2 kadencja, 28 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Jerzy Jankowski

2 kadencja, 28 posiedzenie, 3 dzień (02.09.1994)


15 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie pilnych rządowych projektów ustaw:
    1) o rachunkowości (druk nr 567),
     2) o biegłych rewidentach i ich samorządzie (druk nr 568).


Poseł Jerzy Jankowski:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Podzielam pogląd kolegi - za dużo. Przedkładany Wysokiej Izbie rządowy projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, zawarty w druku nr 568, jest propozycją nowelizacji ustawy z 19 października 1991 r. o badaniu i ogłaszaniu sprawozdań finansowych oraz biegłych rewindentach i ich samorządzie.

    Wysoka Izbo! Przedkładany projekt ustawy winien być rozpatrywany łącznie z projektem ustawy o rachunkowości i z takim stanowiskiem rządu, wyrażonym w uzasadnieniu do przedmiotowej ustawy, w pełni się zgadzam. W swoim wystąpieniu chcę się odnieść tylko do jednej z omawianych ustaw, mianowicie do ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie. Zmiany zawarte w proponowanym projekcie w stosunku do rozwiązań funkcjonujących są następujące: Po pierwsze, ustawowo określa się warunki, jakie powinna spełniać osoba, aby uzyskać prawo wykonywania zawodu w charakterze biegłego rewidenta. Po drugie, następuje zaliczenie zawodu biegłego rewidenta do grupy zawodów wolnych - jest to rozwiązanie funkcjonujące i obowiązujące we wszystkich krajach zachodnich. Po trzecie, ustawowo określono materię będącą przedmiotem badań biegłego rewidenta. Po czwarte, analogicznie jak w Unii Europejskiej, ustawowo zapewnia się przestrzeganie obowiązujących przepisów, zasad etyki i norm wykonywania zawodu - zapewnia to zapis ustawowy wprowadzający kontrolę wewnętrzną. Po piąte, następuje zapewnienie czynnego udziału w kształtowaniu organów samorządowych poprzez wybór delegatów na krajowy zjazd biegłych rewidentów przez regionalne zgromadzenia przeprowadzane w oddziałach.

    Panie Posłanki! Panowie Posłowie! Proponowane rozwiązanie należy uznać za konieczne i optymalne. Chciałbym jednak zwrócić uwagę Wysokiej Izby na brak konsekwencji w tworzeniu prawa. Otóż uchwalone w dniu 7 lipca 1994 r. zmiany do ustawy Prawo spółdzielcze wprowadziły m.in. w art. 240a przepis, zgodnie z którym związki rewizyjne spółdzielni mogą przeprowadzać badania sprawozdań finansowych wg dotychczasowej ustawy z dnia 19 października 1991 r., bez obowiązku spełnienia wymagań, jak inne osoby prawne uprawnione do badania sprawozdań odnośnie do przewagi zatrudnienia w organach związków biegłych rewidentów.

    Wysoka Izbo! Przedstawiony rządowy projekt zmieniający ustawę z dnia 19 października 1991 r. w ogóle nie uwzględnia decyzji Sejmu podjętej przy nowelizacji Prawa spółdzielczego. Dlatego też niezbędne jest uzupełnienie art. 10 projektu ustawy o ust. 3 o następującej treści: ˝Do badania sprawozdań finansowych spółdzielni uprawnione są również związki rewizyjne spółdzielni bez obowiązku spełniania wymogów określonych w ust. 1, pkt 3, lit. b i c oraz w ust. 2˝. Równocześnie w art. 16 ust. 3 należy wyłączyć związki rewizyjne spółdzielni z obligatoryjnej przynależności do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

    Wysoka Izbo! Na zakończenie należy po raz kolejny zgłosić zastrzeżenie do prób ponawianych przez różne organizacje mieniące się samorządowymi, by w drodze ustawowej przyznano im uprawnienia do ściągnięcia składek członkowskich w trybie przepisu o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. O tym mówi się w art. 23 projektu ustawy. Autorzy takich wniosków chyba nie rozumieją istoty samorządowych organizacji. Dlatego też wnoszę o wykreślenie art. 23 z projektu ustawy będącej przedmiotem dzisiejszej debaty. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia