4 kadencja, 95 posiedzenie, 2 dzień - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Dariusz Marzec

4 kadencja, 95 posiedzenie, 2 dzień (06.01.2005)


12 punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Dariusz Marzec:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Pośle! Może w dwóch słowach odniosę się do tego pytania, które sformułował pan na piśmie. Czy prawdą jest, że Rafineria Gdańska będzie notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych? Tak, potwierdzam, czyniliśmy to już wielokrotnie, potwierdzam to tutaj, w tej Wysokiej Izbie oraz przy wszelkich innych okazjach. Strategia prywatyzacji Grupy Lotos to strategia upublicznienia tej spółki i jej prywatyzacji poprzez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie.

    Jeśli chodzi o pytanie, które pan poseł sformułował co do przebiegu tego spotkania w Moskwie, to wizyta w Moskwie była wizytą gospodarczą. W porządku obrad czy w tematyce spotkań nie było punktu pt. Prywatyzacja sektora naftowego w Polsce. Natomiast strona polska podniosła temat bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej do Polski w kontekście sytuacji firmy Jukos, która jest jednym z głównych dostawców ropy naftowej do Polski. I przewodniczący polskiej delegacji zadał stronie rosyjskiej pytanie, czy strona polska może mieć jakiekolwiek wątpliwości, aczkolwiek do tej pory nic się nie zdarzyło, co zagrażałoby tym dostawom czy powodowało jakieś zakłócenia. Natomiast w związku z silną pozycją tej firmy ilościowo czy proporcjonalnie co do dostarczanego paliwa do Polski strona polska nie wyraziła zaniepokojenia, ale sformułowała zapytanie, czy tutaj jest czegokolwiek się obawiać. I strona rosyjska, pan minister Christienko - w tej chwili nie jestem w stanie zacytować dokładnie, jak pan poseł powiedział - rzeczywiście wyraził taką opinię, że najlepszą gwarancją stabilności dostaw mógłby być udział kapitałowy firm rosyjskich w polskich przedsiębiorstwach rafineryjnych. Natomiast odpowiedź ze strony przewodniczącego polskiej delegacji była taka, że prywatyzacja w Polsce jest realizowana w oparciu o dwa akty prawne, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, i w tym kontekście każde oferty czy udział inwestorów będzie rozpatrywany w oparciu o te przepisy prawne i zgodnie ze strategią prywatyzacji tych podmiotów. I na tym się skończyła cała rozmowa, trwało to dokładnie tyle, ile czasu zajęło to, co panu posłowi w tej chwili mówię. Nie było to przedmiotem porządku obrad, żadnych rokowań, negocjacji. W odniesieniu do Jukosu było takie oświadczenie czy stanowisko strony rosyjskiej, na które przewodniczący polskiej delegacji powiedział, że prywatyzacja w Polsce jest prowadzona w oparciu o te akty prawne.

    Również odpowiadając chyba na pytanie pana posła mówiłem, że w Polsce nie ma takiej możliwości prawnej, aby z punktu widzenia kraju pochodzenia można było ograniczać udział inwestorów z danego kraju w prywatyzacji czy w publicznym obrocie papierami wartościowymi. Byłoby to po prostu niezgodne z prawem, chyba że jest lista krajów, z którymi się nie współpracuje. Natomiast jeżeli taki kraj na takiej liście się nie znajduje, to nie można stwarzać warunków oferty publicznej, która eliminowałaby jakikolwiek kraj czy inwestorów z jakiegoś kraju.

    Natomiast również w tej Izbie podkreślałem w odpowiedzi na interpelację chyba pana posła, o ile sobie przypominam to było w październiku, że pragnąłbym zapewnić, iż prywatyzacja Grupy Lotos będzie przeprowadzona z uwzględnieniem, po pierwsze, interesu państwa w zakresie bezpieczeństwa energetycznego, po drugie, interesu strategicznego rozwoju spółki. Na dzień dzisiejszy trwają prace nad przygotowaniem prospektu emisyjnego, nie ma decyzji co do struktury tej oferty publicznej, jej wielkości, nie ma decyzji odnośnie do transz i udziału poszczególnych inwestorów i nie ma żadnych - podkreślam - negocjacji z jakimikolwiek inwestorami. Rzeczywiście, i to jest też wiedza znana publicznie od lat co najmniej dwóch, jeżeli nie trzech, że rosyjska firma Łukoil już w 2002 r. zgłosiła zainteresowanie udziałem w prywatyzacji Rafinerii Gdańskiej i Grupy Lotos. I to nie jest tajemnica. To jest jakby fakt publicznie znany. Natomiast pragnę zapewnić pana posła i Wysoką Izbę, że struktura tej oferty, jej wielkość, do kogo ona jest skierowana, jakie są warunki tej oferty na pewno będą prezentowane czy to w komisji skarbu, czy zgodnie z życzeniem Wysokiej Izby, a zbycie tych akcji będzie następowało za zgodą Rady Ministrów, bo tak program rządowy zakłada.

    W pytaniu pana posła pojawił się jeszcze PKN Orlen. Pan tego nie podniósł. Nie ma żadnych planów na dzisiaj ani negocjacji z jakimikolwiek inwestorami, ani planów rozpoczęcia trzeciego etapu prywatyzacji PKN Orlen. Minister skarbu wielokrotnie zapewniał, że trzeci etap prywatyzacji czy jej dokończenie uzależnione jest od spraw związanych z bezpieczeństwem energetycznym, a politykę energetyczną właśnie przyjęto od ustawy, od elementów regulacyjnych, czyli np. ustawy o złotym wecie, którą przyjęła Rada Ministrów, i stworzenia systemu niezależnej logistyki w Polsce paliw, i wtedy dopiero można rozważać, nie mówię nawet podejmować decyzje, ale rozważać ewentualność czy możliwość dokończenia prywatyzacji firmy PKN Orlen. Na dzień dzisiejszy ani żadne negocjacje w tym zakresie, ani żadne prace, które finalizowałyby ten proces, nie są prowadzone z żadnymi inwestorami.


Powrót Przebieg posiedzenia