4 kadencja, 62 posiedzenie, 3 dzień (27.11.2003)
33 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o służbie zastępczej (druki nr 2228 i 2252).
Poseł Piotr Smolana:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! W imieniu Koła Parlamentarnego Polskiego Bloku Ludowego mam zaszczyt przedstawić jego stanowisko wobec sprawozdania komisji o stanowisku Senatu RP w sprawie ustawy o służbie zastępczej.
Senat RP rozpatrzył ustawę z dnia 29 października 2003 r. o służbie zastępczej i zaproponował 29 poprawek.
Jak wiemy, powodami kierowania poborowych do służby zastępczej są przeważnie względy zdrowotne, częściej czyjeś przekonania religijne, a najczęściej przekonania pacyfistyczne. Jednakże Senat RP zajmował się procedurą powoływania poborowych do zastępczej służby wojskowej. W tym celu zmodyfikował przepis dotyczący właściwości wojskowego komendanta uzupełnień, tak aby określał on przesłanki właściwości wojskowego komendanta uzupełnień nie tylko dla potrzeb wykonywania przez niego ustawowych zadań, ale również w celu umożliwienia realizacji zadań innym podmiotom wskazanym w ustawie.
W innej poprawce, poprawce 14., Senat zmodyfikował procedurę składania wniosków o przeznaczenie do służby zastępczej, określając zasady składania tego wniosku do komisji wojewódzkiej za pośrednictwem wojskowego komendanta uzupełnień, a nie za pośrednictwem marszałka województwa. Uznał również za zasadne zwroty kosztów przejazdów poborowemu oraz rekompensaty niewypłaconego wynagrodzenia za czas opuszczony w miejscu pracy z powodu wezwania na posiedzenie komisji poborowej.
W zasadzie wszystkie poprawki są do zaakceptowania. Senat słusznie uważa, że ta ustawa musiała być w ten sposób doprecyzowana, aby nie miały miejsca wątpliwości w przypadku poborowych niezdyscyplinowanych, którzy nadużywaliby swoich przywilejów w ramach zastępczej służby wojskowej. Służą temu celowi poprawki nr 24 i 25.
Pozostałe poprawki modyfikujące inne kwestie również zasadniczo wpłyną na ulepszenie tej ustawy. Dwuinstancyjność komisji w sprawach przeznaczania osób do służby zastępczej również ma swoje uzasadnienie merytoryczne i nie podlega kwestionowaniu, jest spójną konsekwencją wypracowania jednolitego stanowiska w tej kwestii. Charakter redakcyjny pozostałych poprawek również jest do przyjęcia bez zastrzeżeń.
Z tych względów Koło Parlamentarne Polskiego Bloku Ludowego zagłosuje za przyjęciem wszystkich poprawek zgłoszonych przez Senat RP zgodnie z propozycją komisji. Dziękuję za uwagę. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia