1 kadencja, 6 posiedzenie, 1 dzień - Poseł Andrzej Adamowicz

1 kadencja, 6 posiedzenie, 1 dzień (23.01.1992)


1, 2 i 3 punkt porządku dziennego:

   1. Sprawozdanie Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Komisji Ustawodawczej o rządowych projektach ustaw:
      1) o prowizorium budżetowym na okres od dnia
1 stycznia do dnia 31 marca 1992 r. (druki nr 19 i 66);
      2) o zasadach gospodarki finansowej państwa w 1992 r. (druki nr 25 i 62);
      3) o zmianie ustawy Prawo budżetowe oraz niektórych innych ustaw (druki nr 26 i 64)
      4) o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania (druki nr 27 i 63).
      Przedstawiony przez Komisję Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów projekt rezolucji w sprawie rozdysponowania wygospodarowanych w ustawie o prowizorium budżetowym na okres od dnia 1 stycznia 1992 r. do dnia 31 marca 1992 r. dodatkowych środków finansowych.
   2. Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej o rządowym projekcie ustawy o zmianie Kodeksu pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druki nr 28 i 55).
   3. Sprawozdanie Komisji Sprawied


Poseł Andrzej Adamowicz:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przedkładam Wysokiej Izbie sprawozdanie połączonych Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Komisji Ustawodawczej z prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy Prawo budżetowe oraz niektórych innych ustaw.

    Komisje rozpatrzyły ten projekt na posiedzeniach w dniach 7, 9, 17 i 18 stycznia 1992 r. Rząd przedstawiając Wysokiej Izbie projekt uzasadnia to koniecznością wzmocnienia kontroli nad dochodami i wydatkowaniem środków budżetowych państwa. Na treść rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo budżetowe oraz niektórych innych ustaw składają się propozycje nowelizacji 15 ustaw regulujących zasady gospodarki finansowej państwa.

    Komisje zaakceptowały zmiany w 9 ustawach, a w kilku przypadkach wprowadziły zmiany redakcyjne i porządkowe. W odniesieniu do pozostałych 6 ustaw komisje proponują następujące zmiany w stosunku do przedłożenia rządowego:

    W art. 1 omawianej ustawy proponuje się zmiany w ustawie Prawo budżetowe.

    W art. 16 ust. 7 prawo do wyrażania zgody na przekształcanie przedsiębiorstw komunalnych w jednostki gospodarki pozabudżetowej proponuje się przyznać wojewodzie działającemu w porozumieniu z ministrem finansów. Przedłożenie rządowe w tej sprawie daje prawo decyzji ministrowi - szefowi Urzędu Rady Ministrów. Komisje, uznając konieczność kontroli przekształceń w tym zakresie, uważają za nieuzasadnioną centralizację tego uprawnienia. Argumenty komisji podzieliła strona rządowa akceptując poprawkę.

    Wprowadzając propozycję zmiany w art. 33 ust. 3 komisje kierowały się tezą o konieczności zdyscyplinowania rządu w pracach nad budżetem. Poprawka ta w praktyce działałaby począwszy od 1993 r., a dotyczy określenia 60 dni przed upływem terminu prowizorium budżetowego na przedstawienie założeń planu społeczno-gospodarczego oraz 30 dni przed upływem terminu prowizorium budżetowego na przedstawienie ustawy budżetowej.

    Poza poprawką redakcyjną w ust. 7 tegoż artykułu proponuje się zmianę kolejności ust. 6 i 7.

    Celowe wydaje się również podtrzymanie brzmienia art. 54 ust. 1 ustawy Prawo budżetowe i stąd propozycja skreślenia ust. 4 niniejszej ustawy.

    Komisje wnoszą o rozszerzenie katalogu wyłączeń odpowiedzialności za przekroczenia dyscypliny budżetowej i proponują, aby w ust. 2 - oprócz proponowanych przez rząd pkt. 2, 3 i 6 - dodać pkt 11, który dotyczy dochodów wypracowanych przez jednostki budżetowe.

    W art. 3 ustawy proponuje się ograniczyć czas obowiązywania zapisu art. 11a do okresu obowiązywania prowizorium budżetowego, dotyczącego trybu wypłacania nagród za 1991 r., przenosząc odpowiednią regulację do projektu ustawy o prowizorium budżetowym.

    Wysoka Izbo! Komisje decydując się na zaproponowanie wykreślenia zapisu art. 6 uznały, że przepisy te powinny być przedmiotem odrębnej regulacji ustawowej, a ich uchwalenie należy poprzedzić szczegółowymi analizami skutków prawnych i społecznych. Uzasadnienie rządowe uznano za niewystarczające, ponieważ skutki uchwalenia tej poprawki mogą pojawić się w II kwartale i według szacunku Ministerstwa Finansów mogą wynieść około 9 bln zł. Wskazane jest więc możliwie szybkie przedstawienie przez rząd projektu nowelizacji do uchwalenia przez Wysoką Izbę.

    W art. 9 proponuje się zmiany w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników.

    W art. 17 tej ustawy, zamiast propozycji rządowej podniesienia składki do 40% minimalnej emerytury, proponuje się obniżenie do 30% minimalnej emerytury, tzn. wzrostu w sumie o 5%. Jednocześnie nastąpiłaby zmiana w art. 25 ust. 3 tej ustawy, litery a i b, z zapisem ze 160% przeciętnej emerytury podstawowej na 120% przeciętnej emerytury podstawowej.

    W art. 10 dotyczącym zmian ustawy o opodatkowaniu wzrostu wynagrodzeń komisje proponują wprowadzić dodatkowy ustęp dotyczący zakładowego funduszu socjalnego i mieszkaniowego. Proponuje się wyłączyć z opodatkowania podatkiem od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń wypłat z zakładowego funduszu socjalnego na cele ogólne, takie jak: żłobki, domy wczasowe itp. oraz zorganizowany wypoczynek dzieci i młodzieży, a z zakładowego funduszu mieszkaniowego wypłaty na zakładowe i spółdzielcze budownictwo mieszkaniowe oraz pożyczki zwracane w roku podatkowym. Nieuchwalenie przez Wysoką Izbę proponowanych zapisów spowoduje - jak należy sądzić - całkowite załamanie działalności socjalnej w zakładach pracy.

    Ostatnią istotną zmianę komisje proponują w art. 12, a polega ona na skreśleniu ust. 1. Uzasadnienie rządowe tej zmiany - podwyższenie składki ubezpieczeniowej od osób niepełnosprawnych z 5 do 7% koresponduje z zamiarem powszechnego podniesienia składki ubezpieczeniowej o 2 punkty - wydaje się nieprzekonywające. Podwyższenie zgodnie z tą propozycją oznacza wzrost składki w przypadku osób niepełnosprawnych o 40%, pozostałych o 2,3%. Można przypuszczać, że propozycja rządowa osłabiłaby zainteresowanie zakładów zatrudnianiem osób niepełnosprawnych.

    Wysoka Izbo! Zmiany zaproponowane przez komisję nie spowodują istotnych skutków finansowych w I kwartale i nie wymagają zmian w projekcie ustawy o prowizorium budżetowym.

    Sprawozdanie komisji obejmuje również 6 zgłoszonych wniosków mniejszości.

    Pierwszy wniosek zakłada utrzymanie w wersji rządowej zmiany ustawy o uporządkowaniu stosunków kredytowych.

    Wniosek drugi oznacza utrzymanie dotychczasowego zakresu zwolnień celnych dla osób przebywających za granicą dłużej niż 6 miesięcy. Oznaczałoby to podtrzymanie zasady, że zakres zwolnień nie zależy od typu i przeznaczenia przywożonych towarów, lecz od charakteru pobytu za granicą.

    Kolejne dwa wnioski wiążą się z przyjętą przez komisję propozycją przejęcia przez budżet państwa dochodów z tytułu opłaty skarbowej, dotychczas dochodu gmin. Wniosek trzeci proponuje pozostawienie opłaty skarbowej jako dochodu gmin, natomiast wniosek czwarty przyznaje budżetowi państwa prawo do tych dochodów tylko w I kwartale.

    Wniosek piąty, dotyczący składki ubezpieczeniowej od rolników, autor wycofuje, i w związku z tym proponuje dokonanie w druku, który państwo otrzymaliście, stosownej zmiany.

    Wniosek szósty powoduje konieczność bezpośredniego finansowania z budżetu państwa skutków stosowania obniżonych stawek obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego osób niepełnosprawnych, podczas gdy propozycja rządowa, zaakceptowana przez komisję, powoduje przeniesienie tych obciążeń na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dysponujący dostatecznymi środkami finansowymi.

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Komisja Ustawodawcza w wyniku rozpatrzenia tego projektu wnoszą, aby Wysoki Sejm raczył uchwalić ustawę o zmianie ustawy Prawo budżetowe oraz niektórych innych ustaw, której projekt komisje przedkładają w sprawozdaniu.

    Dziękuję za uwagę i przepraszam za potknięcia, ale jest to moje pierwsze wystąpienie. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia