektórych spółkach jednostkom samorządu terytorialnego.
Wysoka Izbo! Projekt ustawy zakłada, że w terminie trzech miesięcy od wejścia w życie ustawy minister skarbu państwa jest zobowiązany wszcząć proces komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych z wyłączeniem art. 3 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw, które w ostatnim roku obrachunkowym osiągnęły przychody większe niż równowartość 6 mln euro i średnioroczne zatrudnienie w tych firmach wyniosło ponad 250 pracowników.
Następnym etapem, który bardzo szczegółowo omówił poseł sprawozdawca, jest uwłaszczenie jednostek samorządu terytorialnego na części majątku skarbu państwa. Jest to po prostu nieodpłatne przekazanie udziałów lub akcji i to jeszcze na koszt skarbu państwa.
Wysoka Izbo! Jak przekonują wnioskodawcy, przy mizerii finansowej samorządów byłoby to wzmocnienie finansowe jednostek samorządu terytorialnego, a szczególnie gmin wobec faktu naszego przyszłego członkostwa w Unii Europejskiej. Przed gminami zostaną stworzone możliwości korzystania z unijnych środków na projekty infrastrukturalne, a one przecież wymagają współfinansowania. Gminy posiadają też inne olbrzymie potrzeby finansowe, które mogłyby być pokryte ze sprzedaży firm lub udziałów czy akcji w spółkach.
Drugim argumentem przemawiającym za takim rozwiązaniem jest to, że nad tak drobnymi i rozproszonymi przedsiębiorstwami minister skarbu państwa wykazuje nadzór bardzo pasywny, a aktywa finansowe, które się znajdują w tych spółkach, są nienależycie wykorzystane. Tu z naszej praktyki poselskiej wiemy, że gdzie skarb państwa ma 8, 5, 10% udziałów, praktycznie to uczestnictwo w radach nadzorczych i wpływanie skarbu państwa na losy tej spółki jest nienależyte i wielokrotnie taka spółka jest niewłaściwie kontrolowana, a już tym bardziej skarb państwa nie uzyskuje żadnej dywidendy z posiadania udziałów.
Wysoka Izbo! Zdaniem Klubu Parlamentarnego Unii Pracy jest to projekt godny rozpatrzenia, poszukujący zasilenia gmin środkami pochodzącymi z prywatyzacji, to również szansa dla wielu tych firm, których ożywienie może nastąpić przez roztropną i mądrą prywatyzację widzianą nie z Warszawy, a z miejsca lokalizacji firmy.
Projekt ustawy, który dzisiaj omawiamy, zakłada również prywatyzację bezpośrednią dla tych firm, które nie spełniają warunków podanych w ustawie - tam, jak mówiliśmy, jest 6 mln euro i 250 pracowników. Ale również w tej ustawie zakładamy, że jest możliwa sprzedaż przy pewnych preferencjach, tzn. że jeśli ktoś zakupuje tę firmę na raty i spłaci 50% należności, to może te drugie 50% ceny być umorzone pod jednym warunkiem, że inwestor zainwestuje 75% środków, które zostały umorzone, w tę firmę. I tu mam bardzo poważne obawy, bo jak praktyka pokazuje, jeżeli chodzi o dzisiejszą prywatyzację wielokrotnie te zobowiązania są niewykonywane i nieegzekwowane, tak że będziemy musieli w komisji mocno popracować, żeby nie było takiej możliwości. A boję się, że może być tak i taka praktyka się przyjęła i jest, że kupuje się przedsiębiorstwo nawet wykazujące zyski po to, żeby nabyć atrakcyjny teren. Akcje się kupuje tanio, kupuje się na raty, przyjmuje się zobowiązania inwestycyjne, następnie doprowadza się do upadku firmy, bo co będzie miał samorząd tutaj do powiedzenia, i jeśli nastąpi upadek tej firmy, a teren jest w centrum miasta, i to szalenie droga działka, to wtedy nie ma prawa sprzedać ten, który nabył ją na tych preferencyjnych zasadach, powinniśmy to zrobić, a z powrotem wraca to na rzecz gminy i gmina będzie musiała sprzedawać tę działkę po upadłym przedsiębiorstwie na zasadach przetargu. I jak tak podejdziemy do tego zagadnienia, na pewno nie będzie tutaj możliwości, powiedzmy, naciągania skarbu państwa czy gminy.
W związku z tym Klub Parlamentarny Unii Pracy jest za skierowaniem tego projektu do trzech komisji, do Komisji Skarbu Państwa, Komisji Finansów Publicznych i Komisji Samorządu Terytorialnego. Dziękuję koleżankom i kolegom za uwagę. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia