VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie dofinansowania e-usług

Odpowiedź ministra rozwoju regionalnego

na interpelację nr 15259

w sprawie dofinansowania e-usług

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 24 marca br., znak: SPS-023-15259/10, przekazujące interpelację pani poseł Anny Sobeckiej w sprawie dofinansowania usług elektronicznych (e-usług) pragnę uprzejmie przekazać następujące informacje.

   Projekty polegające na świadczeniu e-usług mogą otrzymać wsparcie ze środków działania 8.1: Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej Programu Operacyjnego ˝Innowacyjna gospodarka˝ 2007-2013 (PO IG).

   Celem działania 8.1 PO IG jest stymulowanie rozwoju rynku usług świadczonych w formie elektronicznej poprzez wsparcie mikro- i małych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą nie dłużej niż 1 rok, licząc od dnia wpisu przedsiębiorcy do Krajowego Rejestru Sądowego albo Ewidencji Działalności Gospodarczej. Działanie to przyczynia się do stymulowania podaży usług i dostępu do produktów cyfrowych oraz wykształcenia szerokiej grupy specjalistów łączących wiedzę merytoryczną z różnych dziedzin z doświadczeniem w gospodarce elektronicznej.

   Działanie 8.1 PO IG jest w sposób szczególny skierowane do młodych przedsiębiorców, w tym zwłaszcza absolwentów szkół wyższych, najlepiej znających i najchętniej stosujących innowacyjne rozwiązania, którzy przy udziale dofinansowania mogą zrealizować swój pierwszy projekt biznesowy. Tak zaplanowane wsparcie umożliwia początkującym przedsiębiorcom uzyskanie środków na projekt, dzięki któremu będą mogli rozwinąć działalność gospodarczą na otwartym, globalnym rynku usług cyfrowych. W ramach PO IG na realizację działania 8.1 przeznaczono alokację w wysokości 390 635 294 euro.

   Działanie 8.1 PO IG jest wdrażane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która przeprowadziła dotychczas 4 nabory wniosków: jeden nabór w 2008 r. oraz trzy nabory w 2009 r. Przedsiębiorcy wykazali bardzo duże zainteresowanie uzyskaniem wsparcia, składając łącznie ponad 4900 wniosków o dofinansowanie, na łączną kwotę wnioskowanego wsparcia przekraczającą 3220 mln zł. Rekordowo duża liczba wniosków została złożona w ramach III rundy przeprowadzonej w 2009 r., kiedy to przedsiębiorcy złożyli łącznie 2809 wniosków o dofinansowanie.

   W sytuacji dużego zainteresowania przedsiębiorców uzyskaniem wsparcia instytucja zarządzająca (MRR) w porozumieniu z instytucją pośredniczącą (MSWiA) oraz instytucją wdrażającą (PARP) podejmowały decyzje o zwiększeniu alokacji na konkursy. W przypadku I i II naboru przeprowadzonego w 2009 r. alokacja została zwiększona do poziomu umożliwiającego udzielenie wsparcia wszystkim pozytywnie ocenionym wnioskom. Natomiast w przypadku III konkursu podjęto decyzję o zwiększeniu alokacji o 98 mln zł, co umożliwiło dofinansowanie 335 projektów, które były złożone w pierwszym i drugim dniu naboru, spośród 713 projektów, które uzyskały pozytywną ocenę.

   Doniesienia prasowe, na jakie powołuje się pani poseł Anna Sobecka, dotyczą wspomnianej III rundy aplikacyjnej przeprowadzonej w październiku 2009 r. Przed ogłoszeniem tego naboru PARP informowała na swojej stronie internetowej, że wszystkie złożone wnioski zostaną poddane ocenie oraz że najważniejszym czynnikiem decydującym o otrzymaniu dofinansowania w ramach działania 8.1 PO IG jest jakość przygotowanego wniosku i zgodność planowanego projektu z zasadami programu operacyjnego. PARP przedstawiła taki komunikat w celu zwrócenia przedsiębiorcom szczególnej uwagi na jakość i staranność przygotowania wniosku, gdyż we wcześniejszych naborach ponad 70% wniosków było ocenianych negatywnie, mimo iż działanie 8.1 PO IG, jak i wzór wniosku o dofinansowanie w tym działaniu należą do najczytelniejszych i najprostszych w PO IG.

   Pragnę ponadto poinformować, iż niesłuszne jest twierdzenie, że kolejność składania wniosków miała decydujące znaczenie przy zatwierdzaniu ostatecznej listy projektów rekomendowanych do wsparcia, aczkolwiek faktem jest, iż kolejność ta miała wpływ na kształt listy rankingowej. Nie był to jednak czynnik decydujący o przyznaniu wsparcia, ponieważ szybkie złożenie wniosku nie gwarantowało otrzymania dotacji. W przypadku złożenia niepoprawnych wniosków w pierwszej kolejności na listę rankingową wchodzą jakościowo lepsze projekty, ale złożone później.

   Instytucja zarządzająca od początku realizacji działania 8.1 PO IG zatwierdziła 1330 wniosków o łącznej wartości dofinansowania wynoszącej 832 043 841 PLN, co stanowi 53,35% alokacji. Należy zaznaczyć, iż w przypadku udzielenia wsparcia wszystkim pozytywnie ocenionym projektom złożonym w ramach III rundy aplikacyjnej alokacja zostałaby wyczerpana w 70% (nie uwzględniając środków, które muszą zostać alokowane dla pozytywnie rozpatrzonych odwołań - ok. 300 mln PLN), co oznaczałoby, że prawdopodobnie już w jednej lub dwóch kolejnych rundach aplikacyjnych planowanych na 2010 r. cała alokacja dla działania 8.1 PO IG zostałaby wyczerpana. Nie dałoby to szansy na ubieganie się o wsparcie tym przedsiębiorcom (bądź przyszłym przedsiębiorcom), którzy planowali swoje projekty na kolejne lata.

   Odpowiadając na pytania zawarte w interpelacji pani poseł Anny Sobeckiej, pragnę poinformować, iż:

   1. Zasady oceny wniosków o dofinansowanie zostały określone w rozporządzeniu ministra rozwoju regionalnego z dnia 13 sierpnia 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach Programu Operacyjnego ˝Innowacyjna gospodarka˝ 2007-2013 (Dz. U. Nr 153, poz. 956 oraz z 2009 r. Nr 21, poz. 115) oraz w ˝Regulaminie przeprowadzania konkursu w działaniu 8.1˝ PO IG. Oba ww. dokumenty, jak i pozostała dokumentacja działania 8.1 PO IG zostały podane do publicznej wiadomości z chwilą opublikowania ogłoszenia o naborze wniosków w ramach III rundy aplikacyjnej. Komunikaty, jakie PARP publikowała na swojej stronie internetowej przed rozpoczęciem naboru wniosków, nie uwzględniały wszystkich informacji dotyczących przeprowadzenia konkursu i oceny wniosków, ponieważ spełniały jedynie zadania informacyjne, natomiast wiążące były i są postanowienia przepisów prawa, w szczególności § 17 ust. 4 ww. rozporządzenia.

   2. W związku z doświadczeniami III rundy aplikacyjnej oraz mając na uwadze stan wdrażania działania, instytucja zarządzająca wspólnie z instytucją pośredniczącą, instytucją wdrażającą oraz Komisją Europejską w grudniu 2009 r. podjęła decyzję o dokonaniu zmiany kryteriów wyboru projektów oraz nowelizacji rozporządzenia MRR określającego zasady udzielania wsparcia w ramach działania 8.1 PO IG w celu wykluczenia sytuacji, w których kolejność składania kompletnych wniosków o dofinansowanie do PARP miałaby wpływ na kształt listy rankingowej oraz w celu stworzenia możliwości naboru bardziej innowacyjnych projektów.

   W marcu 2010 r. została także powołana grupa robocza złożona z przedstawicieli instytucji zarządzającej, instytucji pośredniczącej i instytucji wdrażającej, której zadaniem jest wypracowanie systemu oceny wniosków o dofinansowanie pozwalającego na zróżnicowanie projektów, ze względu na ich wartość merytoryczną. Do grupy zostali zaproszeni eksperci reprezentujący środowisko przedsiębiorców oraz eksperci zewnętrzni.

   Pragnę jednocześnie sprostować informację podaną przez panią poseł w interpelacji, zgodnie z którą PARP rozpatrzyła jedynie wnioski złożone w pierwszych dwóch dniach naboru. PARP przeprowadziła ocenę wszystkich wniosków złożonych w ramach III rundy aplikacyjnej. Jednocześnie, mając na uwadze ograniczone środki finansowe oraz konieczność zapewnienia finansowania projektów w przyszłości, podjęto decyzję o zwiększeniu alokacji w ramach III rundy do poziomu umożliwiającego dofinansowanie projektów złożonych w dwóch pierwszych dniach naboru, zgodnie z rozporządzeniem ministra rozwoju regionalnego z dnia 13 sierpnia 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach Programu Operacyjnego ˝Innowacyjna gospodarka˝ 2007-2013.

   Z poważaniem

   Minister

   Elżbieta Bieńkowska

   Warszawa, dnia 13 kwietnia 2010 r.