2 kadencja, 69 posiedzenie, 2 dzień - Minister Przemysłu i Handlu Klemens Ścierski

2 kadencja, 69 posiedzenie, 2 dzień (10.01.1996)


5, 6 i 7 punkt porządku dziennego:

     5. Pierwsze czytanie rządowego i poselskiego projektów ustaw Prawo energetyczne (druki nr 1290 i 1402).
     6. Założenia polityki energetycznej Polski do 2010 roku wraz z załącznikiem pt. ˝Sytuacja obecna i prognozy zaopatrzenia Polski w energię na tle Unii Europejskiej i świata˝ (druki nr 1372 i 1398).
      7. Rządowy dokument ˝Założenia polityki państwa w zakresie racjonalizacji użytkowania energii w sektorze komunalno-bytowym˝ (druki nr 1301 i 1399). (Gwar na sali)


Minister Przemysłu i Handlu Klemens Ścierski:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Projekt Prawa energetycznego, który mam zaszczyt zaprezentować Wysokiej Izbie, przygotowywany był przez środowiska energetyków, i nie tylko, przez ponad trzy lata. Wzbudzał i nadal wzbudza bardzo wiele emocji. To zrozumiałe, ponieważ:

    - dotyczy sektora strategicznego dla naszej gospodarki,

    - ma charakter ˝konstytucji˝ polskiej energetyki,

    - wszyscy bez wyjątku jesteśmy odbiorcami energii elektrycznej.

    Wszystkim tworzącym ów dokument, szczególnie zaś paniom i panom posłom z Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu i podkomisji, pragnę serdecznie podziękować za współpracę. Pragnę również wyrazić przekonanie, iż jeśli nawet projekt ten nie do końca spełnia oczekiwania wszystkich, to powinien się pilnie stać obowiązującym prawem, jest bowiem warunkiem dalszego rozwoju polskiej energetyki.

    Polska energetyka roku 1996 jest inna niż jeszcze kilka lat temu. W 1995 r. rząd przyjął program restrukturyzacji i prywatyzacji sektora naftowego. KERM przyjął program restrukturyzacji organizacyjnej Przedsiębiorstwa Państwowego ˝Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo˝. Przygotowywany jest bardzo intensywnie program dostosowania polskiego górnictwa węgla kamiennego w latach 1996-2000 do wymogów polskiej gospodarki i społecznych uwarunkowań.

    Także w energetyce wydarzyły się rzeczy ważne. Od ponad roku elektroenergetyka funkcjonuje w atmosferze spokoju - bez konfliktów społecznych i bez dokuczliwych ograniczeń w dostawach energii elektrycznej. Zapomnieliśmy już o groźbie ograniczeń dostaw energii, tzw. stopni zasilania.

    Efektem wprowadzanych od kilku lat reform jest lepsza jakościowo energia elektryczna. Wzrosła jakość obsługi, zwiększono zakres świadczonych usług, wprowadzono znaczne zróżnicowanie taryf. Wzrosła również - o ponad 2% - sprawność produkcji energii. Realizowane są nowe inwestycje w elektrowniach, elektrociepłowniach oraz sieciach energetycznych. Poszerzono zakres modernizacji. W wyniku tych działań - o ponad 50% zmniejszyła się emisja pyłów i o ok. 40% - SO2.

    18 października ub. r. miało miejsce wielkiej wagi wydarzenie - połączenie systemów elektroenergetycznych Polski, Czech, Słowacji i Węgier z systemem UCPTE (Europy Zachodniej). Gwarantuje to możliwość uzyskania szybkiej pomocy w przypadku wystąpienia trudności w pracy krajowego systemu elektroenergetycznego, zapewnia optymalizację pracy naszego systemu, stymuluje wzrost eksportu energii elektrycznej. Łagodzi też poważnie problemy w górnictwie węgla kamiennego i przyspiesza integrację z Unią Europejską.

    Ubiegły rok można uznać za przełomowy dla polskiej elektroenergetyki. Wprowadzono rynkowe rozwiązania w hurtowym obrocie energią elektryczną i konkurs ofert na dostawę energii. Elektrownie i elektrociepłownie objęto wieloletnimi kontraktami na sprzedaż energii elektrycznej. Pragnę podkreślić fakt, że kontrakty te są zawierane z wytwórcami w wyniku przetargu i ostrej konkurencji.

    Sprzedaż energii elektrycznej spółkom dystrybucyjnym oparto o taryfę hurtową. Przygotowany jest już projekt zróżnicowanych regionalnie taryf energii elektrycznej dla odbiorców finalnych.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Rząd prezentuje projekt Prawa energetycznego równolegle z przyjętymi założeniami polityki energetycznej Polski do 2010 r. Sądzę, iż nadaje to nową jakość dyskusji nad prawem energetycznym, założenia bowiem kreślą w długim horyzoncie czasu warunki, w których nowe prawo ma funkcjonować; czytanie obydwu dokumentów razem pozwala na ich rzetelną ocenę.

    Założenia obejmują lata do roku 2010. Są istotnym uzupełnieniem ˝Strategii dla Polski˝ oraz programu polityki przemysłowej. Priorytetem założeń jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju przy uzasadnionych społecznie cenach energii i minimalnych szkodach dla środowiska. Podstawę do ich opracowania stanowiły najnowsze ekspertyzy krajowe i informacje zagraniczne. Założenia zawierają ocenę bezpieczeństwa energetycznego kraju, główne zadania polityki energetycznej państwa oraz instrumenty realizacji polityki energetycznej.

    W załączniku do założeń, uwzględniając różne źródła informacji, przedstawiono sytuację obecną i prognozy zaopatrzenia Polski w energię na tle Unii Europejskiej i świata. Na podstawie założeń będą mogły być podejmowane - przez zainteresowane podmioty - indywidualne decyzje inwestycyjne. Na bezpieczeństwo energetyczne kraju wpływa przede wszystkim zapewnienie dostaw energii pierwotnej i energii elektrycznej. (Gwar na sali)


Powrót Przebieg posiedzenia