2 kadencja, 64 posiedzenie, 1 dzień (08.11.1995)
3 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług oraz Komisji Ustawodawczej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy Kodeks morski (druki nr 885 i 1296).
Poseł Władysław Święs:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! W pierwszym czytaniu projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks morski, które miało miejsce podczas 45 posiedzeniu Sejmu 16 marca br. - również miałem wtedy zaszczyt prezentować stanowisko klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego - wszyscy występujący posłowie podkreślali, tak jak dzisiaj, a także przedstawiciel rządu pan minister Liberadzki, że z racji konieczności dostosowania przepisów regulujących zagadnienia morskie w naszym kraju do nowych postanowień umów międzynarodowych i życia istnieje pilna potrzeba wprowadzenia zmian w kodeksie. Na zmiany te z niecierpliwością oczekiwali, jak wspomniał mój przedmówca, ludzie związani ze środowiskiem morskim. Ale trzeba zaznaczyć, że niektóre propozycje zmian wzbudziły nawet protesty. Chodziło o zapisy związane z tzw. tanią banderą i zatrudnieniem marynarzy polskich. Problem ten wrócił zresztą także w czasie prac podkomisji; mówiła o tym pani poseł sprawozdawca.
Podczas pierwszego czytania występujący posłowie omówili zmiany proponowane w projekcie - zdaniem występującego wtedy posła Kamińskiego z Konfederacji Polski Niepodległej, nawet aż za bardzo szczegółowo, co nie powinno, według niego, mieć miejsca w pierwszym czytaniu. Dlatego dla przypomnienia dodam, że zmiany te dotyczą głównie przynależności statku, prowadzenia rejestrów okrętowych oraz zastawu na statku, w tym statku w budowie. Wszyscy występujący zgodnie wnosili o przekazanie projektu do stosownych komisji sejmowych, tzn. do Komisji: Transportu, Łączności, Handlu i Usług oraz Ustawodawczej, z nadzieją i życzeniem, aby jak najszybciej wrócił on do tej sali i został poddany pod głosowanie. Projekt oceniono wysoko.
Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! Rzeczywiście, rządowy projekt w ocenie podkomisji i komisji nie wymagał specjalnych korekt. Na podkreślenie zasługują zmiany wprowadzone w art. 12, o czym tu mówiono, zabezpieczające interesy statków o polskiej przynależności w zakresie przewozów pomiędzy portami polskimi. Wprawdzie może być wydana zgoda na przewóz przez statki obcej przynależności, i taką zgodę może wydać terenowy organ administracji morskiej, tzn. urząd morski, ale w uzasadnionych przypadkach. Podkreślić należy, że taka praktyka, tzn. uprzywilejowanie własnych statków, jest stosowana przez wiele krajów. I tak należy na to patrzeć.
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Ponieważ rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks morski okazał się dobry, lekko przeszedł przez podkomisję i komisje, a pani poseł sprawozdawca i mój przedmówca szczegółowo omówili zmiany, w tym niewielkie, wręcz kosmetyczne, wniesione w wyniku prac komisji - aby się nie powtarzać i mając świadomość, że proponowany porządek obrad tej sesji został znacznie poszerzony, w poszanowaniu czasu ograniczę się do stwierdzenia, że klub Polskiego Stronnictwa Ludowego będzie głosował za przyjęciem ustawy. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia