2 kadencja, 91 posiedzenie, 1 dzień - Minister Pracy i Polityki Socjalnej Andrzej Bączkowski

2 kadencja, 91 posiedzenie, 1 dzień (23.10.1996)


8 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej o orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego z dnia 16 lipca 1996 r. (sygn. akt K. 8/96) w sprawie niezgodności z konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej ustawy o zmianie ustawy o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw (druki nr 1863 i 1919).


Minister Pracy i Polityki Socjalnej Andrzej Bączkowski:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Nie byłem przed rokiem świadkiem debaty sejmowej w sprawie waloryzacji rent i emerytur. Ale jeśli pan minister Miller powiedział, że przeciętna renta i emerytura ma wynieść 565 zł, to powiedział prawdę - po waloryzacji wrześniowej, kiedy przeciętna kwota podwyżki wyniosła 72 zł, przeciętna renta i emerytura wynosi 565 zł, a nie 512 zł, jak podał pan poseł Rulewski. To są dane Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Natomiast, skoro już jestem, pani marszałek, przy głosie, jak i z uwagi na informacje prasowe z ostatnich dni, pragnę przypomnieć, że harmonogram wdrażania reformy ubezpieczeń społecznych przewidziany w dokumencie przyjętym przez parlament w kwietniu jest w znacznej mierze zrealizowany. Pragnę poinformować, a także przypomnieć, jeśli chodzi o 6 ustaw, które się ostatnio wymienia, że - po pierwsze - już weszła w życie nowelizacja ustawy o pomocy społecznej. Po drugie, zakończone zostały prace parlamentarne nad ustawą reformującą orzecznictwo inwalidzkie, ale przy długim vacatio legis te rozwiązania wejdą w życie później. Po trzecie, projekt ustawy o waloryzacji rent i emerytur będzie poddany drugiemu czytaniu w dniu jutrzejszym. Po czwarte, projekt ustawy o wieku emerytalnym jest już po uzgodnieniach międzyresortowych i minął już 30-dniowy termin na konsultacje społeczne, a są tam rozwiązania będące żywym przełożeniem programu reformy ubezpieczeń społecznych na język projektu ustawy - z tym wszakże wyjątkiem, że zrezygnowaliśmy z podnoszenia wieku emerytalnego kobiet do 65 lat, poprzestając na ustawowym wieku lat 60. Z pozostałych dwu ustaw pierwsza to ustawa o świadczeniach na rzecz rodziny, która jest przewidziana w harmonogramie na rok 1996. Pragnę przypomnieć, że rząd został zobowiązany przez Sejm - poprzez rezolucję - do przedstawienia programu polityki rodzinnej w terminie do 31 grudnia. Aby więc prace nad programem polityki rodzinnej, które prowadzi pełnomocnik rządu do spraw kobiet i rodziny pani minister Banach, były zharmonizowane z tym, co chcemy przenieść do projektu ustawy, celowo nie kierujemy jeszcze tego projektu, chociaż jest on przygotowany, do uzgodnień resortowych i konsultacji społecznej.

    I wreszcie ustawa o kapitałowych funduszach emerytalnych. Pierwszy projekt jest już przygotowany, ale wymaga jeszcze korekt związanych z tym, że chcemy, aby te fundusze emerytalne miały charakter i powszechny, i obowiązkowy. Żadnych innych projektów na rok 1996 nie przewidywano. Jeśli nawet hasłowo wymieniona była sprawa zwrotu do ZUS, mówiąc w skrócie, kosztów związanych z poborem składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Pracy, to takie rozwiązania ustawowe już weszły w życie i nie wymagają odrębnej ustawy. Natomiast celowo zrezygnowaliśmy z rekompensowania kosztów pobierania podatku dochodowego, bo wtedy trzeba byłoby taką samą rekompensatę przewidzieć dla zakładów pracy. I to jest 100% harmonogramu na rok 1996. Dziękuję za uwagę. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia