2 kadencja, 89 posiedzenie, 2 dzień (26.09.1996)
6 punkt porządku dziennego:
Sprawozdania Komisji Spraw Zagranicznych, Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą oraz Komisji Ustawodawczej o rządowych projektach ustaw o ratyfikacji:
1) Konwencji o Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (druki nr 1838 i 1907),
2) umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju o przywilejach i immunitetach Organizacji (druki nr 1839 i 1908).
Poseł Antoni Kobielusz:
Pani Marszałek! Panie i Panowie Posłowie! Sejm na 87 posiedzeniu skierował dwa rządowe projekty ustaw - o ratyfikacji Konwencji o Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (druk nr 1838) oraz o ratyfikacji umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju o przywilejach i immunitetach Organizacji (druk nr 1839) - do trzech Komisji: Spraw Zagranicznych, Stosunków Gospodarczych z Zagranicą i Ustawodawczej.
Mam zaszczyt przedstawić stanowisko połączonych komisji z 24 września br.
Komisje jeszcze raz zapoznały się z zasadami OECD oraz przebiegiem i rezultatami sześcioletnich negocjacji. Negocjacje te objęły usługi międzynarodowe, przepływy kapitałowe, inwestycje zagraniczne, politykę ekologiczną i podatkową, transport morski i przemysł stoczniowy. W tym czasie zliberalizowano politykę dotyczącą obrotu kapitałowego, operacji dewizowych, inwestycji zagranicznych. Zmieniono również część przepisów dotyczących ochrony środowiska. Przystępując do OECD, Polska zobowiązuje się m.in. do przyznawania przedsiębiorstwom z udziałem kapitału zagranicznego z państw OECD statusu nie mniej korzystnego niż przyznawany krajowym przedsiębiorstwom w tym samym sektorze, a także do stopniowego zmniejszania ograniczeń, które dziś jeszcze występują.
Z drugiej strony w oświadczeniu rządu RP i aneksach, które są częścią składową porozumienia o zaproszeniu Rzeczypospolitej Polskiej do przystąpienia do konwencji OECD, zadbano o nasze interesy, zgłaszając zastrzeżenia i uwagi dotyczące odstępstw od aktów prawnych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju bądź warunków i terminów ich realizacji.
Na posiedzeniu połączonych komisji zwrócono uwagę na potrzebę jednakowego stosowania przepisów konwencji OECD wobec wszystkich krajów członkowskich. Pod nieobecność przedstawiciela klubu parlamentarnego, który jako jedyny nie poparł w pierwszym czytaniu ratyfikacji konwencji o OECD, odczytano i omówiono jego zastrzeżenia, zwłaszcza dotyczące hipotetycznego zagrożenia dla suwerenności Polski. Komisje nie podzieliły tych zastrzeżeń.
Warto zwrócić uwagę, że art. 6 ust. 3 konwencji o OECD mówi, ˝iż żadna decyzja nie będzie wiążąca dla członka organizacji, o ile nie będzie zgodna z wymaganiami jego procedury konstytucyjnej˝. Zgodnie z ust. 1 tegoż artykułu, decyzje w OECD podejmowane są po wzajemnym uzgodnieniu przez wszystkich członków organizacji. Wynika stąd, iż po ratyfikacji konwencji o OECD Polska będzie mogła skutecznie bronić swoich interesów, gdyby zaistniała taka konieczność.
Potrzeba ratyfikacji umowy między rządem RP a OECD o przywilejach i immunitetach organizacji nie wzbudziła kontrowersji. Wynika ona z konieczności stworzenia warunków działania przedstawicielom i ekspertom organizacji działającym na terenie naszego kraju. Przyjęte w umowie rozwiązania są zgodne ze standardami międzynarodowymi.
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Połączone komisje wnoszą, aby Wysoki Sejm uchwalić raczył załączone do sprawozdań projekty ustaw o ratyfikacji Konwencji o Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz o ratyfikacji umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju o przywilejach i immunitetach Organizacji. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia