2 kadencja, 20 posiedzenie, 3 dzień - Poseł Bogdan Bujak

2 kadencja, 20 posiedzenie, 3 dzień (13.05.1994)


14 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki.


Poseł Bogdan Bujak:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przedstawiony dziś projekt ustawy jest bardzo ważną częścią zaproponowanego przez ministra transportu i gospodarki morskiej programu prac legislacyjnych na 1994 r. Program ten stanowi zaś bardzo ważny element szeroko rozumianej polityki morskiej naszego państwa. Mając na uwadze określone przez ministra spraw zagranicznych we wczorajszej debacie kierunki polityki zagranicznej, nasze mające coraz większy zakres tak zwane wejście do Europy, które wiąże się nie tylko z ilością powiązań gospodarczych, ale również z koniecznością przestrzegania zasad współpracy międzynarodowej, musimy pamiętać, że wykorzystanie elementów gospodarki morskiej w rozwoju kraju zobowiązuje nas do szczególnego zaangażowania w proces tworzenia regulacji prawnych, mających na celu ochronę naszych interesów w tym zakresie.

    Omawiana dziś ustawa, a w zasadzie jej projekt rządowy, jest nie tylko uzupełnieniem pakietu ustaw o obszarach morskich, przede wszystkim stanowi ona bardzo ważny element programu strategicznego ochrony i kształtowania środowiska naturalnego. Znane z niedalekiej przeszłości fakty związane z trudnościami egzekwowania kar oraz z ich bezwzględnie niskim poziomem w stosunku do zakresu naruszania zasad ochrony naszych obszarów morskich zmuszają nas do szybkich działań legislacyjnych. Mocno akcentuje to rozdz. 7 omawianego projektu.

    Należy stwierdzić, że na etapie dzisiejszej integracji gospodarczej w Europie szczególne, wręcz decydujące znaczenie mają dla prawa morskiego międzynarodowe rozwiązania prawne. Ta integracja uzależnia więc wewnętrzne inicjatywy ustawodawcze od międzynarodowych regulacji.

    Na takie rozwiązania, na osiągnięcie pełnej zgodności dążeń może pozwolić tylko udział rozwiązań konwencji międzynarodowych w ustawodawstwie wewnętrznym. Umożliwi to osiągnięcie pełnej unifikacji rozwiązań prawnych stosowanych na świecie z rozwiązaniami wewnętrznymi prawa polskiego, w tym również w przedmiocie ochrony polskiego środowiska morskiego. Stąd projekt niniejszej ustawy powiązany jest ściśle z ratyfikowanymi przez Polskę wspomnianymi wcześniej konwencjami międzynarodowymi, a więc konwencją MARPOL, konwencją helsińską i konwencją o zatapianiu. Należy stwierdzić, że pomimo istnienia pewnych dyskusyjnych zapisów proponowany projekt ustawy przedstawiony został w sposób przejrzysty, z dokładnymi uzasadnieniami. Optymizmem napawa stwierdzenie autorów projektu, że wejście w życie ustawy nie spowoduje dodatkowych wydatków, a nawet przewiduje się wpływy z tego tytułu do budżetu. Nasuwa się jednak pytanie, na czym budowana jest taka opinia, bo przecież ustawa działa w obie strony. Ponadto projekt ustawy mówi o doposażeniu portów i stoczni w odpowiednie urządzenia odbiorcze, co z zasady prowadzi do pewnych inwestycji zgodnych z postanowieniami ustawy.

    Podczas prac w komisjach sejmowych nad dyskutowaną dzisiaj ustawą należy zastanowić się nad tym, aby sformułowania były bardziej jednoznaczne. Jako przykład można podać brzmienie jednego z zapisów. Jest to zapis § 5 ust. 1 projektu rozporządzenia o trybie wydawania zezwoleń, powinien on być bardziej spójny z rozdz. 2 § 5 ust. 1 załącznika V, art. 1, ust. 1 konwencji helsińskiej. Sądzę, że podczas prac w komisjach sejmowych zapis ten powinien otrzymać bardziej jednoznaczne brzmienie.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przedstawiony dziś projekt ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki ma do spełnienia trzy podstawowe funkcje. Jest aktem uzupełniającym, jeśli chodzi o współpracę państw nadbałtyckich w sprawie ochrony wód Bałtyku, pozwala również na osiągnięcie pewnej spójności naszych ustaw z konwencjami międzynarodowymi oraz - jak już wspomniał pan minister Liberadzki - uzupełnia braki w przepisach prawa polskiego, dotyczące ochrony środowiska morskiego.

    Ze względu na wagę proponowanej ustawy wnoszę o skierowanie projektu do dalszych prac w komisjach sejmowych. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia