3 kadencja, 1 posiedzenie, 1 dzień - Marszałek

3 kadencja, 1 posiedzenie, 1 dzień (20.10.1997)


    (Początek posiedzenia o godz. 11 min 01)

    (Na posiedzeniu przewodniczą marszałek senior Józef Kaleta oraz marszałek Sejmu Maciej Płażyński)

    (Na salę wchodzą prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Aleksander Kwaśniewski i marszałek senior Józef Kaleta w towarzystwie szefa Kancelarii Sejmu Macieja Granieckiego)

    (Zebrani wstają, oklaski)

Marszałek Senior Józef Kaleta:

    Panie Prezydencie! Panie i Panowie! Jako marszałek senior mam zaszczyt otworzyć pierwsze w rozpoczynającej się dzisiaj III kadencji posiedzenie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, wybranego w wyborach 21 września 1997 r.

    Uczynię to - jak nakazuje tradycja - trzykrotnym uderzeniem laską marszałkowską w podłogę izby poselskiej.

    (Marszałek senior trzykrotnie uderza laską marszałkowską) (Oklaski)

    (Zebrani wstają)

    (Orkiestra gra hymn narodowy, posłowie śpiewają)

    Pragnę serdecznie powitać przybyłych na naszą uroczystość wielce dostojnych gości, a wśród nich witam szczególnie gorąco pana Aleksandra Kwaśniewskiego prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Oklaski), pana Władysława Bartoszewskiego marszałka seniora Senatu IV kadencji (Oklaski), pana Lecha Wałęsę poprzedniego prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Oklaski), pana Ryszarda Kaczorowskiego ostatniego prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie (Oklaski), marszałków Sejmu i Senatu ubiegłych kadencji, członków rządu, przedstawicieli władzy sądowniczej z prezesami Trybunału Konstytucyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, członków Episkopatu Polski, Polskiej Rady Ekumenicznej oraz przedstawicieli innych kościołów i związków wyznaniowych, członków Państwowej Komisji Wyborczej z przewodniczącym Wojciechem Łączkowskim, przedstawicieli Wojska Polskiego, przedstawicieli organizacji politycznych i społecznych. Witam korpus dyplomatyczny, ich ekscelencje panie i panów ambasadorów obecnych na galerii. Witam zgromadzonych tu posłów na Sejm Rzeczypospolitej oraz wszystkich dostojnych gości, którzy swą obecnością uświetniają pierwszy dzień posiedzenia Sejmu III kadencji. Dziękuję bardzo. (Oklaski)

    Proszę pana Aleksandra Kwaśniewskiego prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o wygłoszenie przemówienia inaugurującego III kadencję Sejmu.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Aleksander Kwaśniewski


Marszałek Senior Józef Kaleta:

    Dziękuję panu prezydentowi za wygłoszenie przemówienia.

    Szczególnie gorąco dziękuję panu prezydentowi za deklarację kontynuowania naszej bardzo dobrej, owocnej współpracy. Taka współpraca pana prezydenta z Wysoką Izbą jest niezbędnym warunkiem dalszej stabilizacji sceny politycznej w Polsce i utrzymania wysokiego prestiżu Polski na arenie międzynarodowej.

    Zgodnie z postanowieniem art. 2 ust. 2 regulaminu Sejmu powołuję na tymczasowych sekretarzy panią poseł Dorotę Arciszewską, panią poseł Małgorzatę Ostrowską, pana posła Tadeusza Jacka Zielińskiego, pana posła Wiesława Wodę oraz pana posła Dariusza Grabowskiego.

    Czcigodni Państwo! Przystępujemy teraz do uroczystego ślubowania poselskiego.

    Tekst roty ślubowania został paniom posłankom i panom posłom doręczony.

    Art. 2 ust. 3 regulaminu Sejmu stanowi, że ślubowanie odbywa się w ten sposób, iż po odczytaniu roty każdy z kolejno powołanych posłów, powstawszy, wypowiada głośno słowo ˝ślubuję˝.

    Poseł może dodać zdanie: ˝Tak mi dopomóż Bóg˝.

    Przypominam, że odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu poselskiego.

    Do przeprowadzenia ślubowania powołuję spośród tymczasowych sekretarzy posłów: panią poseł Dorotę Arciszewską, która będzie odczytywała z mównicy nazwiska pań posłanek i panów posłów, oraz panią poseł Małgorzatę Ostrowską, która będzie odnotowywała nazwiska pań posłanek i panów posłów ślubujących i ewentualnie nieobecnych.

    Proszę wyznaczonych posłów sekretarzy o podejście do mównicy.

    Proszę wszystkich obecnych o powstanie z miejsc i wysłuchanie roty ślubowania poselskiego.

    (Zebrani wstają)

    ˝Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu, strzec suwerenności i interesów Państwa, czynić wszystko dla pomyślności Ojczyzny i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej˝.

    Dziękuję.

    Proszę panią poseł Dorotę Arciszewską o kolejne odczytywanie nazwisk pań posłanek i panów posłów, a panią poseł Małgorzatę Ostrowską o odnotowywanie nazwisk osób, które złożyły ślubowanie, i ewentualnie nieobecnych.

    Proszę bardzo.

Sekretarz Poseł Dorota Arciszewska:

Marszałek Senior Józef Kaleta:

    Dziękuję paniom posłankom za przeprowadzenie ślubowania.

    Czy ktoś z obecnych pań posłanek i panów posłów nie złożył ślubowania?

    Nikt się nie zgłasza.

    Stwierdzam zatem, że wszyscy posłowie obecni na posiedzeniu złożyli ślubowanie poselskie. (Oklaski)

    Wysoka Izbo! Na zakończenie tej części posiedzenia pozwólcie mi państwo wypowiedzieć kilka uwag poświęconych najważniejszym, jak sądzę, zadaniom Wysokiej Izby w bieżącej kadencji. Tradycyjnie już moi poprzednicy - marszałkowie seniorzy - korzystali z takiego właśnie przyzwolenia.

    Panie Posłanki! Panowie Posłowie! Wybory parlamentarne dowiodły, że społeczeństwo polskie oczekuje na silną, sprawnie rządzącą koalicję, ale także na silną opozycję, która będzie kontrolowała koalicję i wskazywała ewentualne jej błędy. Nie podzielam zatem rozpowszechnianych opinii, że źle się stało, iż polska scena polityczna została podzielona pomiędzy dwa największe ugrupowania polityczne: ugrupowanie prawicowe, reprezentowane w parlamencie przez Akcję Wyborczą Solidarność, i ugrupowanie lewicowe, reprezentowane przez Sojusz Lewicy Demokratycznej. To przecież taki właśnie układ polityczny dominuje w większości państw zachodnich, z którymi chcemy się integrować, i zdaje tam zresztą bardzo dobrze egzamin. Jest on na pewno korzystniejszy od dużego rozdrobnienia sceny politycznej, reprezentowanej w wielu parlamentach przez kilkanaście skłóconych partii, które zawiązują bardzo nietrwałe i nieraz egzotyczne koalicje. Takim przykładem nadmiernego rozproszenia sceny politycznej i tworzenia krótkotrwałych sojuszy była Polska w latach 1991-1993, co - jak wiadomo - skończyło się przedterminowymi wyborami parlamentarnymi.

    Oczywiście koniecznym warunkiem właściwego funkcjonowania takiego dwubiegunowego układu politycznego jest właściwe ukształtowanie relacji pomiędzy koalicją i opozycją. W krajach demokratycznych koalicja i opozycja są oczywiście wobec siebie przeciwnikami politycznymi, mają bardzo często różną wizję państwa i gospodarki, ale nie są wobec siebie wrogami politycznymi. Opozycja szanuje wyniki wyborów i prawo koalicji do rządzenia państwem na podstawie rekomendacji większości wyborców. Koalicja i opozycja tutaj na ogół dobrze współpracują. Dobrze się zatem stało, że liderzy obecnej opozycji jako jedni z pierwszych pośpieszyli z gratulacjami do przywódcy zwycięskiego obozu politycznego pana Mariana Krzaklewskiego.

    Ale z drugiej strony koalicja rządząca powinna także uszanować opozycję. Tak właśnie jest w cywilizowanym świecie. Zresztą powinna to uczynić we własnym interesie. Truizmem jest bowiem twierdzenie, że jeśli władza nie ma silnej opozycji, to na pewno nie ma dużych szans na dłuższe przetrwanie i upada. Posłowie opozycji w krajach zachodnich właśnie z tego powodu pełnią kierownicze funkcje w najważniejszych komisjach sejmowych. Tak było także w Polsce w Sejmie ubiegłej kadencji. Posłowie opozycji przewodniczyli bardzo ważnym komisjom: Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Kierowali ponadto pracami pięciu innych ważnych komisji sejmowych, a w pozostałych komisjach byli zastępcami przewodniczących.

    Odpowiedzialna koalicja chce być dobrze kontrolowana, bo taka kontrola ogranicza możliwości popełniania błędów i wzmacnia szanse koalicji w kolejnych wyborach parlamentarnych. Naturalnie opozycja powinna mieć charakter konstruktywny, nie może działać według zasady: Im gorzej w kraju, tym lepiej dla opozycji. W demokratycznie rządzonych krajach wszystkie partie polityczne, z partiami opozycyjnymi włącznie, na ogół podporządkowują swoje partykularne interesy nadrzędnym interesom państwa i społeczeństwa. W sprawach najważniejszych dla kraju, dotyczących np. polityki zagranicznej, obrony narodowej, bezpieczeństwa publicznego, ekologii, partie opozycyjne głosują z reguły z partiami koalicyjnymi.

    Społeczeństwo polskie ma prawo oczekiwać takiego właśnie cywilizowanego ukształtowania w Polsce wzajemnych relacji pomiędzy koalicją i opozycją. Potwierdzają to wyniki badań opinii społecznej. ˝Solidarność˝ tworząca obecną koalicję zawsze walczyła o prawo do zalegalizowania opozycji parlamentarnej, dowodząc, że opozycja jest najważniejszym elementem demokratycznego systemu zarządzania. Zasługi ˝Solidarności˝ w walce o zalegalizowanie opozycji i zapewnienie jej wysokiej rangi, jeśli chodzi o wpływ na losy kraju, są ogromne i niepodważalne, i nie można ich teraz, jak sądzę, zmarnować.

    Wysoka Izbo! Bardzo ważnym zadaniem Sejmu w bieżącej kadencji, obok właściwego ukształtowania relacji pomiędzy koalicją i opozycją, jest także utrzymanie stabilizacji politycznej i gospodarczej w naszym kraju. Stabilizacja taka jest bowiem niezbędnym warunkiem przyjaznych stosunków z krajami sąsiednimi i z krajami Unii Europejskiej, do której aspirujemy, jest także koniecznym warunkiem wiarygodności Polski za granicą, a zatem dalszego napływu kapitałów zagranicznych do naszego kraju, bez których nie mamy dużych szans na zmniejszenie dystansu cywilizacyjnego dzielącego Polskę od krajów wysoko rozwiniętych.

    Stabilizacja polityczna i ekonomiczna oczywiście nie oznacza, że nie trzeba doskonalić istniejącego systemu funkcjonowania państwa i gospodarki. Doskonalenie systemu funkcjonowania gospodarki i państwa jest zawsze konieczne, w krajach demokratycznych procesy doskonalenia systemów prowadzone są permanentnie. Chodzi jednak o to, aby to nie były zmiany rewolucyjne, niszczące, burzące istniejące struktury i systemy, aby nie przekreślały one dotychczasowych osiągnięć, zwłaszcza w gospodarce, która nie znosi rewolucji; zresztą dobrze się rozwija. W ostatnich latach Polska znalazła się na liście 15 najszybciej rozwijających się krajów świata, jest nie kwestionowanym liderem przeobrażeń ustrojowych i wzrostu gospodarczego w krajach środkowej i wschodniej Europy. Potwierdzają to liczni wybitni eksperci ekonomiczni z krajów zachodnich.

    Panie Posłanki! Panowie Posłowie! Bardzo ważnym zadaniem Sejmu jest także wyjście naprzeciw wielu wyzwaniom XXI w., w który nasza Izba wkroczy jeszcze w tej kadencji. Myślę, że Wysoka Izba powinna podjąć bardzo zdecydowane działania w celu stworzenia jaśniejszej perspektywy dla młodzieży polskiej. Do 2005 r. ponad 2 mln młodych ludzi osiągnie wiek produkcyjny. Trzeba polskiej młodzieży stworzyć odpowiednie możliwości wykształcenia, miejsca pracy i zaewnić pomoc w uzyskaniu mieszkania. Ważnym wyzwaniem przełomu XX i XXI w. dla Polski jest także reforma edukacji, zwłaszcza szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego. Konieczne jest m.in. przedłużenie obowiązku szkolnego do osiągnięcia przez młodego człowieka wieku 18 lat, stworzenie systemu stypendialnego i kredytowego dla studentów w celu wyrównywania szans edukacyjnych młodzieży z małych miast i wsi oraz młodzieży z dużych aglomeracji miejskich. Niestety, w tej chwili młodzież z małych miast i wsi jest upośledzona pod tym względem w stosunku do młodzieży z dużych ośrodków uniwersyteckich. Oczywiście, konieczne jest także znaczne zwiększenie nakładów na edukację. Inwestowanie w edukację to inwestowanie w przyszłość. Kraje stawiające na intelekt, naukę, edukację rozwijają się znacznie szybciej niż kraje preferujące inwestycje rzeczowe. Prof. Mazur kiedyś trafnie pisał, że tylko kraje bardzo bogate mogą oszczędzać na edukacji, a kraje biedne - a Polska niestety wciąż jest jeszcze takim krajem - powinny przeznaczać na edukację i naukę coraz większe środki. Przyszłość i pozycja Polski w zintegrowanej Europie będą zależały w pierwszym rzędzie od poziomu wykształcenia i kwalifikacji naszych obywateli.

    Panie Posłanki! Panowie Posłowie! Ważnymi wyzwaniami dla Polski są także reforma ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, reforma samorządu terytorialnego, zwiększenie konkurencyjności naszej gospodarki na rynkach światowych, ochrona i kształtowanie środowiska naturalnego, restrukturyzacja rolnictwa i górnictwa, walka z ubóstwem, które niestety wciąż jeszcze dotyka znacznej części polskiego społeczeństwa, niwelowanie nadmiernych i nieuzasadnionych dysproporcji majątkowych obywateli. Szczególnie ważnym wyzwaniem dla naszej Izby jest konieczność zdecydowanego przyspieszenia reformy systemu emerytalnego, a to z uwagi na przewidywany bardzo duży przyrost ludności w wieku emerytalnym przy malejących zasobach pracy po 2010 r. Wiadomo, że wprowadzenie nowoczesnego i efektywnego systemu emerytalnego wymaga kilkunastoletniego wyprzedzenia, aby ten system mógł sprawnie funkcjonować. Dlatego też każdy miesiąc zwłoki we wprowadzaniu nowoczesnego systemu emerytalnego grozi Polsce w niedalekiej przyszłości poważnymi konsekwencjami - może doprowadzić do niewypłacalności państwa wobec zwiększającej się liczby emerytów. W tym zakresie konieczna jest zatem ogromna determinacja władz i wola polityczna zarówno koalicji, jak i opozycji. Zwraca na to uwagę w ostatnim memoriale Komitet Prognoz ˝Polska w XXI wieku˝ przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk.

    Wysoka Izba powinna w bieżącej kadencji podjąć także niezbędne działania zmierzające do przystosowania naszych struktur społecznych, politycznych, a zwłaszcza gospodarczych, do wymagań i standardów Unii Europejskiej i Paktu Północnoatlantyckiego. Jest to oczywiście także bardzo ważne i niesłychanie trudne zadanie stojące przed naszą Izbą.

    Panie Posłanki! Panowie Posłowie! Wszystkie te wyzwania powinny łączyć parlamentarzystów koalicji i opozycji. Nie mogą nas dzielić. Wymaga tego nadrzędny interes państwa polskiego, wymaga tego polska racja stanu.

    Kończąc swoje wystąpienie, pragnę w imieniu Izby przekazać na ręce pana Wojciecha Łączkowskiego serdeczne podziękowania wszystkim komisjom wyborczym w całym kraju za ogromny wysiłek i sprawne przeprowadzenie wyborów parlamentarnych.

    Wszystkim paniom posłankom i panom posłom życzę efektywnej działalności i sukcesów w całej kadencji, a zwłaszcza cennych i społecznie wysoce użytecznych inicjatyw ustawodawczych, w wyniku których nastąpi znaczna poprawa warunków życia polskiego społeczeństwa. To jest przecież najważniejsze zadanie naszej Izby. Dziękuję państwu za uwagę. (Oklaski)

    Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 1 porządku dziennego: Wybór marszałka Sejmu.

    Informuję Wysoką Izbę, że zgodnie z art. 3 ust. 2 regulaminu Sejmu na marszałka Sejmu zgłoszono jedną kandydaturę - pana posła Macieja Płażyńskiego. Wniosek taki zgłosiła grupa 25 posłów.

    Jest także wymagane ustawą oświadczenie pana posła Macieja Płażyńskiego dotyczące lustracji, mianowicie że nie współpracował z tajnymi agentami. (Wesołość na sali)

    Czy są może inne kandydatury?

    Nie ma.

    Stwierdzam, że lista kandydatów na marszałka Sejmu została zamknięta.

    Zgodnie z art. 3 ust. 3 regulaminu Sejm wybiera marszałka Sejmu bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Wybór następuje w głosowaniu imiennym, chyba że Sejm postanowi inaczej.

    Ponieważ został zgłoszony tylko jeden kandydat, proponuję, aby głosowanie odbyło się za pomocą maszyny liczącej głosy.

    Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Wysoka Izba wyraziła na to zgodę.

    Nie ma sprzeciwu. Wobec tego stwierdzam, że Wysoka Izba wyraziła zgodę na to, aby głosowanie w sprawie wyboru marszałka Sejmu odbyło się za pomocą maszyny do liczenia głosów.

    Za chwilę ogłoszę półgodzinną przerwę, ale przedtem komunikat.

    Bardzo proszę, pani poseł.

Sekretarz Poseł Dorota Arciszewska


Marszałek Senior Józef Kaleta:

    Dziękuję pani za podanie komunikatu.

    Ogłaszam przerwę w obradach do godz. 12.40.

    Po przerwie będziemy kontynuować czynności związane z wyborem marszałka Sejmu.

    Dziękuję.

    (Przerwa w posiedzeniu od godz. 12 min 07 do godz. 12 min 47)

Marszałek Senior Józef Kaleta:

    Wznawiam obrady.

    Kontynuujemy punkt 1 porządku dziennego dotyczący wyboru marszałka Sejmu.

    Przypominam, że grupa posłów zgłosiła kandydaturę pana posła Macieja Płażyńskiego.

    Proszę przedstawiciela wnioskodawców pana posła Mariana Krzaklewskiego o przedstawienie zgłoszonej kandydatury.

Poseł Marian Krzaklewski


Marszałek Senior Józef Kaleta:

    Dziękuję panu posłowi za przedstawienie kandydata.

    Czy ktoś z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos w sprawie kandydatury?

    Nikt się nie zgłasza.

    Wobec tego przechodzimy do głosowania.

    Przypominam, że zgodnie z postanowieniem art. 3 ust. 3 regulaminu Sejm wybiera marszałka Sejmu bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

    Przed przystąpieniem do głosowania przypominam - gdyż wielu posłów po raz pierwszy będzie korzystało z urządzenia do głosowania - że prawidłowe umieszczenie karty do głosowania w czytniku sygnalizowane jest zapaleniem się żółtej lampki po lewej stronie przycisków.

    Przystępujemy do głosowania.

    Kto z pań posłanek i panów posłów jest za wyborem pana posła Macieja Płażyńskiego na stanowisko marszałka Sejmu, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.

    Kto jest przeciw?

    Kto wstrzymał się od głosu?

    W głosowaniu wzięło udział 449 posłów. Bezwzględna większość wynosi 225. Za wyborem marszałka Sejmu głosowało 446 posłów. Nikt nie głosował przeciw, 3 posłów wstrzymało się. (Zebrani wstają, długotrwałe oklaski)

WynikiIndywidualne wyniki głosowania

    Stwierdzam, że Wysoka Izba dokonała bezwzględną większością głosów wyboru pana posła Macieja Płażyńskiego na marszałka Sejmu.

    (Posłowie składają gratulacje marszałkowi Sejmu)

    Sądzę, że będę wyrazicielem opinii wszystkich pań posłanek i panów posłów, jeśli serdecznie pogratuluję panu marszałkowi wyboru na to zaszczytne i bardzo odpowiedzialne stanowisko.

    Prawie jednomyślny wybór pana marszałka stanowi bardzo dobry prognostyk dla Wysokiej Izby. Być może podobne głosowania będą w przyszłości także i w innych ważnych dla Polski i naszego społeczeństwa sprawach.

    Teraz proszę pana marszałka o objęcie przewodnictwa w dalszych obradach.

    Przekazuję panu marszałkowi laskę marszałkowską jako symbol władzy marszałkowskiej.

    (Marszałek senior przekazuje laskę marszałkowską marszałkowi Sejmu) (Oklaski)

Marszałek:

    Szanowni Państwo! Zwyczajowo chyba kilka słów podziękowań należy się przede wszystkim z mojej strony. Jestem na ogół chłodny emocjonalnie, ale nie ma co ukrywać, że jestem i stremowany, i wzruszony, i oczywiście bardzo usatysfakcjonowany tak zaskakująco dla mnie, przyznaję, dużym poparciem. W związku z tym za to poparcie, które dla mnie jest przede wszystkim zobowiązaniem, bardzo gorąco dziękuję wszystkim, którzy - w sposób bardziej zdecydowany albo mniej, z większym zaufaniem bądź też mniejszym - jednak zdecydowali się tego poparcia dzisiaj udzielić. Za to jeszcze raz bardzo gorąco dziękuję.

    Mam nadzieję, że to jest rzeczywiście tak, jak pan marszałek senior mówił, dobra prognoza dla dobrej pracy w jednym nadrzędnym celu: w kierowaniu się interesem Polski i interesem wszystkich naszych obywateli.

    Obecny parlament ma większą szansę niż poprzedni, ponieważ po wyborach jest w pełni reprezentatywny czy dużo bardziej reprezentatywny niż poprzedni parlament. Tak zdecydowali wyborcy, takie są efekty na tej sali. Stąd mamy też możliwość zapewnienia skutecznej większości popierającej rząd w jego proreformatorskich działaniach, reformach koniecznych, zdecydowanych, szybkich i odważnych. I oby takie przy naszym udziale szybko były.

    Zadaniem podstawowym parlamentu jest w sposób naturalny stanowienie prawa. Piotr Skarga w swoich kazaniach sejmowych mówił, że złe prawo gorsze niż tyran najsroższy. Ja mam zaufanie, nadzieję, że prawo, które będzie stanowił parlament tej kadencji, będzie dobrym prawem, będzie prawem dla równych sobie obywateli i będziemy w stanie zapewnić skuteczną egzekucję tego prawa. Nie wypada, żeby w III Rzeczypospolitej były jeszcze podziały na równych i równiejszych.

    Polska jest na bardzo ważnym etapie swojej ponadtysiącletniej historii. Niebawem będziemy przystępowali do Wspólnot Europejskich - do wspólnoty wojskowej, do wspólnoty gospodarczej. Sądzę, że jednym z bardzo ważnych zadań, stojących przed całym parlamentem, przed bardzo szeroką reprezentacją, jest właśnie skuteczne sprzyjanie szybkiej integracji europejskiej - nie zapominając oczywiście, że kierujemy się interesem państwa.

    Szanowni Państwo! Tak jak tu mówił przewodniczący Marian Krzaklewski, jestem mieszkańcem Gdańska, obchodzącego w tym roku swoje tysiąclecie, Gdańska, który jest kolebką ˝Solidarności˝, w którym w 1980 r. wybuchła ta polska rewolucja, która przyniosła nam niepodległość, Gdańska, który w dewizie swojej, w swoim herbie ma wpisane hasło: Nec temere, nec timide! Odważnie, ale z rozwagą! Chciałbym, żeby to zawołanie było również naszym wspólnym, a przede wszystkim moim przesłaniem do działania.

    Jeszcze raz bardzo gorąco dziękuję. Korzystając z tej możliwości, chciałbym złożyć serdeczne podziękowania i życzenia wspólnej, owocnej pracy, bez względu na to, po której stronie sali siedzimy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)

    Proszę o wybaczenie, jeżeli sprawowanie tej funkcji, przynajmniej z początku, nie będzie szło tak gładko jak u rutyniarzy, ale jestem osobą bardzo młodą, jeśli chodzi o staż parlamentarny.

    Wysoka Izbo! Czas na przystąpienie do pracy.

    Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 2 porządku dziennego: Projekt uchwały w sprawie ustalenia liczby wicemarszałków Sejmu (druk nr 1).

    Zgodnie z art. 4 ust. 2 regulaminu Sejmu, Sejm ustala liczbę wicemarszałków w drodze uchwały.

    Informuję, że złożono projekt uchwały w sprawie ustalenia liczby wicemarszałków Sejmu.

    Zarządzam 30-minutową przerwę.

    W czasie przerwy projekt uchwały zostanie wydrukowany i doręczony paniom posłankom i panom posłom. Dziękuję.

    Przepraszam, jeszcze pani poseł sekretarz ma komunikat.

Sekretarz Poseł Dorota Arciszewska


    (Przerwa w posiedzeniu od godz. 12 min 59 do godz. 13 min 37)

Marszałek:

    Wznawiam obrady.

    Przystępujemy do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie ustalenia liczby wicemarszałków Sejmu (druk nr 1).

    Zgodnie z art. 4 ust. 2b regulaminu Sejmu do projektu uchwały nie stosuje się przepisów o terminie wniesienia i doręczenia projektów. Projekt tej uchwały rozpatruje się w jednym czytaniu.

    Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców pana posła Kazimierza Janiaka.

Poseł Kazimierz Józef Janiak


Marszałek:

    Czy w sprawie projektu uchwały ktoś z pań posłanek i panów posłów pragnie zabrać głos?

    Otwieram dyskusję.

    Pan poseł Wojciech Włodarczyk, proszę bardzo.

Poseł Wojciech Włodarczyk


Marszałek:

    Dziękuję bardzo.

    Czy ktoś pragnie zabrać głos?

    Pan poseł Jerzy Gwiżdż, proszę bardzo.

Poseł Jerzy Gwiżdż


Marszałek:

    Dziękuję bardzo.

    Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?

    Nikt się nie zgłasza.

    Stwierdzam, że lista posłów zapisanych do głosu została wyczerpana.

    Zamykam dyskusję.

    Przystępujemy do głosowania nad poprawką do wniesionego projektu uchwały.

    Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki do projektu uchwały w sprawie ustanowienia liczby wicemarszałków, czyli projektu uchwały o treści: Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustala liczbę wicemarszałków Sejmu na 3, proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk. (77)

    Kto jest przeciw? (303)

    Kto się wstrzymał? (72)

WynikiIndywidualne wyniki głosowania

    Poprawka została odrzucona.

    Przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały z druku nr 1.

    Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem projektu uchwały w sprawie ustalenia liczby wicemarszałków Sejmu w brzmieniu proponowanym w druku nr 1, chodzi o 4 wicemarszałków, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk. (342)

    Kto jest przeciw? (32)

    Kto się wstrzymał? (79)

WynikiIndywidualne wyniki głosowania

    Stwierdzam, że Sejm podjął uchwałę w sprawie ustalenia liczby wicemarszałków Sejmu - czterech wicemarszałków.

    Informuję, że dotychczas zostały zgłoszone następujące kandydatury na wicemarszałków Sejmu: pan poseł Marek Borowski, pan poseł Franciszek Jerzy Stefaniuk.

    Zarządzam czterogodzinną przerwę, w trakcie której proszę o przedkładanie dalszych kandydatur na wicemarszałków Sejmu. Dziękuję bardzo.

    (Przerwa w posiedzeniu od godz. 13 min 45 do godz. 18 min 06)

Marszałek:

    Wznawiam obrady.

    Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 3 porządku dziennego: Wybór wicemarszałków Sejmu.

    Informuję, że zostały zgłoszone następujące kandydatury na wicemarszałków Sejmu: pana posła Marka Borowskiego, pana posła Jana Króla, pana posła Franciszka Jerzego Stefaniuka, pana posła Stanisława Zająca.

    Czy są propozycje innych kandydatur?

    Nikt się nie zgłasza.

    Stwierdzam, że lista kandydatów na wicemarszałków Sejmu została zamknięta.

    Poproszę obecnie przedstawicieli wnioskodawców o przedstawienie zgłoszonych kandydatów.

    Proszę o zabranie głosu pana posła Leszka Millera w celu przedstawienia kandydatury pana posła Marka Borowskiego.

Poseł Leszek Miller


Marszałek:

    Dziękuję panu posłowi.

    Proszę o zabranie głosu panią poseł Olgę Krzyżanowską w celu przedstawienia kandydatury pana posła Jana Króla.

Poseł Olga Krzyżanowska


Marszałek:

    Dziękuję, pani poseł.

    Proszę o zabranie głosu pana posła Janusza Dobrosza w celu przedstawienia kandydatury pana posła Franciszka Jerzego Stefaniuka.

Poseł Janusz Dobrosz


Marszałek:

    Dziękuję panu posłowi.

    Proszę o zabranie głosu pana posła Mariana Krzaklewskiego w celu przedstawienia kandydatury pana posła Stanisława Zająca.

Poseł Marian Krzaklewski


Marszałek:

    Dziękuję panu posłowi.

    Czy ktoś z pań posłanek i panów posłów pragnie zabrać głos w sprawie zgłoszonych kandydatur?

    Nikt się nie zgłasza.

    Zgodnie z art. 4 ust. 4 regulaminu Sejm wybiera wicemarszałków Sejmu w tym samym trybie, co marszałka Sejmu, tj. bezwzględną większością głosów w głosowaniu imiennym, chyba że Sejm postanowi inaczej. W związku z tym, że kandydatów zgłoszono w liczbie określonej w uchwale Sejmu, proponuję, aby głosowanie nad wyborem wicemarszałków Sejmu przeprowadzić za pomocą urządzenia do głosowania.

    Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Sejm propozycję przyjął.

    Sprzeciwu nie słyszę.

    Głosować będziemy nad poszczególnymi kandydaturami zgodnie z kolejnością ich przedstawiania.

    Przystępujemy do głosowania.

    Kto z pań posłanek i panów posłów jest za wyborem pana posła Marka Borowskiego na wicemarszałka Sejmu, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk. (255)

    Kto jest przeciw? (147)

    Kto się wstrzymał? (46)

WynikiIndywidualne wyniki głosowania

    Stwierdzam, że Sejm bezwzględną większością głosów dokonał wyboru pana posła Marka Borowskiego na wicemarszałka Sejmu. (Oklaski)

    Kto z pań posłanek i panów posłów jest za wyborem pana posła Jana Króla na wicemarszałka Sejmu, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk. (446)

    Kto jest przeciw? (4)

    Kto się wstrzymał? (2)

WynikiIndywidualne wyniki głosowania

    Stwierdzam, że Sejm bezwzględną większością głosów dokonał wyboru pana posła Jana Króla na wicemarszałka Sejmu. (Oklaski)

    Kto z pań posłanek i panów posłów jest za wyborem pana posła Franciszka Jerzego Stefaniuka na wicemarszałka Sejmu, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk. (445)

    Kto jest przeciw? (0)

    Kto się wstrzymał? (4)

WynikiIndywidualne wyniki głosowania

    Stwierdzam, że Sejm bezwzględną większością głosów dokonał wyboru pana posła Franciszka Jerzego Stefaniuka na wicemarszałka Sejmu. (Oklaski)

    Kto z pań posłanek i panów posłów jest za wyborem pana posła Stanisława Zająca na wicemarszałka Sejmu, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk. (298)

    Kto jest przeciw? (127)

    Kto się wstrzymał? (30)

WynikiIndywidualne wyniki głosowania

    Stwierdzam, że Sejm bezwzględną większością głosów dokonał wyboru pana posła Stanisława Zająca na wicemarszałka Sejmu. (Oklaski)

    Stwierdzam, że Sejm wybrał na wicemarszałków Sejmu panów posłów Marka Borowskiego, Jana Króla, Franciszka Jerzego Stefaniuka i Stanisława Zająca.

    Serdecznie gratuluję. (Oklaski)

    Zarządzam przerwę do godz. 19.30.

    W czasie przerwy odbędą się posiedzenia Prezydium Sejmu i Konwentu Seniorów, które postanowią o dalszym przebiegu obrad.

    Dziękuję bardzo.

    (Przerwa w posiedzeniu od godz. 18 min 25 do godz. 19 min 44)

Marszałek:

    Przepraszam za opóźnienie.

    Wznawiam obrady.

    Wysoka Izbo! Prezydium Sejmu, po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów, proponuje rozpatrzenie następujących punktów porządku dziennego:

    - Wybór sekretarzy Sejmu;

    - Pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały Sejmu RP w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej;

    - Pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały Sejmu RP w sprawie powołania i wyboru składu osobowego Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie zmiany regulaminu Sejmu.

    Prezydium Sejmu proponuje jednocześnie, aby Sejm wyraził zgodę na przystąpienie do pierwszego czytania projektów uchwał na podstawie art. 47 pkt 1 regulaminu Sejmu, tj. niezwłocznie po otrzymaniu przez posłów projektów uchwał.

    W dniu dzisiejszym - to też jest propozycja Prezydium Sejmu i Konwentu Seniorów - obrady zakończymy po dokonaniu wyboru sekretarzy Sejmu. Pozostałe punkty porządku dziennego rozpatrzymy jutro, a obrady rozpoczną się o godz. 9 - taka jest wspólna propozycja.

    Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu w sprawie przedstawionego porządku, będę uważał, że Sejm propozycję przyjął.

    Sprzeciwu nie słyszę.

    Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 4 porządku dziennego: Wybór sekretarzy Sejmu.

    Prezydium Sejmu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów, przedstawia wniosek w sprawie wyboru sekretarzy Sejmu, który został zawarty w doręczonym paniom i panom posłom druku nr 2.

    A, przepraszam bardzo...

    Proszę.

Poseł Janusz Dobrosz


Marszałek:

    Panie pośle, to miało być przedstawione za chwilę.

    Zgodnie z art. 5 regulaminu Sejm wybiera 20 sekretarzy Sejmu. Wybór odbywa się łącznie, chyba że Sejm postanowi inaczej.

    Czy ktoś z posłanek i posłów chce jeszcze w tej sprawie zabrać głos, zgłosić ewentualne zmiany na liście kandydatów?

    Proszę bardzo, pan poseł Janiak.

Poseł Kazimierz Józef Janiak


Marszałek:

    Dziękuję bardzo.

    Proszę bardzo, czy są jeszcze jakieś zgłoszenia?

    Nie ma. Dziękuję.

    Przystępujemy zatem do głosowania.

    Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem wniosku Prezydium Sejmu w sprawie wyboru sekretarzy Sejmu, w brzmieniu proponowanym w druku nr 2, wraz ze zgłoszonymi poprawkami, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk. (398)

    Kto jest przeciw? (2)

    Kto się wstrzymał? (5)

WynikiIndywidualne wyniki głosowania

    Stwierdzam, że Sejm dokonał wyboru sekretarzy Sejmu.

    Proszę o komunikaty.

    (Głosy z sali: Jakie są wyniki?)

    Chodzi o odczytanie wyników? Proszę bardzo. Za - 398, przeciw - 2, wstrzymało się 5 posłów.

    (Głosy z sali: A stwierdzenie wyboru?)

    Stwierdziłem, że Sejm dokonał wyboru sekretarzy Sejmu. Nie? No to przepraszam, jeżeli opuściłem to. (Oklaski)

Sekretarz Poseł Dorota Arciszewska


Marszałek:

    Dziękuję bardzo.

    Zarządzam przerwę do jutra, tj. do dnia 21 października, do godz. 9.

    Dziękuję bardzo.

    (Przerwa w posiedzeniu o godz. 19 min 50)