VI kadencja

Interpelacja w sprawie postępu prac nad budową Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

Interpelacja nr 15727

do ministra infrastruktury

w sprawie postępu prac nad budową Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

   Szanowny Panie Ministrze! Beskidzka Droga Integracyjna (BDI) to inwestycja drogowa mająca na celu zastąpienie zlokalizowanej w Małopolsce drogi krajowej nr 52 nową drogą o znacznie lepszych parametrach dotyczących przepustowości, szybkości ruchu oraz bezpieczeństwa. Zgodnie z założeniami Ministerstwa Infrastruktury ok. 70-kilometrowa BDI będzie rozciągać się pomiędzy Bielsko-Białą a Głogoczowem, a jej budowa zostanie połączona z budową obwodnic miast takich jak: Kozy, Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwaria Zebrzydowska. Beskidzka Droga Integracyjna ma składać się z 2 jezdni, tworzonych przez 2 pasy ruchu (w obie strony), i być drogą klasy GP (główną przyspieszoną).

   Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej niewątpliwie przyczyni się do przyspieszenia rozwoju regionu małopolskiego. Aktualnie istniejącą, znajdującą się w nie najlepszym stanie drogę krajową nr 52 zastąpi nowoczesna droga dwupasmowa. Umożliwi to nie tylko przyspieszenie komunikacji w samej Małopolsce, ale również połączenie dróg ekspresowych S7 i S1, a tym samym zintegrowanie sieci polskich dróg krajowych z siecią autostrad w Czechach. Ponadto budowa BDI (dzięki planowanym wraz z nią obwodnicom) pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast znajdujących się na jej trasie, co znacząco poprawi nie tylko płynność ruchu, ale też bezpieczeństwo mieszkańców. Wreszcie zaś, jak w przypadku każdej inwestycji infrastrukturalnej, stworzone zostaną nowe miejsca pracy.

   W 2007 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przedstawiła samorządom miast leżących na trasie planowanej inwestycji projekt porozumienia zakładającego współfinansowanie budowy przez GDDKiA i samorządy, w proporcji ok. 70 do 30%. Problemem, który poważnie spowolnił prace projektowe nad BDI, były liczne protesty społeczne przeciwko budowie drogi w określonych miejscach. Samorządy Kalwarii Zebrzydowskiej i Andrychowa postulowały początkowo, aby przed rozpoczęciem prac nad samą BDI doprowadzić do budowy obwodnic tych miast według istniejących (i niezrealizowanych od wielu lat) planów. O ile w niektórych miastach udało się problem sprzeciwów rozwiązać i obecnie GDDKiA chwali sobie współpracę np. z Kalwarią Zebrzydowską, o tyle w innych (Wadowice) spory wokół przebiegu trasy BDI trwają nadal. Co oczywiste, powoduje to znaczne opóźnienie prac nad tą bardzo ważną dla rozwoju Małopolski inwestycją drogową.

   Jak wynikało z informacji Ministerstwa Infrastruktury z marca 2008 r., wniosek GDDKiA do wojewody małopolskiego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia miał zostać złożony do końca 2008 r. Z kolei na koniec 2009 r. planowano uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi, zaś na kolejny rok decyzji o pozwoleniu na budowę. Plany ministerstwa zakładały, że budowa BDI zostanie zrealizowana w latach 2012-2014.

   Wiadomo jednak, że z powodu przedłużających się sporów i protestów społecznych przeciwko budowie BDI termin realizacji inwestycji uległ przesunięciu. W międzyczasie zmianie uległ też stan prawny dotyczący rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce. 10 września 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 154, poz. 958). Ta rządowa nowelizacja prawa doprowadziła do wielu korzystnych zmian, umożliwiających przyspieszenie procesu budowy dróg w Polsce. Jedną z najważniejszych nowych regulacji jest wprowadzenie przepisu przewidującego wydawanie przez wojewodę jednej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w miejsce wymaganych do tej pory 2 decyzji: o ustaleniu lokalizacji drogi i o pozwoleniu na budowę. Pozwoliło to na skrócenie okresu oczekiwania na wymagane decyzje wojewody z 5 do 3 miesięcy.

   Ponadto zmianie uległ stan prawny związany z procedurą wydawania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Mocą art. 153 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227) wojewoda utracił kompetencję do wydawania takich decyzji. Obecnie kompetencję tę posiada regionalny dyrektor ochrony środowiska (w przypadku BDI organem właściwym jest RDOŚ w Krakowie).

   Wbrew oczekiwaniom GDDKiA i ministerstwa wyrażanym w 2008 r., jeszcze pod koniec czerwca 2009 r. wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych nadal nie był złożony. Uniemożliwił to brak zgody poszczególnych samorządów co do przebiegu trasy BDI. Wojewoda małopolski zorganizował 2 czerwca 2009 r. spotkanie z przedstawicielami samorządów, GDDKiA i biura projektów, na którym poinformowano o wyborze 2 wariantów południowych przebiegu BDI. Warianty te miały stanowić podstawę do złożenia przez GDDKiA wniosków o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, a następnie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Zarazem warto zauważyć, że GDDKiA zdecydowała się odrzucić postulowany przez samorząd Wadowic wariant północny BDI, uznając, że jest on wykluczony ze względu na objęcie części tego obszaru programem Natura 2000. Tymczasem nie jest prawdą, że w takiej sytuacji obowiązuje absolutny zakaz powstawania inwestycji drogowych. Art. 34 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2004 r. Nr 92, poz. 880, ze zm.) przewiduje możliwość realizacji wszelkich inwestycji na obszarze Natura 2000, pod warunkiem kumulatywnego spełnienia wymienionych w nim warunków.

   Z uwagi na przedłużające się spory już samo złożenie wniosku o decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych poważnie się opóźniło. Jako że jest to decyzja niezbędna dla uruchomienia procesu inwestycyjnego, siłą rzeczy opóźnieniu musiały ulec też kolejne etapy tego procesu. Zastąpienie dwóch decyzji wojewody jedną - o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - umożliwia skrócenie okresu oczekiwania, lecz nie na tyle istotne, by stracony czas został nadrobiony.

   W związku z powyższym, w trosce o jak najszybsze rozpoczęcie budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, zwracam się do Pana Ministra - jako organu administracji publicznej kompleksowo odpowiedzialnego za rozwój infrastruktury w Polsce - z następującymi pytaniami:

   1. Czy decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wyborze wariantu południowego Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI) jest rzeczywiście ostateczna?

   2. Kiedy należy się spodziewać wydania przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Krakowie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych budowy BDI?

   3. W jakim terminie należy oczekiwać wydania przez wojewodę małopolskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej?

   4. W jakim terminie zostanie zrealizowana budowa BDI?

   Z wyrazami szacunku

   Poseł Łukasz Gibała

   Kraków, dnia 12 kwietnia 2010 r.