INFORMACJA O PRACACH KOMISJI SEJMOWYCH
VI kadencja
w dniu 6 października 2009 r.
nr 112/2009 (297)



Komisja Finansów Publicznych /FPB/ skierowała komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o rachunkowości (druk nr 2179) do podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego, której przewodniczy poseł Maria Zuba (PiS).
Komisja w trybie art. 40 ust. 4 regulaminu Sejmu podjęła uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu i sporządzeniu wspólnego sprawozdania o projekcie z druku nr 2179 oraz o innych projektach ustaw o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skierowanych do podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego.
Celem projektu jest umożliwienie dokonywania zapisów w księgach rachunkowych pewnych typów wydatków bezpośrednio na podstawie paragonów fiskalnych lub innych dokumentów potwierdzających poniesienie dokonania wydatku np. biletu z parkometru, bez konieczności uzyskania faktury VAT.

Komisja przyjęła harmonogram prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2010.

Komisja rozpatrzyła poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (druk nr 2254).
Projekt dotyczy zastosowania do dochodów osiąganych ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii przepisów o podatku dochodowym, dotyczących opodatkowania dochodów i przychodów osiąganych z działalności gospodarczej.
Komisja przyjęła poprawki o charakterze legislacyjnym.
Komisja przyjęła sprawozdanie.
Sprawozdawca – poseł Marek Zieliński (PO).
Wyznaczono do 7 października do godz. 11.00 termin dla KIE na przedstawienie opinii.

Komisja pozytywnie zaopiniowała zmiany w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2009.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów - Elżbieta Suchocka-Roguska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów - Maciej Grabowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia - Cezary Rzemek oraz prezes Narodowego Funduszu Zdrowia - Jacek Paszkiewicz.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi /RRW/ wysłuchała informacji o założeniach do projektu ustawy budżetowej na 2010 rok w zakresie rolnictwa.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Kazimierz Plocke.
W projekcie ustawy budżetowej zaplanowano dochody w częściach budżetowych, których dysponentem jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, tj. cz. 32 - Rolnictwo, 33 - Rynki Rolne, 62 - Rybołówstwo – w kwocie 820.786 tys. zł.
Natomiast wydatki zaplanowane w ww. częściach będą wynosić 5.960.467 tys. zł. Powyższe wydatki zostaną uzupełnione wydatkami zaplanowanymi na rolnictwo w kwocie 919.629 tys. zł w cz. 85 – Budżety wojewodów oraz w cz. 83 – Rezerwy celowe w kwocie 6.021.346 tys. zł, a także środkami w kwocie 15.993.400 tys. zł na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej oraz 1.924.742 tys. zł na pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Ponadto w projekcie ustawy budżetowej zaplanowano dotację na Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w kwocie 16.187.830 tys. zł.
Wydatki na rolnictwo łącznie z wydatkami na KRUS wyniosą 29.089.272 tys. zł, co stanowi 9,66% wydatków ogółem budżetu państwa.

Komisja uchwaliła dezyderat skierowany do Ministra Finansów w sprawie braku ulgi podatkowej dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji biokomponentów.
Zdaniem posłów korzystanie z ulgi przez osoby prawne oraz brak takiej ulgi dla osób fizycznych to nierówne traktowanie podmiotów.
W dezyderacie Komisja wnosi o nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Komisja Skarbu Państwa /SUP/ wysłuchała informacji o aktualnej sytuacji w PZU S.A. w związku ze sprawą sporu z Eureko.
Minister Skarbu Państwa - Aleksander Grad, poinformował o zawartej przez Skarb Państwa 2 października br. ugodzie z Eureko B.V. w sprawie PZU. Dodał, że dokument z treścią ugody przekazał przedstawicielom klubów i kół parlamentarnych oraz przesłał prezydentowi Lechowi Kaczyńskiemu. Niebawem zostanie on opublikowany na stronach internetowych ministerstwa.
Ugoda zawarta przez Skarb Państwa z Eureko w sprawie PZU kończy dziesięcioletni konflikt między stronami. Jej efektem ma być odzyskanie przez Skarb Państwa kontroli nad PZU i wypłata Eureko 4.770.000 tys. zł.
Aleksander Grad podkreślił, że przystępując do negocjacji z Eureko, postawił sobie cele strategiczne - odzyskanie przez Skarb Państwa kontroli nad PZU, wyjście Eureko z tej inwestycji, zakończenie arbitrażu, stworzenie warunków rozwoju PZU oraz wejście tej spółki na giełdę.
Minister Skarbu Państwa poinformował, że zgodnie z porozumieniem - Eureko otrzyma 4.770.000 tys. zł, z czego 3.550.000 tys. zł do końca tego roku z dywidendy specjalnej PZU, przynależnej Skarbowi Państwa. Dodatkowe 1.220.000 tys. zł trafi do Eureko ze sprzedaży 4,9% akcji PZU, które Skarb Państwa wniesie do spółki specjalnego przeznaczenia.
Zgodnie z ugodą do oferty publicznej PZU ma dojść najpóźniej do końca 2012 r. Zostanie oferowanych ok. 20% akcji PZU (15% należących do Eureko i 4,9% należących do Skarbu Państwa). Po ofercie udział Eureko w akcjonariacie PZU ma wynosić 18%, a docelowo ma spaść do 13%. Przez 15 lat Eureko nie będzie mogło powiększać swojego zaangażowania w PZU.
Posłowie opozycji skrytykowali zawartą przez Skarb Państwa ugodę z Eureko. Oceniali ją jako porażkę Skarbu Państwa. Podkreślali, że wypłata Eureko dywidendy PZU przynależnej Skarbowi Państwa znacznie osłabi PZU.
Prezes PZU - Andrzej Klesyk, zwrócił uwagę, że spółka jest w bardzo dobrej kondycji finansowej. Dodał, że nie ma żadnego niebezpieczeństwa dla klientów i akcjonariuszy spółki. Ocenił, że na koniec tego roku PZU powinno osiągnąć 3.700.000 tys. - 4.000.000 tys. zł zysku netto.
Aleksander Grad, odnosząc się do zarzutów opozycji, wskazał m.in. na brak konsekwencji w negocjacjach z Eureko swoich poprzedników.
Poseł Marek Suski (PiS) wnioskował o odroczenie głosowania nad przedstawioną przez Ministra Skarbu Państwa informacją do momentu zapoznania się posłów z ugodą.
Komisja przychyliła się do jego wniosku.

Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka /SPC/ rozpatrzyła sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o senackim projekcie ustawy o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów (druk nr 2064).
Celem projektu jest odformalizowanie postępowania cywilnego, administracyjnego, sądowo-administracyjnego oraz podatkowego poprzez racjonalizację istniejącego obowiązku dołączania do akt sprawy dokumentów oryginalnych lub ich odpisów notarialnych. Zmiana polega na szerszym niż dotychczas umożliwieniu uwierzytelniania odpisów dokumentów przez profesjonalnych pełnomocników stron, reprezentujących zawody zaufania publicznego. Jej zamierzonym skutkiem jest wydatne umniejszenie uciążliwości polegającej na konieczności wyzbycia się przez strony postępowania, często na długi czas, dokumentów oryginalnych albo poniesienia kosztów ich notarialnego uwierzytelniania bądź uzyskania ich urzędowych odpisów.
Występujący w dyskusji przedstawiciele Krajowej Rady Notarialnej pozytywnie ocenili cały projekt ustawy. Jednakże niepokojące w omawianym sprawozdaniu podkomisji jest rozwiązanie, że zawarte w odpisie dokumentu poświadczenie zgodności z oryginałem np. przez adwokata, radcę prawnego lub doradcę podatkowego ma charakter dokumentu urzędowego. Zdaniem przedstawicieli KRN oznacza to w istocie rzeczy stworzenie niebezpiecznego precedensu, w którym osobom niebędącym funkcjonariuszami publicznymi ani niebędącym osobami zaufania publicznego powierza się sporządzanie dokumentów urzędowych ze wszystkimi tego konsekwencjami wynikającymi z Kodeksu postępowania cywilnego.
Przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości oraz posłowie nie podzielili tych wątpliwości.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu sprawozdania podkomisji.
Sprawozdawca – poseł Zenon Durka (PO).
Wyznaczono do 13 października do godz. 16.00 termin dla KIE na przedstawienie opinii.

Komisja rozpatrzyła sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (druk nr 2251).
Projektowana ustawa stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 14 października 2008 r. (sygn. akt SK 6/07), stwierdzającego niezgodności art. 18 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi z art. 45 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie, w jakim jako podstawę wyłączenia sędziego od udziału w orzekaniu w postępowaniu sądowym toczącym się po wznowieniu postępowania administracyjnego pomija jego wcześniejszy udział w orzekaniu w sprawie dotyczącej decyzji wydanej we wznawianym postępowaniu administracyjnym.
Występujący w dyskusji wiceprezes Naczelnego Sądu Administracyjnego - sędzia Andrzej Kisielewicz, stwierdził, że wersja przyjęta przez podkomisję jest niepełna i oznacza jedynie, że sędzia jest wyłączony od orzekania w sprawie, w której orzekał w pierwszej instancji, oraz że wyłączony od udziału w sprawie jest sędzia, który brał udział w wydaniu wyroku uchylającego zaskarżoną decyzję. Wszystkie inne sytuacje wymagałyby interpretacji i uchwał wyjaśniających, co nie byłoby zgodne z intencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego. W związku z tym zasugerował uszczegółowienie przepisu.
Prezes Rządowego Centrum Legislacji - Maciej Berek, oraz posłowie nie podzielili uwag wiceprezesa NSA.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu sprawozdania podkomisji.
Sprawozdawca – poseł Stanisław Rydzoń (Lewica).
Wyznaczono do 13 października do godz. 16.00 termin dla KIE na przedstawienie opinii.
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości - Zbigniew Wrona.

Komisje: Infrastruktury /INF/ oraz Finansów Publicznych /FPB/ przystąpiły do rozpatrzenia komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (druk nr 2296).
Celem projektu jest skrócenie z 6 miesięcy do 60 dni, terminu zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Komisje przeprowadziły dyskusję dotyczącą możliwości zwrotu podatku od towarów i usług w krótszym terminie.
Komisje przerwały rozpatrywanie ww. projektu. Komisje będą kontynuowały prace po przygotowaniu stanowiska rządu w sprawie projektu ustawy.
W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów - Maciej Grabowski oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury - Piotr Styczeń.

Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach /NKK/ rozpatrzyła uchwałę Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy (druk nr 2362).
Senat zaproponował 5 poprawek. Komisja wnosi o przyjęcie wszystkich poprawek.
Poprawki mają charakter doprecyzowujący oraz mają na celu wydłużenie okresu vacatio legis ustawy do dnia, w którym przestanie obowiązywać art. 248 § 1 Kodeksu karnego wykonawczego, uznany za niezgodny z Konstytucją, tj. do dnia 6 grudnia 2009 r.
Sprawozdawca – poseł Marek Ast (PiS).
Komisja dysponowała opinią KIE stwierdzającą, że poprawki nie są objęte prawem Unii Europejskiej.
W posiedzeniu uczestniczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – Zbigniew Wrona.