2 kadencja, 69 posiedzenie, 2 dzień - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa Andrzej Urban

2 kadencja, 69 posiedzenie, 2 dzień (10.01.1996)


5, 6 i 7 punkt porządku dziennego:

     5. Pierwsze czytanie rządowego i poselskiego projektów ustaw Prawo energetyczne (druki nr 1290 i 1402).
     6. Założenia polityki energetycznej Polski do 2010 roku wraz z załącznikiem pt. ˝Sytuacja obecna i prognozy zaopatrzenia Polski w energię na tle Unii Europejskiej i świata˝ (druki nr 1372 i 1398).
      7. Rządowy dokument ˝Założenia polityki państwa w zakresie racjonalizacji użytkowania energii w sektorze komunalno-bytowym˝ (druki nr 1301 i 1399). (Gwar na sali)


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa Andrzej Urban:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! ˝Założenia polityki państwa w zakresie racjonalizacji użytkowania energii w sektorze komunalno-bytowym˝ zostały opracowane w Ministerstwie Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa w związku z inicjatywą Sejmu Rzeczypospolitej wyrażoną w dezyderacie skierowanym do Rady Ministrów w październiku 1994 r. Założenia te zostały przyjęte przez Radę Ministrów w październiku 1995 r. oraz przez Komisję Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej, Komisję Systemu Gospodarczego i Przemysłu i Komisję Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Problem racjonalizacji użytkowania energii, a zwłaszcza energii cieplnej, był przedmiotem systematycznych działań naszego ministerstwa. Znalazły one swoje odzwierciedlenie w licznych aktach prawnych, w których po raz pierwszy problemy te potraktowano jako ważne, a nawet priorytetowe. Ustawa Prawo budowlane wraz z przepisami wykonawczymi i wydawane co roku rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i sposobu rozliczania dotacji udzielanych spółdzielniom mieszkaniowym obejmują właśnie tę problematykę. Jakkolwiek dotychczasową praktykę i dokonania na tym polu można uznać za niezbędne i funkcjonujące, to należy stwierdzić, że poniesiony na działalność energooszczędnościową i termorenowacyjną w budownictwie nakład sił i środków mógłby zostać wykorzystany bardziej efektywnie. Propozycje zawiera przedkładany w ramach całego pakietu problematyki energetycznej dokument.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Realizacja narodowego programu racjonalizacji użytkowania energii w sektorze komunalno-bytowym ma doprowadzić obecny stan zużycia energii do stanu akceptowanego i zbliżonego do standardów światowych. Pragnę podkreślić, że u nas w tej chwili zużywa się do 300, a nawet powyżej 300 kWh / m2 na rok, a standardy światowe mówią, iż w wielu państwach Zachodu o podobnym klimacie zużywa się w granicach 100-150 kWh / m2 na rok. Przedstawiając założenia polityki energooszczędności w sektorze komunalnym i bytowym, liczymy na następujące generalne efekty: przede wszystkim oszczędność energii, która powinna wyrażać się zarówno w skali pojedynczych użytkowników, jak i gospodarki narodowej; następnie efekt oczywisty wyrażający się w ochronie środowiska, głównie przez zmniejszenie emisji pyłów i gazów; również efekt ekonomiczny dla pojedynczych użytkowników, budżetów lokalnych i budżetu centralnego i efekt społeczny, wskutek poprawy stanu budynków i warunków ich eksploatacji.

    Zaproponowane rozwiązania systemowe wykorzystują mechanizmy rynkowe wspomagane przez racjonalny interwencjonizm państwa. Chodzi przede wszystkim o to, aby właściciele i zarządcy budynków, którzy chcieliby obniżyć koszty ogrzewania poprzez przeprowadzenie termorenowacji kompleksowej, nie natrafiali na barierę braku środków na finansowanie tych inwestycji, chodzi o to, aby podejmować termorenowację w budynkach użyteczności publicznej, i wreszcie o to, aby działania te były powszechne i prowadzone profesjonalnie.

    Wprowadzając do praktyki ustalenia ˝Założeń polityki państwa w zakresie racjonalizacji użytkowania energii w sektorze komunalno-bytowym˝ sądzę, że cele, które wymieniłem, zostaną zrealizowane. Dziękuję bardzo za uwagę.


Powrót Przebieg posiedzenia