2 kadencja, 20 posiedzenie, 3 dzień (13.05.1994)
14 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (druk nr 166).
Poseł Sławomir Szatkowski:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Wiekowe doświadczenie i mądrość wielu ludów została zawarta w znanym powiedzeniu: ˝morze żywi i morze bogaci˝. Oczywiście morze czyste, a nie martwe biologicznie, które zamiast bogactwa i żywności przynosi zagrożenia dla naszego systemu ekologicznego. Dlatego nie tylko ludzie morza, nie tylko bojownicy o czystość środowiska naturalnego, ale i tzw. zwykli mieszkańcy Wybrzeża oczekują na uchwalenie rozpatrywanego obecnie przez Sejm projektu ustawy o zapobieganiu zanieczyszczenia morza przez statki. Problem zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia Bałtyku jest bowiem w świadomości tej części społeczeństwa stale obecny i traktowany szczególnie. Wynika to z obaw o katastrofalne skutki ewentualnego rozlewu np. olejów w ekstremalnych warunkach morskich dla obszarów nadbrzeżnych. Dobrze więc, że po zbyt wielu latach oczekiwania na regulację prawną tej sfery przystępujemy do pracy nad obecną ustawą zgłoszoną przez rząd.
Zakres obecnej regulacji prawnej określają wcześniej przyjęte przez Polskę konwencje i porozumienia międzynarodowe, o których mowa w uzasadnieniu projektu ustawy. Zakreślają one granice możliwości dokonywania zmian w proponowanych rozwiązaniach. Istotne wydaje się precyzyjne uregulowanie zakresu czynności poszczególnych podmiotów w celu uniknięcia ewentualnych sporów kompetencyjnych, szczególnie przy podejmowaniu działań w chwili wystąpienia zanieczyszczenia morza. Jako klub opowiadamy się za wyraźną koncentracją uprawnień decyzyjnych w sprawach krajowego systemu organizacyjnego zwalczania ewentualnych katastrofalnych zanieczyszczeń na morzu oraz koncentrowaniem kompetencji również w sprawie koordynacji międzynarodowych poczynań w stanie zagrożenia o większym zasięgu.
Kolejną sprawą, na którą należałoby zwrócić uwagę w toku prac w komisjach, jest problem objęcia przepisami tej ustawy nie tylko statków, ale i urządzeń portowych związanych z dystrybucją paliw, pobieraniem i usuwaniem nieczystości ze statków, a także innych eksploatowanych w portach urządzeń, które mogą mieć wpływ na stan czystości i bezpieczeństwa wód portowych.
Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego opowiada się za skierowaniem projektu ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki do właściwych komisji i uwzględnieniem zgłoszonych uwag. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia