2 kadencja, 64 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Jerzy Zakrzewski

2 kadencja, 64 posiedzenie, 1 dzień (08.11.1995)


3 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług oraz Komisji Ustawodawczej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy Kodeks morski (druki nr 885 i 1296).


Poseł Jerzy Zakrzewski:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Mając zaszczyt występowania w imieniu Klubu Parlamentarnego Sojuszu Lewicy Demokratycznej, pragnę poprzeć nowelizację Kodeksu morskiego przedłożoną w imieniu połączonych komisji przez panią poseł sprawozdawcę.

    Najistotniejsze propozycje zmian w Kodeksie morskim to wprowadzenie do polskiego prawa hipoteki na statku w budowie oraz liberalizacja przepisów umożliwiających obcym jednostkom podniesienie polskiej bandery.

    Hipoteka na statku w budowie powinna doprowadzić do ożywienia i poprawy koniunktury polskich stoczni, skłania to bowiem do inwestowania we flotę oraz stanowi zabezpieczenie kredytu przeznaczonego na ten cel. Jak w wypadku nieruchomości księga wieczysta, tak w odniesieniu do statku rejestr okrętowy będzie odzwierciedlał wszystkie zdarzenia faktyczne i prawne mające związek z tym statkiem. Rejestr okrętowy został podzielony na trzy księgi: rejestr stały dla statków stanowiących polską własność, rejestr tymczasowy dla statków, które uzyskały czasową polską przynależność oraz rejestr statków w budowie. W rejestrze stałym będą mogły być wpisane statki uważane za polską własność, tj. gdy wszyscy współwłaściciele mimo skromnego polskiego kapitału są zainteresowani tym, aby pływał on pod polską banderą. W rejestrze tymczasowym będą mogły być wpisane statki, które uzyskały czasową polską przynależność. Przepisy dotyczące czasowej polskiej przynależności zostały znacznie zliberalizowane. Obecnie jest to działalność decyzyjna ministra transportu i gospodarki morskiej, a po nowelizacji wystarczy spełnienie ustawowych wymagań, aby uzyskać polską przynależność statku. Jednym z tych wymagań jest to, aby kapitanem statku był obywatel polski. Warunek ten wynika z konwencji UNCTAD z 1986 r., która mówi, że minimalna część załogi powinna mieć obywatelstwo państwa bandery. Czasowa polska przynależność statku oznacza m.in. nadzór kwalifikacyjny Polskiego Rejestru Statków, opiekę konsularną za granicą, dostęp do żeglugi kabotażowej bez konieczności uzyskiwania zezwolenia od terenowego organu administracji morskiej. Polska jest stroną konwencji SOLAS o bezpieczeństwie statków i przepisy tej konwencji są u nas skrupulatnie przestrzegane.

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Międzynarodowa Federacja Transportowa (ITF), której afiliantami są również związki zrzeszające polskich marynarzy, dopuszcza do uznania drugiego rejestru pod następującymi warunkami:

    - drugie rejestry muszą mieć korzystny wpływ na gospodarkę kraju,

    - ulgi podatkowe muszą być przyznawane armatorom i marynarzom,

    - nie mogą ulec obniżeniu normy bezpieczeństwa,

    - musi być zachowane prawo negocjacji związków zawodowych. Nie mogą być stosowane dyskryminacyjne warunki zatrudnienia.

    Należy stwierdzić, że powyższe warunki w przypadku rejestru tymczasowego zostały spełnione.

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Potrzeba nowelizacji Kodeksu morskiego była od dłuższego czasu podnoszona w środowiskach gospodarki morskiej. Komisja legislacyjna prawa morskiego przygotowała rozpatrywany dzisiaj projekt w roku 1991. Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej w pełni popiera zawarte w nim rozwiązania i, uwzględniając zaproponowane przez połączone komisje korekty, będzie głosował za przyjęciem tekstu zawartego w sprawozdaniu. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia