4 kadencja, 1 posiedzenie, 2 dzień - Poseł Maria Nowak

4 kadencja, 1 posiedzenie, 2 dzień (23.10.2001)


Oświadczenia.


Poseł Maria Nowak:

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Jestem nauczycielką matematyki z 29-letnim stażem, w tym 10 lat na stanowisku dyrektora liceum ogólnokształcącego. Przepraszam za tę dygresję, ale myślę, że ona ma istotne znaczenie co do mojego oświadczenia.

    W dniu 20 października br. podczas inauguracyjnego posiedzenia Rady Ministrów pod kierownictwem pana premiera Leszka Millera rząd upoważnił ministra edukacji narodowej do wydania rozporządzenia w sprawie przesunięcia terminu nowej matury na rok szkolny 2004/2005. Decyzja ta nie ma żadnych uzasadnień merytorycznych. Wynika ona jedynie z przesłanek politycznych. (Oklaski)

    Prace nad wprowadzeniem nowej matury rozpoczęto w czerwcu 1993 r., kiedy to MEN ogłosił założenia reformy edukacji narodowej. W wyniku tego w latach 1995-1998 stopniowo wprowadzano na egzaminach maturalnych nowe typy zadań przygotowujących do zreformowanej matury, co pozwoliło uczniom oraz nauczycielom zapoznać się z kierunkami planowanej reformy egzaminów maturalnych. W styczniu 1998 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało koncepcję wstępną reformy systemu edukacji, która mówiła, że w roku szkolnym 2001/2002 przeprowadzona zostanie nowa matura. Już w maju tegoż roku MEN opublikował informację dla uczniów, rodziców i nauczycieli o planowanej reformie systemu egzaminowania. Publikacja ramowych planów nauczania oraz podstaw programowych nastąpiła w lutym 1999 r., a do końca 1999 r. nastąpiła dystrybucja egzemplarzy Projektu standar-dów wymagań egzaminacyjnych wraz z opisem egzaminu i przykładowymi zadaniami do każdej szkoły średniej w Polsce. Dodatkowo w listopadzie 1999 r. uruchomiono stronę internetową, na której znajdują się informacje o nowych egzaminach oraz o systemie szkoleń dla nauczycieli. W lutym 2000 r. opublikowano stan-dardy wymagań będące podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów. Nie można więc twierdzić, że nauczyciele i uczniowie nie znają warunków nowej matury.

    26 czerwca 2001 r. w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli: przedstawiciel Kancelarii Prezydenta RP, minister edukacji narodowej oraz parlamentarzyści. Na spotkaniu tym stwierdzono, ˝że zgodnie z istniejącym porządkiem prawnym od nowej matury w 2002 r. nie ma odwrotu˝. Informacja ta została przekazana uczniom, rodzicom i nauczycielom.

    W dniach 18-19 września br. odbyły się próbne egzaminy maturalne. Głównym ich celem było sprawdzenie procedur i instrukcji związanych z przygotowaniem i przeprowadzaniem egzaminu maturalnego oraz sposobem poprawiania i oceniania prac. Egzaminy te sprawdziły gotowość systemu do wprowadzenia nowej matury.

    Decyzja rządu przesuwająca termin wprowadzenia nowej matury na 2005 r. jest krzywdząca zarówno dla maturzystów, którzy od pierwszej klasy szkoły ponadpodstawowej przygotowywali się do nowej matury, jak i dla nauczycieli oraz pracowników oświaty, którzy w przygotowanie nowego egzaminu włożyli wiele zapału i serca. Premiuje ona natomiast uczniów i nauczycieli, którzy przez ostatnie lata nie wywiązywali się z nałożonych na nich obowiązków. (Oklaski)

    Argumentem rządu dla tej decyzji jest m.in. brak środków na wprowadzenie nowej matury. Polska nie jest krajem zamożnym, dlatego uważam, że nie stać nas na zmarnowanie pieniędzy podatników, które już zostały zainwestowane w ten proces. Na przygotowanie do nowej matury wydano ponad 100 mln zł. Ponadto wiele przedsięwzięć, jak np. druk informatorów, syllabusów, druk i dystrybucja materiałów na egzaminy próbne, było finansowanych ze środków MEN. W całym kraju przeszkolono ponad 30 tys. egzaminatorów okręgowych komisji egzaminacyjnych; koszt tych szkoleń przekroczył 5 mln zł. Ponieważ obiektywizacja matur jest koniecznością, wszystkie te koszty będą musiały zostać poniesione jeszcze raz.

    Koalicja SLD-UP szła do wyborów pod hasłem: Przywróćmy normalność. Zmiana przepisów na kilka miesięcy przed maturą nie jest rzeczą normalną. Polscy obywatele, w tym także młodzież, mają prawo (Oklaski) do stabilności i poczucia bezpieczeństwa. Każda zmiana napotyka na większy lub mniejszy opór. Jest to rzecz normalna. Dlatego też nowy sposób egzaminowania nie spotyka się z entuzjazmem, ale nigdy nie będzie lepszego terminu na wprowadzenie go w życie. Dziękuję. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia