VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na interpelację nr 9005
w sprawie pilotażowego programu ˝Sprawny dojazd˝ prowadzonego przez PFRON
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przesłaną przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 15 kwietnia 2009 r., znak: SPS-023-9005/09, interpelację pana posła Jarosława Matwiejuka w sprawie pilotażowego programu ˝Sprawny dojazd˝ prowadzonego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień:
Zakończenie pilotażowego programu celowego ˝Sprawny dojazd˝ wynika m.in. z faktu, że w 2009 r. PFRON dysponuje na realizację wszystkich programów celowych-zgodnie z planem rzeczowo-finansowym na rok 2009 zaakceptowanym przez Sejm RP - jedynie pulą 42% środków przeznaczonych na ten cel w roku ubiegłym. W związku z tym w działalności programowej PFRON - zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - główny akcent został położony na działania edukacyjne służące osiąganiu przez osoby niepełnosprawne lepszej pozycji zawodowej na rynku pracy i promocję zatrudnienia.
Priorytetem w trakcie opracowywania w ub.r. projektu planu rzeczowo-finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2009 było zapewnienie środków na realizację zadań obligatoryjnych.
Od 1 stycznia 2009 r., w związku z wprowadzoną przez ustawę z dnia 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 237, poz. 1652) zmianą definicji najniższego wynagrodzenia, wskaźnik ten, uwzględniany przy naliczaniu dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, wzrósł o prawie 30%. Ponadto grupa pracowników, których zatrudnianie uprawnia pracodawcę do otrzymywania dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, została rozszerzona o osoby posiadające uprawnienia emerytalne. PFRON musi również zapewnić środki na finansowanie dodatkowych kosztów zatrudniania pracowników niepełnosprawnych, o których zwrot mogą ubiegać się zakłady pracy chronionej. Pragnę podkreślić, że liczba pracowników niepełnosprawnych zarejestrowanych w systemie SODiR stale rośnie, co pociąga za sobą wzrost wydatków PFRON na dofinansowanie do wynagrodzeń (według danych PFRON liczba zatrudnionych osób niepełnosprawnych u pracodawców objętych dofinansowaniem do wynagrodzeń była w lutym bieżącego roku w stosunku do grudnia ubiegłego roku wyższa o blisko 21 tys. osób, tj. o ok. 10%).
Środki PFRON musiały także zostać zabezpieczone na realizację zadania ustawowego dotyczącego zlecania realizacji zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych fundacjom oraz organizacjom pozarządowym, mających charakter ogólnopolski lub ponadregionalny.
Należy podkreślić, że Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązany jest do przekazania samorządom środków na finansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w warsztatach terapii zajęciowej czy też działania zakładów aktywności zawodowej.
Omówione wcześniej zmiany legislacyjne mają bezpośredni wpływ na kształtowanie się poziomu wydatków sztywnych, który obecnie wynosi 67% ogólnych wydatków PFRON.
W związku z powyższym realizacja pilotażowego programu celowego ˝Sprawny dojazd˝ została z dniem 17 marca 2009 r. zakończona - w zakresie dofinansowania do zakupu samochodu - przez Radę Nadzorczą Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, w skład której wchodzą m.in. przedstawiciele organizacji działających na rzecz osób niepełnosprawnych. W planie rzeczowo-finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stanowiącym załącznik do ustawy budżetu państwa na rok 2009 zarezerwowano środki na pokrycie zobowiązań finansowych PFRON, wynikających z realizacji umów zawartych w 2008 r. w ramach programu ˝Sprawny dojazd˝.
Mając na uwadze ogromne potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie komunikacji, w związku z zakończeniem realizacji pilotażowego programu ˝Sprawny dojazd˝, wprowadzono zmiany do realizowanego przez PFRON programu ˝Pegaz 2003˝ polegające na:
- wprowadzeniu modułu, w ramach którego będzie możliwe dofinansowanie kosztów związanych z uzyskaniem prawa jazdy kat. B,
- ponownym wprowadzeniu do programu możliwości dofinansowania ze środków PFRON zakupu i montażu oprzyrządowania samochodu.
Łączę wyrazy szacunku
Sekretarz stanu
Jarosław Duda
Warszawa, dnia 7 maja 2009 r.