2 kadencja, 64 posiedzenie, 1 dzień - Minister Transportu i Gospodarki Morskiej Bogusław Liberadzki

2 kadencja, 64 posiedzenie, 1 dzień (08.11.1995)


3 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług oraz Komisji Ustawodawczej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy Kodeks morski (druki nr 885 i 1296).


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej Bogusław Liberadzki:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Chciałbym przede wszystkim serdecznie podziękować komisjom oraz wszystkim posłankom i posłom, z panią poseł Elżbietą Pielą-Mielczarek na czele, za pracę nad tym projektem. Miałem przyjemność być na posiedzeniu połączonych komisji i przysłuchiwać się wręcz edukacyjnym także dla mnie rozważaniom nad różnymi aspektami prawnymi - sprawiło mi to osobistą satysfakcję. Chciałbym podziękować za tak wielkie zaangażowanie wszystkim, którzy z nami współpracowali - posłom, a także ekspertom, z panem prof. Łopuskim na czele, który jest tu obecny - dzięki którym możliwe było przedłożenie tego projektu w tym kształcie. Mam też dużą ochotę dołączyć do tej listy pana prof. Luksa.

    Proszę Państwa! Celem zasadniczym, którym się kierowaliśmy w pracy nad tym projektem, jest rzeczywiście nadrobienie pewnego dystansu regulacyjnego, jaki dzieli polską gospodarkę morską od naszego otoczenia. Tę zmianę ustawy traktowaliśmy jako swego rodzaju tymczasową konstytucję dla morza w zakresie zasad posługiwania się w kontekście polityki transportowej - dokument dotyczący tej polityki został przekazany do Sejmu, zadbaliśmy nawet o stosowną liczbę egzemplarzy. W kontekście daleko zaawansowanego w uzgodnieniach projektu dokumentu - także w kontekście dokumentu, który dzisiaj w Szczecinie i w Świnoujściu jest ostatecznie redagowany - polityka morska państwa opiera się na konkurencyjności polskiej żeglugi i polskich portów w Europie, a wszystko razem chcemy sformułować w kontekście programu dostosowawczego polskiego transportu do wymogów Unii Europejskiej. Kierujemy się zasadniczym wyzwaniem, które nas czeka. Mamy kilka lat, nie wiem 5 czy 7, razem będziemy o tym decydować, by nasze członkostwo w Unii Europejskiej stało się realne. Do tego czasu powinniśmy przede wszystkim dostosować nasze rozwiązania prawne oraz stworzyć warunki do rewitalizacji naszego przemysłu morskiego. Chciałbym szczególnie podziękować komisji, wszystkim wypowiadającym się posłom za wsparcie nas w sprawach - jak się wcześniej wydawało - dość kontrowersyjnych, takich jak: rejestr statków, hipoteka, także kabotaż morski. Na ten kabotaż morski patrzymy jako na coś nowego: jako na nową możliwość - także w wypadku napięć, żądań - rozwoju infrastruktury lądowej wzdłuż Morza Bałtyckiego. Traktujemy to jako dodatkowy popyt na usługi portowe, jako czynnik ożywiający nasze wybrzeże - na początku w kabotażu towarowym, a w ślad za tym w kontekście turystyki morskiej.

    Chciałbym zgodzić się z uwagami, które pan poseł Olszewski był uprzejmy przedstawić jako swego rodzaju krytykę. Otóż tak, panie pośle - trasa Kwiatkowskiego powstaje od 27 września tego roku. Tak, panie pośle - szansą rozwoju naszych portów jest infrastruktura okołoportowa i dostęp do lądu; w związku z tym będzie most na martwej Wiśle, tak żeby port gdański, Port Północny mógł być dołączony do obwodnicy. Tak, jeśli chodzi o autostradę A-1, przetarg będzie ogłoszony najprawdopodobniej na początku grudnia br. Tak - do tego również dochodzi linia kolejowa jako korytarz wzdłuż linii kolejowej E-59, który traktujemy w kontekście od Gdańska do portu Bari. Tak - również transeuropejska linia kolejowa, ta tradycyjnie opracowywana, czyli od Gdańska i od Szczecina rozwidlenie, w kierunku do Morza Śródziemnego, dochodząca do Grecji. Zatem jest to patrzenie kompleksowe, jest to umieszczenie także tego dokumentu w kontekście polityki transportowej. Chciałbym bardzo wyraźnie powiedzieć, iż do projektu ustawy, który Wysoka Izba dzisiaj rozpatruje, jest dołączony pakiet aktów wykonawczych, które ewentualnie ulegną zmianie, jeżeli byłyby wprowadzone zmiany do przedkładanej ustawy.

    Jeszcze raz dziękuję za współpracę. Jeszcze raz dziękuję za zrozumienie wagi spraw dotyczących gospodarki morskiej i tej regulacji. Kolejny raz chciałbym zadeklarować, iż to jest część składowa - jak mniemam - świadomie prowadzonej polityki transportowej, w tym polityki promorskiej i rewitalizacyjnej naszej gospodarki morskiej. Dziękuję, Wysoka Izbo, dziękuję, pani marszałek. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia