1 kadencja, 6 posiedzenie, 1 dzień (23.01.1992)
1, 2 i 3 punkt porządku dziennego:
1. Sprawozdanie Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Komisji Ustawodawczej o rządowych projektach ustaw:
1) o prowizorium budżetowym na okres od dnia
1 stycznia do dnia 31 marca 1992 r. (druki nr 19 i 66);
2) o zasadach gospodarki finansowej państwa w 1992 r. (druki nr 25 i 62);
3) o zmianie ustawy Prawo budżetowe oraz niektórych innych ustaw (druki nr 26 i 64)
4) o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania (druki nr 27 i 63).
Przedstawiony przez Komisję Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów projekt rezolucji w sprawie rozdysponowania wygospodarowanych w ustawie o prowizorium budżetowym na okres od dnia 1 stycznia 1992 r. do dnia 31 marca 1992 r. dodatkowych środków finansowych.
2. Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej o rządowym projekcie ustawy o zmianie Kodeksu pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druki nr 28 i 55).
3. Sprawozdanie Komisji Sprawied
Poseł Leszek Golba:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Leszek Golba, Konfederacja Polski Niepodległej. Zabieram głos jako przedstawiciel Konfederacji Polski Niepodległej w sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Sprawa ta jest bardzo ważna i nurtująca polskie społeczeństwo, ponieważ dotyczy problemu jego ochrony wewnętrznej. Sytuacja finansowa policji ciągle, systematycznie się pogarsza i obecnie wchodzi w fazę krytyczną, co stanowi istotne zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego Polski. Obecną sytuację finansową policji określają dla przykładu następujące czynniki. Wybrałem tylko trzy bardzo istotne.
Po pierwsze, zadłużenie powstałe w 1991 r., które wynosiło łącznie 342,9 mld zł. Jest to stan na 30 listopada 1991 r. Środki otrzymane w ostatniej dekadzie grudnia tylko częściowo, powtarzam, tylko częściowo mogą zmniejszyć rozmiary zadłużenia, natomiast karne odsetki powiększają sumę długu proporcjonalnie do upływu czasu i szacowane są na sumę około 45 mld zł.
Po drugie, nagromadzenie potrzeb i zadań, które z powodu braku środków w 1991 r. były sukcesywnie przesuwane do realizacji na okres późniejszy. Dotyczy to na przykład prac remontowo-konserwacyjnych obiektów i sprzętu, zakupów materiałowych, pogarszania się stanu wyposażenia w sprzęt z powodu zużycia i wycofania z eksploatacji starego i braku nowego.
Wreszcie po trzecie, ze skali podstawowych potrzeb bieżących w zakresie wydatków eksploatacyjnych jednostek wynoszących miesięcznie minimum środków przewidzianych na ten cel w kwocie 140 mld zł - a wydatki rzeczowe, proszę państwa, to wydatki w zakresie łączności, wydatki na transport, wydatki na technikę policyjną czy chociażby wyżywienie - a więc właśnie ta miesięczna kwota przewidziana na te konkretne wydatki rzeczowe w prowizorium budżetowym wynosi poniżej 100 mld zł.
Panie Marszałku! Szanowni Państwo! Przerażający jest też stan dotyczący wzrostu przestępczości w kraju. W porównaniu z 1990 r. nastąpił niesamowity wzrost zabójstw, uszkodzeń ciała, bójek, gwałtów i kradzieży rozbójniczych, co w sumie daje cyfrę przerażającą dla przeciętnego Polaka, a mianowicie: w 1991 r. dokonano w Polsce prawie 722 tys. przestępstw o charakterze kryminalnym. Pragnę przy tym zaznaczyć, iż nie znana jest ciemna liczba przestępstw celowo społeczeństwu nie ujawnianych.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W ostatnim czasie z niesamowitym rozmachem wzrasta produkcja i przemyt narkotyków przez teren Polski. Powstaje mafia doskonale wyposażona w nowoczesne środki techniczno-transportowe, wzrasta czarnorynkowy handel bronią palną, korupcja i nadużycia gospodarcze przybierają ogromne rozmiary, które bulwersują społeczeństwo, kwitnie pospolity rabunek i bandytyzm, a jednocześnie z powodów finansowych nadal wstrzymywana jest akcja naboru nowych, powtarzam, nowych kadr do organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo publiczne. Ciągle na etapie raczkowania znajduje się policja do spraw zwalczania afer gospodarczych i korupcji oraz nadużyć, co w kontekście coraz częściej występujących przestępstw finansowo-gospodarczych jest przez społeczeństwo polskie nie do przyjęcia.
Prowizorium budżetowe na I kwartał br. przewiduje, że wydatki na bezpieczeństwo publiczne zmniejszą się o 40% w wymiarze realnym w stosunku do I kwartału ub.r., co może doprowadzić do zupełnej dezorganizacji i niedowładu służb ustawowo powołanych i odpowiedzialnych za bezpieczeństwo społeczeństwa.
Proszę państwa, w stosunku do tego, co przedstawiłem, bo trudno w tak krótkim czasie - już pan marszałek daje mi znak, że czas mija - przedstawić cały tragizm tej sytuacji, dziwne wydaje się stanowisko szefa resortu pana Macierewicza, który nie stara się, nie walczy o zwiększenie wydatków z budżetu państwa dla kierowanego przez siebie ministerstwa. Moim zdaniem jest to sabotowanie i brak troski o bezpieczeństwo społeczeństwa oraz Rzeczypospolitej. Dla Konfederacji Polski Niepodległej takie stanowisko szefa MSW jest nie do przyjęcia. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia