2 kadencja, 28 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Zbigniew Pietrzykowski

2 kadencja, 28 posiedzenie, 3 dzień (02.09.1994)


15 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie pilnych rządowych projektów ustaw:
    1) o rachunkowości (druk nr 567),
     2) o biegłych rewidentach i ich samorządzie (druk nr 568).


Poseł Zbigniew Pietrzykowski:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Projekt ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie zmierza do stworzenia w Polsce nowego zawodu: biegłego rewidenta. Projekt wprowadza rozwiązania trafne. W szczególności należy wskazać na instytucję samorządu rewidentów, nieco podobną do samorządu np. adwokackiego.

    Wątpliwości budzić może jedynie treść tych przepisów projektu, z których wynika zasada wyłączności udziału biegłych rewidentów w spółkach prawa cywilnego. Tymczasem wymogiem związanym z funkcjonowaniem gospodarki rynkowej jest brak monopoli w tej sferze świadczonych usług oraz swoista kompleksowość działania. Nie powinno się zatem stwarzać przeszkód w powoływaniu podmiotów gospodarczych zajmujących się np. badaniem sprawozdań finansowych, konsultingiem i obsługą prawną.

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Nie negując potrzeby dostosowania prawa polskiego do standardów europejskich, a także mając na względzie konieczność uporządkowania całego szeregu przepisów dotyczących rachunkowości podmiotów gospodarczych, należy jednak wobec przedstawionego projektu ustawy o rachunkowości zgłosić następujące uwagi.

    Moment podjęcia pracy nad wskazaną ustawą nie wydaje się najszczęśliwszy. Wobec nie ukształtowanego w chwili obecnej dodatkowego modelu poszczególnych rodzajów podmiotów gospodarczych można sądzić, że najpierw należy podjąć prace nad ukształtowaniem (w sensie prawnym) takich instytucji, jak np. spółdzielnie, spółki kapitałowe, w tym spółki skarbu państwa, przedsiębiorstwa państwowe i inne, a dopiero potem określać zasady ich rachunkowości. Formująca się w Polsce od 5 lat gospodarka rynkowa wymaga określenia przede wszystkim kwestii strukturalno-podmiotowych. Rzeczą wtórną są w tym przypadku kwestie instrumentalne, czyli właśnie sprawa rachunkowości. Zmiany instytucjonalne wymuszą niewątpliwie zmiany w zakresie rachunkowości. Źle by się stało, gdyby miały one dotknąć dopiero co uchwalonej przez Sejm ustawy.

    Wysoka Izbo! Wydaje się, że projekt ustawy grzeszy szczegółowością zawartych w nim rozwiązań, np. jeśli chodzi o kwestie terminów sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych itp. Sprawy te mogłyby zostać w materii ustawowej pominięte, a umieszczone w przepisach wykonawczych.

    Wątpliwy wydaje się argument podany w uzasadnieniu do projektu, według którego moment wejścia w życie ustawy o denominacji należy połączyć z momentem wejścia w życie ustawy o rachunkowości. Można przypuszczać, że poszczególne podmioty gospodarcze nie podołają obowiązkom związanym z obiema ustawami, w związku z czym mogą zostać zagrożone interesy budżetu państwa.

    Przedstawiając swoje wątpliwości, Klub Parlamentarny BBWR popiera projekty ustaw i jest za skierowaniem ich do komisji; równocześnie wnosi do Prezydium Sejmu o rezygnację z trybu pilnego. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia