2 kadencja, 20 posiedzenie, 3 dzień - Minister Transportu i Gospodarki Morskiej Bogusław Liberadzki

2 kadencja, 20 posiedzenie, 3 dzień (13.05.1994)


14 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki.


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej Bogusław Liberadzki:

    Panie Marszałku! Panie Posłanki i Panowie Posłowie! Niech mi wolno będzie w pierwszych słowach podziękować serdecznie za tę debatę, która odbyła się nad przedłożonym projektem ustawy. Pragnę wyrazić zadowolenie z faktu, iż w tak dużym stopniu byli państwo uprzejmi podzielić pogląd, co do potrzeby wydania tej ustawy, jak również poprzeć rozwiązania projektowane w tej ustawie. Pragnę wyrazić także bardzo dużą satysfakcję z naszego wspólnego zrozumienia się i z naszej wspólnej świadomości ekologicznej, a także świadomości tego, iż terytorium Polski to nie tylko 312 tys. km2 lądu, ale jeszcze kilkadziesiąt tysięcy kilometrów kwadratowych więcej - nasze terytorium wodne.

    Padały tutaj postulaty pod moim adresem. Pragnę przyjąć wszelkiego rodzaju zobowiązania i współpracować w komisji czy w podkomisji w trakcie dopracowywania projektu tej ustawy. Mam świadomość, że trzeba będzie jeszcze raz przeglądać konkretne zapisy i deklaruję tutaj ze swojej strony gotowość do kooperacji oraz zobowiązuję się do udzielania wszelkich informacji związanych z przedmiotem, przyczynienia się do wspólnego sukcesu, czyli do powstania tego projektu ustawy jako prawa wspierającego w jakimś sensie nasz awans cywilizacyjny w dziedzinie ekologii naszego morza.

    Były pytania odnośnie do kosztów. Wstępne szacunki dotyczące doposażenia polskiego rejestru statków oraz trzech urzędów morskich wskazują, iż w przyszłorocznym budżecie musielibyśmy przeznaczyć kwotę 62 435 400 tys. zł (w cenach aktualnych), żeby móc wprowadzić pełen program.

    Co do armatorów, to oni mają statki w zasadzie wyposażone, ponieważ konwencja już obowiązuje w innych krajach, do których pływamy, jest natomiast sprawa portów morskich, które są, jak wiemy, przedsiębiorstwami, w zasadzie spółkami jednoosobowymi skarbu państwa. Natomiast gdy idzie o bilans wpływów i wydatków na zabezpieczenie, to byłoby rzeczą idealną, gdyby się okazało, że poniesione dodatkowe nakłady są dodatkowymi nakładami poniesionymi, a wpływów z tytułu kar nie ma żadnych, ponieważ nasze morze w wyniku tej ustawy po prostu nie będzie zatruwane. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia