VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie sprzedaży alkoholu nieletnim

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 9710

w sprawie sprzedaży alkoholu nieletnim

   Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 9 maja 2011 r. (sygn. SPS-024-9710/11) przekazującego zapytanie posła na Sejm RP pana Wojciecha Saługi w sprawie sprzedaży alkoholu nieletnim, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   W odniesieniu do skali zjawiska alkoholizmu wśród nieletnich należy wskazać, że w ramach działań profilaktycznych w 2010 r. policjanci służby prewencyjnej w całej Polsce ujawnili 15 034 małoletnich/nieletnich znajdujących się pod wpływem alkoholu, co stanowi spadek o 22% w odniesieniu do 2009 r. (19 252 małoletnich/nieletnich).

   W ubiegłym roku 14,8% nieletnich sprawców czynów karalnych przebadanych na stan trzeźwości w określonych kategoriach przestępstw, znajdowało się pod działaniem alkoholu (16,3% w 2009 r. - spadek o 1,5 punktu procentowego).

   Odnosząc się do przebiegu i efektów ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej ˝Pozory mylą, dowód nie˝ zorganizowanej przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie oraz Komendę Główną Policji należy wskazać, że od lipca do końca 2010 r. odbyła się jej druga edycja.

   Celem kampanii było ograniczenie procederu sprzedaży napojów alkoholowych małoletnim. W ramach kampanii policjanci (służby patrolowe, dzielnicowi, specjaliści ds. nieletnich, specjaliści ds. prewencji kryminalnej) prowadzili działalność edukacyjną skierowaną do sprzedawców napojów alkoholowych. Ponadto przygotowano, przy merytorycznym wsparciu przedstawicieli Biura Prewencji KGP, materiały graficzne (ulotki, plakaty i naklejki), które dostarczano do punktów sprzedaży napojów alkoholowych jako element pomocniczy w edukacji sprzedawców. W telewizji publicznej pojawiły się spoty, które zwracały uwagę na fakt, że dorosły wygląd nie oznacza pełnoletności. W wielu miastach w działania zaangażowały się władze samorządowe. Ciekawym elementem kampanii były tworzone murale - wielkoformatowa grafika na specjalnie wynajętych w tym celu powierzchniach, nawiązująca tematyką do idei kampanii.

   Warto również podkreślić, że kampania ˝Pozory mylą, dowód nie˝ została bardzo wysoko oceniona w międzynarodowym konkursie Magellan Awards, adresowanym do firm i organizacji z całego świata, otrzymując trzy wyróżnienia, w tym za najefektywniejszą kampanię oraz zajmując 7 miejsce w rankingu ˝Top 50 Communications Campaigns of 2010˝.

   Na zlecenie ZPPP Browary Polskie Pracownia Badań Społecznych w Sopocie przeprowadziła badania, których celem było określenie wpływu kampanii na postawy sprzedawców wobec sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18. roku życia. Wyniki tych badań pokazały, że o 10 punktów procentowych spadł odsetek sprzedawców, którzy gotowi byli sprzedać alkohol osobie wyglądającej na małoletnią. Natomiast o 13 punktów procentowych wzrosła liczba sprzedawców, którzy przy zakupie napojów alkoholowych prosili o okazanie dokumentu potwierdzającego wiek młodo wyglądającego klienta.

   Wyniki przeprowadzonych badań zostały przesłane do wiadomości do wszystkich komend wojewódzkich/stołecznej Policji oraz zamieszczone na stronach internetowych Policji.

   Przeprowadzone badania pokazują zatem wyraźny związek podejmowanych przez Policję działań w ramach kampanii ˝Pozory mylą, dowód nie˝ ze zmianą postaw sprzedawców wobec zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18. roku życia. Wobec powyższego zasadna wydaje się kontynuacja tych działań (obecnie trwają robocze spotkania partnerów kampanii, mające na celu ustalenie jej programu).

   Warto także wspomnieć o innych działaniach prewencyjnych mających na celu ograniczenie procederu sprzedaży napojów alkoholowych małoletnim. Jednym z zainicjowanych w 2010 r. przez Biuro Prewencji KGP przedsięwzięć była ogólnopolska kampania szkoleniowa pn. ˝Odpowiedzialna sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych˝, współrealizowana z Polskim Przemysłem Spirytusowym. Miała ona na celu edukację sprzedawców, barmanów, pracowników klubów młodzieżowych i pubów w zakresie odpowiedzialnej sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. W kampanii wzięło udział ponad 1300 osób.

   W 2010 r. po raz kolejny wiele jednostek organizacyjnych Policji włączyło się w ogólnopolską kampanię profilaktyczno-edukacyjną pn. ˝Zachowaj trzeźwy umysł˝, której inicjatorem było Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych z Poznania wraz z Biurem Prewencji KGP. Kampania została objęta honorowym patronatem ministra sportu i turystyki, ministra edukacji narodowej oraz komendanta głównego Policji. Była ona prowadzona w ścisłej współpracy z gminami, w tym pełnomocnikami do spraw rozwiązywania problemów alkoholowych, i miała na celu promowanie profilaktyki uzależnień, konstruktywnych postaw dzieci i młodzieży, zachowań prospołecznych jako alternatywy wobec patologii, w tym głównie alkoholizmu, narkomanii oraz przemocy. Szacuje się, że kampania dotarła do kilku milionów odbiorców.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Zbigniew Sosnowski

   Warszawa, dnia 25 maja 2011 r.