4 kadencja, 52 posiedzenie, 2 dzień - Poseł Zdzisław Jankowski

4 kadencja, 52 posiedzenie, 2 dzień (09.07.2003)


20 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Gospodarki o rządowym i senackim projektach ustaw o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych (druki nr 1281, 1557 i 1679).


Poseł Zdzisław Jankowski:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Klub Parlamentarny Samoobrona RP zapoznał się z rządową propozycją zmiany ustawy o zamówieniach publicznych. Jest to kolejna zmiana ustawy obowiązującej od 1994 r. Po pierwsze, należy odpowiedzieć, czy faktycznie ustawa ta nadaje się do dalszej nowelizacji, czy też należałoby ją napisać od nowa. Otóż ustawa ta ze zmianami, których w niej dokonano na przestrzeni tych kilku lat, wytrzymała próbę czasu, a instytucja zamówień publicznych zdała egzamin. Istota zamówień publicznych sprowadza się do wydatkowania środków publicznych, które są bardzo duże, w sposób legalny, oszczędny, przy zachowaniu jako podstawowego miernika najkorzystniejszej ceny. W szczególności należy podkreślić, że Urząd Zamówień Publicznych i arbitrzy wpisani na listę prowadzoną przez prezesa tego urzędu zdali egzamin. W porównaniu do organów wymiaru sprawiedliwości procedury obowiązujące w zakresie środków odwoławczych od zamówień publicznych są jasne i czytelne, a postępowanie przed Urzędem Zamówień Publicznych cechuje się szybkością działania i trafnością orzeczeń. Nadto należy podkreślić, że przez kilka lat obowiązywania ustawy o zamówieniach publicznych nie zdarzyło się, aby ktokolwiek rzucił cień na Urząd Zamówień Publicznych i arbitrów. Powszechne w innych dziedzinach zjawisko korupcji szczęśliwie ominęło procedury odwoławcze przed Urzędem Zamówień Publicznych.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Należy odpowiedzieć, że w obecnej chwili należy pilnie znowelizować tę ustawę, a jednocześnie należy pilnie przystąpić do opracowania nowej ustawy, bazującej na pozytywnych doświadczeniach z funkcjonowania obowiązującej ustawy.

    Przechodząc do omówienia poszczególnych zmian, chcę powiedzieć, że w czasie prac nad projektem nowelizacji ustawy zauważało się działanie niektórych środowisk w celu wymuszenia korzystnych dla siebie zmian. Wszelkie odstępstwa od zasad obowiązujących w dziedzinie zamówień publicznych, takich jak jawność czy przetarg nieograniczony lub inne, będą służyć jedynie korupcji. Dlatego też niedopuszczalne jest udzielanie na to przyzwolenia poprzez wprowadzenie odmiennych regulacji prawnych. Celem nadrzędnym winno być wyeliminowanie możliwości omijania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych poprzez stworzenie zamówień na części.

    Wersja rządowa propozycji nowelizacji eliminuje z udziału w postępowaniach o zamówienia publiczne podmioty niewiarygodne. Dlatego zapis ten zasługuje na poparcie.

    Jedynie z niezrozumiałych powodów w projekcie nowelizacji brakuje zapisu - i należy to uzupełnić - iż arbiter musi mieć wyższe wykształcenie, skoro od arbitrów wymaga się wysokiej wiedzy prawniczej i innej. Ponadto należy dodać zapis, że osoby dotychczas wpisane na listę arbitrów zachowują swoje dotychczasowe uprawnienia. W zapisie tym chodzi o utrzymanie zasady praw nabytych, które nie mogą być odbierane, co wielokrotnie podkreślał Trybunał Konstytucyjny.

    Mając na uwadze wszystkie przedstawione okoliczności, Klub Parlamentarny Samoobrona RP udziela poparcia przedstawionym w projekcie nowelizacji zmianom w ustawie o zamówieniach publicznych. Dziękuję bardzo.


Powrót Przebieg posiedzenia