2 kadencja, 112 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Józef Kaleta

2 kadencja, 112 posiedzenie, 3 dzień (31.07.1997)


29 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług oraz Komisji Ustawodawczej o poselskim projekcie ustawy o finansowaniu dróg publicznych (druki nr 2041 i 2475).


Poseł Józef Kaleta:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Sojuszu Lewicy Demokratycznej mam zaszczyt przedstawić Wysokiej Izbie stanowisko w sprawie projektu ustawy o finansowaniu dróg publicznych. Przedłożony Wysokiej Izbie projekt ustawy uwzględnia w dużym stopniu uwagi i wnioski zgłoszone w pierwszym czytaniu.

    Posłowie Sojuszu Lewicy Demokratycznej pozytywnie oceniają rezygnację z planowanego wcześniej tworzenia celowego funduszu drogowego i związanego z tym tworzenia rozbudowanego aparatu administracyjnego. Na pozytywną ocenę zasługuje naszym zdaniem także precyzyjne określenie w projekcie ustawy zasad podziału środków finansowych na finansowanie dróg krajowych i wojewódzkich oraz powiązanie źródeł finansowania dróg z wpływami budżetowymi z tytułu podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Jest to na pewno najbardziej obiektywne kryterium dostosowywania rozmiarów środków finansowych do potrzeb w zakresie budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg publicznych. Wzrost liczby środków transportowych i intensywność korzystania przez ich posiadaczy z dróg pozwoli na odpowiednie zwiększenie wpływów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od paliw silnikowych i przekazanie ich na finansowanie dróg. Użytkownicy dróg publicznych będą zatem musieli uczestniczyć w kosztach ich finansowania w stopniu proporcjonalnym do rozmiarów ich niszczenia.

    Posłowie SLD szczególnie pozytywnie oceniają projekt włączenia podatku od środków transportowych do podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Jest to nareszcie realizacja powszechnie od wielu lat zgłaszanych postulatów, także w tej Izbie. W 1994 r. Wysoka Izba podjęła prawie jednomyślnie rezolucję wzywającą rząd do przedstawienia w ciągu miesiąca projektu ustawy o włączeniu podatku od środków transportowych do podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Za włączeniem podatku od środków transportowych do ceny paliw opowiedział się także w 1994 r. były rzecznik praw obywatelskich prof. Tadeusz Zieliński. Na początku ubiegłego roku premier Cimoszewicz oficjalnie poinformował społeczeństwo poprzez środki masowego przekazu, że rząd przekaże Sejmowi projekt ustawy o włączeniu podatku od środków transportowych do podatku akcyzowego od paliw silnikowych najpóźniej na przełomie kwietnia i maja 1996 r.

    Włączenie podatku od środków transportowych do podatku akcyzowego od paliw silnikowych pozwoli na obciążenie tym podatkiem przewoźników zagranicznych, którzy dotychczas nie płacą w Polsce tego podatku i są pod tym względem niesłusznie uprzywilejowani w stosunku do przewoźników krajowych. Operacja ta pozwoli także na odpowiednie powiązanie wysokości podatku z rozmiarami zniszczeń dróg dokonywanych przez przewoźników.

    Włączenie podatku od środków transportowych do podatku akcyzowego od paliw silnikowych nie spowoduje zmniejszenia dochodów budżetów gmin z tego tytułu, czego tak bardzo obawiały się samorządy terytorialne. Projekt ustawy przewiduje bowiem odpowiednią rekompensatę z tego tytułu budżetom gmin. Poza tym część podatku od środków transportowych zostanie utrzymana w budżetach gmin, gdyż zakłada się w projekcie ustawy, że będą nim nadal objęte samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2 ton, ciągniki, przyczepy i autobusy.

    W imieniu klubu SLD proponuję połączenie pkt. 1 i 2 w art. 8 projektu ustawy, nieuzasadnione jest bowiem mówienie w pkt. 1 o samochodach ciężarowych o ładowności 2-12 ton, a w pkt. 2 o samochodach o ładowności powyżej 12 ton. Można przecież w jednym punkcie zapisać, że podatkowi podlegają samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2 ton.

    Niestety, projekt ustawy nie przewiduje żadnej rekompensaty dla inwalidów, którzy są obecnie zwolnieni z tego podatku, nie ma bowiem, jak się wydaje, technicznych możliwości zapewnienia takiej rekompensaty w projekcie ustawy o finansowaniu dróg publicznych. Ewentualnie taka rekompensata mogłaby być przewidziana w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Kończąc, wnoszę, aby Wysoka Izba raczyła uchwalić projekt ustawy o finansowaniu dróg publicznych w brzmieniu przedłożonym przed cztery komisje sejmowe. Dziękuję za uwagę. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia