1 kadencja, 24 posiedzenie, 4 dzień - Poseł Tadeusz Szymańczak

1 kadencja, 24 posiedzenie, 4 dzień (30.09.1992)


15 punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Komisji Ustawodawczej o komisyjnym projekcie uchwały w sprawie łagodzenia skutków suszy (druki nr 469 i 479).


Poseł Tadeusz Szymańczak:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przedłożony Wysokiej Izbie projekt uchwały Sejmu w sprawie łagodzenia skutków suszy w 1992 r. (druki nr 469 i 479) jest wynikiem pracy połączonych Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Sejmu i Senatu, a także sejmowych Komisji: Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Ustawodawczej z udziałem przedstawicieli rządu. W trakcie pracy tych komisji ustalono na podstawie danych, opracowanych przez odpowiednie instytucje, że straty w rolnictwie z powodu klęski suszy sięgają 20 bln zł. Dane te potwierdzili również przedstawiciele rządu uczestniczący w pracach komisji. Ustalono, że tylko dla odtworzenia produkcji potrzebne są nakłady w wysokości ok. 1 mln zł na hektar. Według danych, którymi dysponuje Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, klęska suszy dotknęła ponad 50% obszaru Polski, a tegoroczne plony będą niższe w porównaniu z rokiem ubiegłym w przypadku: zboża o 30%, rzepaku o 27%, ziemniaków o 30%, buraków o 20%, warzyw o 12%. Z tym że dane te są średnie dla całego kraju.

    Są jednak rejony, w których klęska suszy spowodowała spadek plonów o 70-80%. Gospodarujący tam rolnicy nie mają dziś środków na odtworzenie produkcji, a pamiętajmy, że agrotechniczne terminy siewów mijają na początku października. Jeśli nie obsiejemy pól jesienią, to w następnym roku ubędą nam z bilansu żywnościowego państwa następne miliony ton zbóż.

    Wysoka Izbo! W tym momencie chciałbym przypomnieć, że problem suszy w chwili obecnej to problem rolników, którzy samotnie ponoszą skutki klęski żywiołowej. Przeniesienie tych skutków na rok przyszły - bez udzielenia pomocy rolnikom w chwili obecnej - uderzy przede wszystkim w konsumentów, głównie w społeczeństwo miast, gdyż nietrudno przewidzieć dalszy spadek produkcji i zwyżkę cen.

    Właśnie w trosce o bezpieczeństwo żywnościowe kraju połączone komisje rolnictwa Sejmu i Senatu uznały pilną potrzebę uruchomienia kredytów preferencyjnych na odtworzenie prostej produkcji w rolnictwie, a więc zakup nasion, nawozów, środków ochrony roślin czy paliwa. W regionach objętych suszą należy przeznaczyć na ten cel w postaci kredytów kwotę w wysokości ok. 10 bln zł, z czego nie mniej niż połowę natychmiast, a resztę - wczesną wiosną. Kwotę tę powinny ˝uruchomić˝ banki. Kredyty celowe na likwidację skutków suszy powinny być oprocentowane w wysokości nie przekraczającej 15%. Wiąże się z tym konieczność wygospodarowania w budżecie środków na pokrycie różnicy między faktycznym a preferencyjnym oprocentowaniem kredytów. Powołane komisje, pracujące nad uchwałą, uważają, że budżet Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej opracowany był w momencie, gdy nikt nie przewidywał skutków suszy. Jest niewystarczający dla rozwiązania tego problemu, jeśli jednocześnie ma być realizowany cel - restrukturyzacja rolnictwa.

    Klub Parlamentarny ˝Porozumienie Ludowe˝ uważa, że należy pilnie ˝uruchomić˝ kwotę w wysokości ok. pół biliona zł na dopłatę do różnicy oprocentowania, tak by łącznie ˝uruchomić˝ kredyty w wysokości ok. 5,5 bln zł w tym roku, a następnie 4,5 bln zł w roku przyszłym.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Klęska suszy dotknie nie tylko rolników, dotknie ona również konsumentów. I właśnie po to, by skutków tegorocznej suszy nie odczuło w przyszłym roku całe społeczeństwo, należy dziś wspomóc rolnictwo, zasilając je kredytami. Klub Parlamentarny ˝Porozumienie Ludowe˝ będzie głosował za uchwałą i zwraca się do wszystkich klubów o jej poparcie. (Oklaski)


Powrót Przebieg posiedzenia
ilnej -