VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie komunalizacji przedsiębiorstwa PKS w Radomiu

Odpowiedź ministra skarbu państwa

na interpelację nr 21832

w sprawie komunalizacji przedsiębiorstwa PKS w Radomiu

   Szanowny Panie Marszałku! W związku z interpelacją poselską pana Krzysztofa Sońty oraz grupy posłów, przysłaną przy piśmie z dnia 9 lutego 2011 r., znak SPS-023-21832/11, w sprawie komunalizacji spółki PKS w Radomiu sp. z o.o., przedkładam następujące wyjaśnienia.

   Na wstępie chciałbym podkreślić, że to podczas bieżącej kadencji w praktyce uruchomiono nowy sposób przekształceń własnościowych, jakim jest nieodpłatne zbywanie akcji/udziałów spółek Skarbu Państwa na rzecz jednostek samorządu terytorialnego oraz związków jednostek samorządu terytorialnego w trybie art. 4a i 4b ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. W okresie od roku 2008 skomunalizowano w tym trybie ponad 50 spółek. Proces ten jest prowadzony w odniesieniu do branż silnie powiązanych z zadaniami samorządów lokalnych jak np. transport zbiorowy. Można także stwierdzić, że w branży transportowej jest to wiodący sposób przekształceń własnościowych. Dzięki tym działaniom samorządy otrzymują bardzo ważne narzędzia dla realizacji swoich zadań. Jednocześnie przejmują odpowiedzialność za spółki o istotnym znaczeniu dla regionu.

   W odniesieniu do spółki PKS w Radomiu sp. z o.o. pragnę poinformować, że zainteresowanie komunalizacją oprócz miasta Radomia wyraziły także gminy z terenu, na którym ta spółka działa. W dniu 10 listopada 2010 r. zarejestrowany został Związek Gmin ˝Podradomska Komunikacja Samochodowa˝, w skład którego weszło 9 gmin. W statucie związku m.in. zapisano:

   ˝1. Związek wykonuje zadania publiczne obejmujące ogół spraw dotyczących lokalnego transportu zbiorowego.

   2. W szczególności do zadań związku należy realizowanie zadań za pomocą PKS Radom sp. z o.o. w zakresie:

   1) zapewnienia funkcjonowania pasażerskiej komunikacji zbiorowej na obszarach gmin objętych działaniem związku,

   2) koordynowania rozkładów jazdy linii przebiegających przez obszar gmin członków związku,

   3) efektywnego wykorzystania majątku związku˝.

   W kwestii zmiany siedziby ww. spółki chciałbym poinformować, że działanie to zostało podyktowane w głównej mierze koniecznością redukcji kosztów m.in. z tytułu podatków i opłat lokalnych. Wobec powyższego, a także z punktu widzenia dalszego rozwoju spółki PKS w Radomiu sp. z o.o., jak i zabezpieczenia potrzeb społeczności lokalnej w zakresie transportu zbiorowego ważne wydaje się rozważenie komunalizacji ww. spółki na rzecz związku. Można oczekiwać, że ostateczne rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie zapadną do końca pierwszego półrocza br.

   Minister

   Aleksander Grad

   Warszawa, dnia 26 kwietnia 2011 r.