VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 20331
w sprawie ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Stanisława Rydzonia, przekazaną przy piśmie z dnia 31 stycznia 2011 r., znak: SPS-023-20331/11, w sprawie ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝, przedstawiam następujące wyjaśnienia i informacje.
Uprzejmie informuję, iż inwestycja pn. ˝Budowa drogi integracyjnej˝, ˝Modernizacja (przebudowa) drogi krajowej nr 75 łączącej autostradę A4 z Nowym Sączem i Muszyną˝, ˝Budowa nowej drogi ekspresowej łączącej Nowy Sącz z Brzeskiem˝ oraz ˝Budowa północnej obwodnicy Krakowa na odcinku od węzła Modlnica do węzła Zesławice˝ nie zostały ujęte w ˝Programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝, przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 25 stycznia 2011 r.
Budowa północnej obwodnicy Krakowa nie leży w kompetencjach resortu infrastruktury. Projektant wystąpił o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla tego zadania, wskazując, iż inwestorem jest Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego i gmina Kraków.
Zakres rzeczowy zawarty w projekcie programu musiał zostać dostosowany do aktualnych możliwości finansowych państwa i opiera się na trzech dokumentach finansowych które wyznaczyły możliwe ramy działania ministrowi infrastruktury:
1) Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2011-2013,
2) ustawie budżetowej na rok 2011, która w załączniku nr 11 wskazuje limity wydatków zarówno budżetu państwa, jak i Krajowego Funduszu Drogowego na zadania drogowe,
3) uchwale Rady Ministrów z dnia 19 października 2010 r. w sprawie niektórych działań związanych z realizacją programu wieloletniego pod nazwą ˝Program budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝.
Odnośnie do inwestycji pn. ˝Budowa drogi ekspresowej S7 granica woj. świętokrzyskiego - Kraków˝, ˝Przebudowa drogi S7 Lubień - Rabka˝, ˝Budowa obwodnicy miejscowości Zator na drodze krajowej nr 28˝, ˝Budowa obwodnicy Zabierzowa na drodze krajowej nr 79˝, ˝Przełożenie drogi krajowej nr 73 umożliwiające połączenie autostrady A4 (węzeł Krzyż) z drogą krajową nr 4 (węzeł Lwowska)˝, ˝Przebudowa drogi krajowej nr 73 na odcinku Szczucin - Dąbrowa Tarnowska˝, ˝Przebudowa/wzmocnienie nawierzchni drogi krajowej nr 75 na odcinku (Kraków) Niepołomice - Targowisko˝ oraz ˝Budowa drogi ekspresowej Kosztowy - Bielsko-Biała˝ zostały one wpisane do załącznika nr 2 ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝. Oznacza to, iż ww. inwestycje znajdują się na liście zadań, których realizacja przewidywana jest po roku 2013 pod warunkiem uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych i wymaganych środków na finansowanie.
Ponadto pragnę poinformować, iż inwestycje pn. ˝Udział w budowie mostu w Piwnicznej na rzece Poprad na drodze krajowej nr 87 wraz z dojazdami˝, ˝Budowa obwodnicy Skawiny na drodze krajowej nr 44˝, oraz rozpoczęta budowa wschodniej obwodnicy Krakowa pn. ˝Budowa autostrady A4 Wielicka - Szarów wraz z drogą ekspresową S7 Bieżanów - Christo Botewa - Igołomska odcinek Kraków (węzeł Igołomska) - Kraków Christo Botewa (węzeł Rybitwy)˝, zostały wpisane do załącznika nr 1a ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝, zawierającym inwestycje priorytetowe, których realizacja może zostać rozpoczęta do roku 2013. Ujęcie inwestycji w załączniku 1a potwierdza jej priorytetowy charakter i rolę, jaką odgrywa w całej sieci drogowej.
Odnośnie do ˝Budowy obwodnicy Krakowa na odcinku od węzła Radzikowskiego do węzła Modlnica na drodze krajowej nr 94˝, zadanie to jest obecnie kontynuowane i zostało wpisane do załącznika nr 1 ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝. Inwestycja ta ma charakter najwyższego priorytetu, a zakończenie jej realizacji planowane jest na czerwiec 2011 r.
Chciałbym również zapewnić, iż resort infrastruktury dostrzega konieczność odpowiedniego przygotowania zadań do realizacji jako czynnika niezbędnego dla zachowania ciągłości realizacji inwestycji drogowych. W związku z powyższym proces przygotowania zadań do realizacji, w tym zadań ujętych w załączniku nr 2, będzie kontynuowany tak, aby w sytuacji pojawienia się dodatkowych środków płynnie przejść w fazę realizacji. Resort infrastruktury będzie również podejmować dalsze starania o zwiększenie puli środków inwestycyjnych dostępnych na realizację tytułów ujętych w programie w ramach przyjętej 25 stycznia br. uchwały Rady Ministrów, w pierwszej kolejności dla zadań ujętych w załączniku nr 1a. Ponadto resort będzie czynił starania o zapewnienie większych środków w części 39 budżetu państwa w toku prac nad kształtem ustaw budżetowych na kolejne lata, tak aby możliwe było szybsze tempo prac przygotowawczych dla wszystkich zadań ujętych w programie, a także możliwe było prowadzenie szerszych prac modernizacyjno-remontowych na istniejących obiektach infrastruktury drogowej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że okres programu obejmuje 5 lat natomiast, programowanie finansowe okres 3 lat. W 2012 r. przeprowadzona zostanie aktualizacja programu, która będzie miała na celu określenie szczegółowej listy zadań oraz środków niezbędnych na realizację programu do 2015 r. W ramach tej listy przewiduje się wskazanie do realizacji także zadań polegających na budowie obejść miejscowości, w granicach których przebiegają drogi krajowe o największym natężeniu ruchu. Kryteria wyboru zadań do realizacji określa załącznik nr 3.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Radosław Stępień
Warszawa, dnia 16 lutego 2011 r.