2 kadencja, 64 posiedzenie, 1 dzień (08.11.1995)
4 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Zdrowia oraz Komisji Ustawodawczej o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (druki nr 1259 i 1294).
Poseł Ryszard Ulicki:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Z przyjemnością informuję, że stanowisko mojego klubu parlamentarnego jest całkowicie zbieżne z zaprezentowanym przed chwilą poglądem Komisji Zdrowia oraz Komisji Ustawodawczej (druk nr 1294) co do poprawek zgłoszonych przez Senat do omawianej dziś ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Podstawowy dylemat naszego klubu dotyczył stosunku do kwestii reklamy, a konkretnie brzmienia art. 8. Nasze stanowisko w tej sprawie - pragnę ten fakt jedynie przypomnieć - miałem zaszczyt prezentować w czasie pierwszego czytania projektu ustawy. Krótko mówiąc, oznacza to, że nie będziemy popierać poprawek Senatu. Pozostajemy żarliwymi orędownikami obowiązujących obecnie ograniczeń, ale jednocześnie - pragnę to podkreślić - z poczuciem odpowiedzialności myślimy o polskich producentach tytoniu, o polskim przemyśle tytoniowym i o konsekwencjach szlachetnego - bo tak o nim myślimy - rygoryzmu Senatu i wszystkich zwolenników całkowitego zakazu reklamy.
Przyjęcie stanowiska Senatu oznaczałoby, że polski rynek tytoniowy przegrałby w jakiejś części swoją szansę prywatyzacyjną, stając się rynkiem bardzo wysokiego ryzyka. Całkowity zakaz reklamy spowodowałby brutalną wojnę cenową na rynku tytoniowym, na którą stać jedynie wielkie światowe potęgi tytoniowe. Na taką wojnę nie mogą sobie pozwolić polskie firmy, gdyż w jej wyniku bardzo wiele by straciły, a może nawet upadły.
W tym rygoryzmie tytoniowym jest także trochę paradoksu, bo godzi się przypomnieć, że podatek akcyzowy od tytoniu i niestety także od alkoholu stanowi znaczny wkład w budżet państwa, a ten z kolei zasila służbę zdrowia, oświatę itd. Jest to być może paradoks naszej sytuacji gospodarczej, ale nie można go nie zauważyć, analizując tę właśnie sprawę. Jesteśmy głęboko przekonani, że ustawa w tym kształcie, w jakim pragnie ją widzieć nasz klub, przyczyni się do wykreowania warunków ekonomicznych i prawnych zachęcających do ograniczania używania tytoniu, o czym jest mowa w w art. 3 pkt 3 omawianego projektu ustawy. Jesteśmy także przekonani, że realizacja ustawy w całości sprzyjać będzie propagowaniu postaw prozdrowotnych i stylu życia wolnego od palenia papierosów, od używania tytoniu.
Dziękuję za uwagę i pragnę raz jeszcze oświadczyć, że w głosowaniu nad projektem ustawy poprzemy propozycje obu komisji.
Na koniec chciałbym dodać, że właśnie przed chwilą analizowałem wyniki badań szwajcarskich dotyczących zależności między paleniem tytoniu wśród nieletnich a istniejącym lub nie istniejącym zakazem. W Norwegii jest całkowity zakaz reklamy, a ok. 38% 15-, 16-latków pali, w Szwajcarii takiego zakazu nie ma, jest reklama, a pali tylko 8%, a więc nie tylko od reklamy zależy stosunek społeczeństwa, jego najmłodszej części, do palenia. To nie powinno nas uspokajać, ale to jest jeden z tych motywów, które braliśmy pod uwagę. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia